Hö - är detta bra eller dåligt?
Har aldrig gjort en höanalys själv och det är inte många här runtom kring som gör det heller. Men pga att det hösilage jag köpt i år till större delen har varit mögligt så har jag nu idag ringt till en annan gård här i närheten och frågat om de har något hö till salu. De har däremot analyserat sitt hö och analysen jag fick av henne löd:
Hö 1:
Energi: 9,7 mJ
Råprotein: 121 gr/kg
Hö 2:
Energi 10,1 mJ
Råprotein: 128 gr/kg
Är detta bra hö eller bör jag leta vidare?
Det är båda ganska energirika foder med högt protein innehåll. Ett mkt bra foder båda delar. Ingen annan anmärkning? Mögeltillväxt eller så?

Nä, inget mögel och det är tydligen grönt och fint och dammar inte.
Så då kanske jag ska satsa på det fodret trots allt. Kan nog inte vara sämre än det jag har idag.
#2 För min del tyckte jag nog det var på snudden att vara för mycket protein. Vårt ligger på 60 vilket är idealvärde

Okej. Vad innebär det?
#4 att man ska vara försiktig med kraftfoder åtminstone. Proteinbehovet är väl fyllt med ett så bra hö.

Okej. Då förstår jag. Funderar på att kanske vända mig till någon som kan detta med foderstater och få hjälp med att räkna lite så det blir rätt.
#6 gå in på analycens hemsida så tror jag att du kan hitta lite värden där. Är det ponnyer som inte gör något räcker det gott och väl med det höet.

Låter jättebra! Tack för hjälpen!