Avelssto sökes
Jag söker efter ett avelssto med bra psyke, stam och rörelser att ställa ut, köra lite och avla på. Ålder ca 3-8 år.
Daglig utevistelse, hästkompisar, box på egen gård, noggrann omvårdnad och mycket kärlek erbjudes.
Köpes eller foder.
Har du stoet för mig? Tveka inte att höra av dig via PM eller mail.

Har du något särskilt önskemål på stam? Söker du mini eller standard?

Standard, gärna svart. Inget särskilt önskemål på stam, men en stabil och trevlig familjemedlem.

Var i landet är mest aktuellt?

Då jag själv bor 10 mil norr om Stockholm så ska ponnyn kanske inte stå så långt ner i landet det bara går, men finns den perfekta ponnyn så går det alltid att lösa. 

ja det är ju så….allt vi gör för dessa små! hihi
förlåt om jag lägger mig i, men jag måste få fråga. Du söker ett avelsto som ska ligga till grund för din avel, då bör du verkligen ha ett sto med en bra stam. Stammen är en av dom viktigaste indigrienserna för avel.
Bara ett tips i all välmening.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jag har ju skrivit att jag söker en ponny med bra stam.
ok förlåt då men när annette frågade så var inte stammen något du brydde dig om.

Gärna någon med Timothy v.St. Geerhof i blodet.

Hon har inget någonstans skrivit att "stammen inte är något hon bryr sig om".
Däremot skrev hon att "inget särskilt önskemål på stam".
Det betyder troligtvis att hon inte hittat någon stam hon fastnat vid, utan vill ha tips på vad man kanske bör söka efter.
Stor skillnad på det och att säga att man tar vad som helst.
"10 ok ok förlåt
Har du kollat på hastnet.se? De verkar finnas en hel del svarta ston där.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Oj vad "tjaffs" det blev! Jag tar gärna emot alla tips och råd jag kan få angående välstammade ponnyer, vad som skiljer de olika stamlinjerna åt osv.
Alla råd är välkomna! 
du har fått pm

#13 Jag tycker du skall börja med att titta runt och hitta den modell du gillar. Kolla sdan upp stammar på de hästar som faller dig i smaken och se vad de lämnat, jämnt eller inte osv.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag var och tittade på en hingst vid namn Baileys, han var svart. Han har bytt ägare väldigt ofta så jag misstänker att det är något skumt med honom, någon som vet något? Han är 8 år och aldrig visad, inte ens som föl. Efter att ha tittat på fler ponnyer efter honom så insåg jag att shettisar inte behöver vara odrägliga och buffliga (vilket han var). Han var däremot efter Timothy v.St. Geerhof och hade kanon stam, så det är konstigt att han ej har blivit visad.

#16 Alla har ju inte sina shettisar för utställning, och alla med bra stam är inte bra avelsdjur/utställningsdjur…
/Cattis

Nej, men det är konstigt att man inte velat få någon bedömning på honom? De som har honom nu bor i närheten utav mig och har haft honom sen i juli bara.

Det finns massor av ponnyer som inte visas. Alla har som sagt inte intresse för avel och utställning.

#18 Kan man tycka, men jag träffar ibland folk med ganska fina shettisar som inte ens vet att man KAN ställa ut dem.
/Cattis

Oj, det är synd om man har en snygg ponny med bra stam.

#21 Verkligen.
/Cattis

efter Watson dessutom
Halvsyster med min prinsessa 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#23 Tack för tipset!
här är ett sto jag skulle kunna tänka mig http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=135543
Sen har ju Sonja på forumet denna vackra dam http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=134664

#26 Galina har jag fått en massa bilder mailade på, så henne kollar jag in.
Det andra stoet var ju ursnyggt! :) Den annonsen har jag missat.
FIn fina ston det där.

Jag blir ju alldeles snurrig av alla fina ston.
haha japp det är inte lätt.

Den svarta dräktiga damen på blocket är underbar!

# 16
Den stackaren har fått vandra runt till en massa olika hem, de som finns med i hans papper är bara hälften. Jag vet det eftersom jag är uppfödare till hans vackra mamma och har haft lite koll på honom. Man önskar att det fanns obegränsat med pengar då hade jag köpt honom för länge sedan och sett till att kastrera honom. Vet ju inte om han är något att ha som hingst, härstammningen har han ju, men……… Synd nog har han en hel del avkommor ( oäktingar ) då han använts på ett sådant sätt. Hoppas att han kan få ett varaktigt hem av den som köper honom härnäst.