Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 768 ggr
Ellinor Johansson
0

Momsregler

På tråden om massimport m.m. fanns ett förslag att när jag köper en importerad ponny i Sverige av en svensk näringsidkare skulle jag själv kunna tulla in henne med momsen och dra av den på samma momsdeklaration.

Enligt Skattemyndigheten i Nyköping: Om ponnyn redan är intagen till Sverige och finns hos en svensk näringsidkare som står som ägare i passet, ska försäljningen ske på sedvanligt sett. Det sättet som föreslogs i tråden är inte tillåtet enligt svensk lag.

Jag har mina ponnyer i ett företag. När jag inte fick kvitto på pengarna jag betalade för en ponny, tog jag en kopia på tidigare ägare från passet och häftade på verifikationen med uttaget av pengarna till min bokföring (ett tips från revisorn).
Jag fick nu i höstas en begäran av Skattemyndigheten att lämna in kopia de största verifikationerna, den verifikationen var då bland dem, vi diskuterade kring verifikationen på Skatteverket.

Så om ni köper importerade ponnyer, så skall ni inte tulla in den själva, det skall importören göra.

Inlägget är låst för nya kommentarer