Ursto!
Vilka krav på kvaliteér hade ni när ni skaffade ert "ursto"? Eller det bara hände?
Menar du stamsto, ett sto som ska ligga till grund för din uppfödning?

Japp kanske inte en bra benämning! Men,men du har helt rätt! :D Men det är nästan roligare att säga ursto för det låter som om ponnyn är runt 100 år hihi nä gud så tramsig jag är *förlåt*
mina krav på stona är:
* Förävrings säker stam stostammen är för mig viktigare än hingststammen.
* Stabilt och bra temperament
* Extriört bra
* bra rörelser
* och sist men inte minst ska hon själv lämna bra avkommer.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Mina första fyra minisar har jag fått hjälp att välja ut. Jag kunde inte mycket om miniavel och hade alldelles för lite kunskap för att välja ut ston som hade god förvärvning.
Jag vet inte hur kunning du är men dra dig inte för att be någon erfaren uppfödare (ej hästhandlare eller importör) om hjälp
#4 håller helt med Ella där, en erfaren uppfödare är guld värd.
Själv har jag min mentor som jag får ärliga svar av och det är guld värt.
Vet själv att många av dom erfarna uppfödarna mer än gärna hjälper oss nya.
Mina två "stamston" mest bara hamnade här, faktiskt… Det fanns ingen direkt tanke på att de skulle bli stamston när de kom hit.
Den första (Kringlan) var en bytesaffär, för att jag ville ha ett sto till att betäcka första säsongen jag hade hingst på station (hade två andra ston också då ur annan stam men den stammen har jag inte kvar). Hon var då aldrig visad men jag själv såg vissa kvalitéer - min glädje blev stor när hon fick 40 p första gången hon visades och domaren sa att "Jag hoppas verkligen att du tänker använda detta sto i avel!".
Den andra (Mathilda) fick jag som "stallhyra" för att jag hade en hingst här över vintern. Hon såg väl inte direkt ut som nän stjärna just då, men ankungen blev en vacker svan sen. Hon hann tyvärr bara få tre avkommor innan hon hittades död i hagen. Två av dessa var ston, varav den ena dog förra sommaren = Esska är det enda (vuxna) stoet jag har kvar ur den stammen. Jag håller hårt i hennes dotter….
Det faktum att de mest bara "hamnade" här gör det extra roligt att de faktiskt förärvt sig väl…

#4 Det var väl ändå ett rätt korkat uttalande. Be någon erfaren uppfödare om hjälp (ej hästhadlare eller importör)
Det finns en hel del erfarna uppfödare som både säljer och importerar. Tänker bl a på SSS ordförande. Skulle hans råd inte vara goda nog, menar du? Eller du själv, tex. Ni har ju också importerat och sålt.
Själv importerar jag och säljer, men har ändå lyckats bli årets uppfödare i Väst 2 gånger, med eget uppfött material.
Så vad menar du egentligen med ditt uttalande?

Nä vill man lyckas i vadsomhelst så kan man inte sitta och vara blåögd och ha storhetsvansinne…eller?
Det tog jag för givet att de var dåliga egenskaper. Man får ju ransaka sej själv vad man tycker om ,och vad som är ett måste, och förstå att allt det ska rymma i en lite shettis! Klart att man ska ta till vara andras kompetenser. Det är det hela livet går ut på. jag har min mini mentor ,i skogen ,vid havet ( hihi) som har hjälp mej jättemycket och jag har hittat mitt sto!! Skitglad är jag!!!!

Mina stamston är Just Me v st Wainum Wisholt, tyvärr död.
Charme v st Olyhof, Bloom of Marshwood o Lady Roos v Geldersoord för att nämna några.
Dessa fyra ston ligger mig varmt om hjärtat och har lämnat efter sig ett antal mkt bra avkommor som jag idag har i avel.
Men måste jag välja så är Just Me den utan tvekan som haft mest infytande genom sin son Nocturne och sina döttrar Prunella o Ragazza , alla med Jäboruder efter sitt namn.
jag har ju mina fyra damer som ligger till grund för min lilla avel.
Mina ston har inte gett så många avkommer än, 3 av dom har sitt andra föl vid sidan. Carmen har fått 9 avkommer, tyvärr så är det inte många av hennes avkommer som är visade.
Jag hoppas ju på dessa ston för dom står mig mycket nära och har allt det som jag vill ha i mina hästar.
Almnäs Gazette, mitt första avelssto och det sto som jag har avlat vidare på, har två fina ston efter henne varav den ena i sin tur fått ett mycket lovande föl i år.
Gazette hittade vi på säljarens hemsida och hon köptes in främst pga sitt möderne. Jag hade studerat stammar en tid och har alltid varit svag för Marshwoods J-linje… När jag sedan såg henne så fanns det ingen återvändo - det var hon eller ingen 
Jag har inte hållit på så värst länge med shetlandsavel, utan började mest med dotterns "ridshettisar". Har dock insett att det är av stor vikt att satsa på bra ston för att snabbare nå framåt i avelsarbetet.
Hur tänker man då? Jo, för min del har jag tittat runt bland alla stuteriers hemsidor och bildat mig en uppfattning om vad jag gillar för typ av hästar, stammar osv…
Jag bestämde mig för att jag ville ha ett väl stammat sto som visat vad hon går för avelsmässigt. Jag hittade henne på Dalsgårds stuteri och jag är mycket glad att jag fick köpa henne. Lucy vd Mussenberg kommer att tillföra min avel precis det jag önskar.
# 7 Jag har det största förtroendet för SSS ordförande, de ponnyer han har importerat har betytt mycket för shetlandsponny aveln i Sverige, de hingstar han har importerat har varit fertila, mycket bra förvärvare och flera av dem är idag elit och har lämnat elitavkommor.
Om du tycker mitt uttalande är korkat så får du tycka det. Min åsikt är att en erfaren seriös uppfödare har ett brinnande intresse och värnar om shetlandsrasen, det har inte massimportörer och hästhandlare.
#4 Håller med dig.
Du hade tur som vände dig till rätt person för att få hjälp att hitta avelsston när du skulle börja med avel.
En uppfödare och importör som du och säkert många fler med liknande erfarenhet, rekommenderar andra att vända sig till framöver.
En importör och uppfödare är beroende av ett gott rykte, en god affär omfattar en nöjd säljare och en nöjd köpare.

# 13
Vad är kriterierna för hästhandlare ? Är alla som importerar hästhandlare. Finns väl hur många som helst som köper och säljer hästar stup i kvarten.
.
# 15 En hästhandlare är i mina ögon en person som egentligen inte har något intresse för hästen mer än att tjäna pengar på den.

#15 En hästhandlare är för mig en som tar en en massa hästar utan att kvaliten är så bra , för nog har det kommit in en massa skit som inte är så bra för shetlandsavlen kan ju jag tycka och att mass importera är inte något jag kan förstå varför man ska göra det gynnar inte rasen och tyvärr så blir det en hel del nya *lurade* på en shettis av kanske inte den bästa kvaliten och det gynnar ju inte någon . Det är vad jag tycker i allfall.
Vi köpte våran första shettis dräktig och som ridponny till våran dotter från Dalsgårds och det har gått bra avkommorna från den stammen går både bra på trav och avelsmässigt. även vårt andra sto köptes på Dalsgårds och hon är väl den som är vårat *STAMSTO* även hon är en kanon ridshäst som kan de lite svårare rörelserna , som de flesta av er vet så jobbar jag ju även nu på Dalsgårds och där får jag ju även hjälp när jag behöver och man lär sig se skillnad på kanon sto och *Bara* söta .
Hallå eller?! Har inte den här tråden spårat ur??
#16 & 17 Håller med er.
#18 Sorry, dags att starta en ny tråd 

Varför inte be en importör om hjälp? Tror inte att de har sämre kunskap om rasen. Och det finns ju mycket bra utländska ponnyer, det är väl nyttigt att få in sådana ponnyer hit..?
# 12 #17 Grattis till era pållar, Dalsgård Stuteri står verkligen för fin kvalite.

#21 Tack jo vi är nöjda och sen får man ju alltid ett ärligt svar när man frågar om något också och det gillar jag verkligen.

Vi är nya på detta med shetlandsavel. Vi har tagit mkt hjälp från ertana uppfödare och även ringt Morgan Johnsson många gånger för att få hjälp med blodslinjer o vad man ska betäcka med vad. Han är väldigt duktigt o villig att hjälpa till, vi har haft ut honom massa gånger för o se våra hästar mm.
vi grundar vår avel på framför allt två ston.
Busebo Anja e. Dalton vd Voorstraat - Gletness Rockall och Natasja v Ramsburg e. On the Rocks of Marshwood - Rosson of transy. dessa 2 ston kommer att stå till grund för vår avel, vi har även hingst med bra blodslinjer, där det finns både svenskt o utländskt blod, något som kompletterar våra ston. han är e. Jolly Roger of Marshwood - Dulex.
tycker att det är bra att ha någon o prata med som varit med länge o vet mer än jag, vi är inte rädda föratt ta hjälp o råd, det står jag för!! tror alla kan behöva en mentor.

Vi började med ett litet brunt sto som hette Glittra, hon köptes som sällskapsponny, och på den vägen är det, men vi har fått mycket hjälp av erfarna hästgubbar, en person som betytt mycket är Torsten, han har en enorm kunskap, alla mina hästar utom Dajmie ligger han bakom, jag anser att det är mycket Torsten som ligger till grund för den fina avel vi har i Sverige dag, även Furunäs är inte att förglömma, har en enorm kunskap och fin avel. Maria.

"Vårat" stamsto får vi nog kalla Dajmie, även om hon inte tillhör oss, så har vi ändå henne som mor till två av våra avelston (Denise och Daniella) och Dior.
Att det är Maria Jansson som fått oss dit vi är idag, vilket vi är evigt tacksamma över, har nog inte många missat.
"Tack för all hjälp, Maria!"
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Vårt stamsto är Furunäs Pandora, med henne startade den egentliga aveln här hos oss. Ur henne har vi sparat avkommor som vi fortsatt med. Tidigare var det lite ostammade ston.
De som betytt mest för oss är Bengt ( Furunäs ) samt Torsten ( Almnäs ) Som man har ventilerat och diskuterat sina egna funderingar med. Men jag går mycket efter eget huvud efter viss inrådan.

Först lärde vi känna Anneli Hansson på stuteri Hasselbo. Sen blev vi med shetlandsponny! Vi följde med Anneli och Magnus till stuteri Stjernen för att hämta Stendyssens Astrea- och det slutade med att vi köpte Stjernens Mini- Lizette! Då visste vi inget om Mini- Shetland men efterhand så har vi hittat individer som vi tycker om. Lizette har gått från klarhet till klarhet oc har fått guld flera gånger samt blivit mor till två hingstföl som är mycket trevliga! Anneli tipsade även om fler ponnyer och efter hand så har vi fått egna tankar och idéer om vad vi tycker är en bra Shetlandsponny! Eftersom Anders är mer engagerad i Shetland än i Gotlandsrussen så har det blivit fler och fler Shetland! Å andra sidan så har vi helt slutat att föda upp halvblod!
Dock så lyssnar och lär jag ständigt av olika personer som varit engagerade i Shetland länge! Vissa saker känner jag att jag kan ta till mig men vissa saker känns inte rätt för mig. Att ett av stona är stamston kan jag nog inte avgöra ännu- återkom om 10 år! 
Kan säga att mitt stamsto inte blev vald av stam egenskaper utan hon blev vald för att hon var så himls söt, snäll och mysig. Hade inga planer på avel över huvudtaget då. Henne köpte jag som treåring på vintern innan hon blev tre. Körde in henne, visade henne på premiering med 39p och så betäckte jag henne samma år med en hingst som var lika snäll, söt och go =) Resultatet blev ett diplomsto som är just allt detta, snäll, söt, go och vacker =)
Sen har jag köpt mej två ston med exellenta stamtavlor efter det.

Att prata om stamsto, kan kanske verka lite förmätet när man som jag tagit fram tre uppfödningar på fem år och inte har vare sej avsikt eller möjlighet att bedriva någon avel i egentlig mening. Men jag ser ändå på min Wivi som mitt stamsto, eftersom det är henne och hennes avkommor jag kommer behålla och förhoppningsvis avla vidare på i den mån det nu blir.
Jag letade länge och väl innan jag hittade henne, möjligen för att jag gjorde det extra svårt för mej när jag prompt skulle ha ett skäcksto av mycket god rastyp. När jag väl hittade henne var det kärlek vid första ögonkastet, typiskt nog var hon inte till salu. Men skam den som ger sej; efter åtta års väntan fick jag till slut köpa henne!
# 29 Vilken lycka att få sälja en pålle till någon som har väntat i 8 år!

Vårt stamsto var nog mer en tillfällighet. Vi köpte henne på Gotland av en släkting till en god vän. Hon hade stoföl vid sidan, och kostade inte mycket. Samma dag som vi hämtade henne var hon anmäld till utställning, så vi fick henne bedömd av Morgan Johnsson. Hon fick 40 p och klasseger, och han tyckte vi köpt ett bra sto. Stärkta av detta, anmälde vi direkt till shettisutställning på Strömsholm. Det skulle vi inte ha gjort. Vi fick av "shetlandsexperten" veta att sådana ston ville man inte se i aveln, 34 p. och tvärsist. Det gjorde att intresset för utställnig försvann. Dock fortsatte vi att avla på henne och hennes avkommor. Några BIS-vinnare har det aldrig blivit, men väldigt bra och hållbara ponnyer. Utställningarna har inte blivit så många heller.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~