Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 732 ggr
mypony
0

Gråmanstorp för alla shettisar!

Hej

Syds's utställning i Gråmanstorp borde vara öppen för alla shettisar, inte bara unghästar!! Syd har inte så många utställningar under året, vilket säkert har flera orsaker. För de som inte har nöjlighet att åka land och rike runt hade det varit roligt att kunna ställa sina shettisar lite oftare!

Synpunkt på utställningsklasser: Klasserna borde vara indelade i mini respektive stor (eller tre indelningar) om det finns underlag för detta på utställningarna. Man kan tänka sig att färre än två-tre anmälda slår man ihop. De tävlar inte på lika vilkor i dagsläget!

Milla
0

Intressant tanke, men jag vill absolut ha kvar den som unghästutställning.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Detta hade ju varit något att ta upp på höstmötet som var nyligen.

mypony
0

Varför vill du endast ha kvar den för unghästar?

Cattis
0

#0 Varför tror du att mini inte tävlar på lika villkor som de stora?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

jag tycker det är bra när man bara kan ta med unghästarna ut.

Iof så åker jag en hel del med våra hästar. Om det blir ändrat så kommer jag aboslut att åka dit i allafall och ställa

FredrikN
0

Många är väl ett relativt begrepp. I år har syd haft 5 utställningar det tycker jag är många.

Åka land och rike runt får de flesta göra ändå. Många medlemmar bor inte i Skåne. Men de åker 15 - 20 mil ändå till varje utställning. Ska man ha fler utställningar så ska i mitt tycke dessa inte ligga i Skåne utan ett av syds andra områden.

mypony
0

Jämför exempelvis en stor shettis som tävlar i låtsäga trav med en mini. Den stora ponnyn har tränat upp sina muskler, steg på ett helt annat sätt. Det ter sig också naturligt att med längre ben får du ett bättre rörelsemönster. Jag tränar mina små också, men de har inte riktigt samma förutsättningar elller hur?

mypony
0

Ja, fem tycker inte jag är så många på ett helt år. Speciellt om endast fyra är öppna för alla shettisar. Men jag är en gammal tävlingsmänniska (hoppning och galopp) så jag är van vid lite mer….tävlande.

Nu tycker jag inte att exempelvis Tingsryd är speciellt nära… men nu bor jag väldigt sydligt

Milla
0

Var bor du någonstans??

Själv bor jag i Landskrona och har farit runt lite här och där i år. Har man bara vänner som man kan övernatta hos så blir inte resan så jätte jobbig.

Naturligtvis så är det ju även så att inte alla är lika intresserade av att åka långt.

Cattis
0

#7 Rörelsemönstret för shetland är väl ändå det samma oavsett storlek? Eller så menar vi inte samma sak. Om det skulle vara som du säger så måste vi ha klasser för tränade respektive otränade standard också, för långt ifrån alla tränar sina standard - men de går/rör sig bra ändå (förutsatt att den har bra rörelser).
Det är inte så att hästarna bedöms i förhållande till varandra, utan har din mini bra rörelser får den bra poäng för det ändå, oavsett hur stora eller vilken steglängd de övriga i ringen har.

En bra mini står sig alldeles utmärkt i konkurrens med de stora. Men önskar utställarna ha separata miniklasser så kanske det går att ordna, just för att önskemålet finns - prata med styrelsen i din förening. Men att man skall anordna miniklasser för att de stackars små minisarna inte blir rättvist bedömda om de delar ring med de större, det tycker jag fortfarande inte är med sanningen överensstämmande.

/Cattis

FredrikN
0

För de som är funktionärer är 5 utställningar lagom. I alla fall för mig.

Hur många utställningar tycker du är lagom då? Och vart ska de ligga? Tänk på att alla inte bor i Skåne.

FredrikN
0

Det finns ju för övrigt lokala ponnyklubbar som anordnar utställningar också.

veronica-olsson
0

#8 Jag håller helt med dig att mini skall gå för sig och nu hörde jag att Syd kanske skall ha miniklasser MEN när det gäller Championaten så får dom tävla med standard hur kul är detta.Jag åker därför hellre till Öst:s utställningar dom har separata miniklasser och minichampionat ,SÅ borde det vara på alla utställningar.

FredrikN
0

#0 Så du anser alltså att en mini är en sämre än en fullstor?

AnnaLundin
0

Med tanke på att en valack som dessutom var mini blev Reserv BIS i Svalöv i helgen så tycker jag att vi en gång för alla ska DÖDA myten om att såväl valacker som mini inte bedöms rättvist eller kan konkurrera på lika villkor!

Är det inte att nedvärdera hela den svenska domarkåren, att hävda att mini inte kan tävla mot standardshettisar? En bra ponny är väl en bra ponny oavsett storleken!

Det måste väl ändå vara LÄTTARE för domaren att döma hästar av samma ras, om än olika storlek, än att försöka hitta den bästa av fina ponnyer av olika raser - som domarna gör i slutänden på alla ponnyutställningar för alla raser som anordnas lokalt på många håll i landet!

Milla
0

Precis som Cattis skriver så skulle det i så fall behövas en klass för normalstora som inte tränas. Har själv bara normalstora och går oftast i samma klasser som travponnyerna. Mina ponnyer tränas inte alls på samma sätt som travponnyerna och då borde inte det heller vara rättvist

Vi har dock både vunnit och kommit bakom travponnerna. Har man en ponny som rör sig bra så spelar det ingen roll vem den går mot.

Det finns ju en hel del minisar som har vunnit över normalstora så visst kan dom hävda sig bra.

En bra ponny hävdar sig i alla lägen.

Miija
0

Men vänta ett ögonblick nu.

Ska det dras igång en ny debatt om miniklassernas vara eller inte vara när den förra plockades bort av Cattis, som nu verkar vilja diskutera detta åter igen?

Ellinor Johansson
0

Jag tycker att om det finns önskemål om miniklasser tycker jag att man ska tillgodo se det.  Öst har alltid miniklasser, Nord ska iallafall ha det på sin vinter utställning i Köping.

FredrikN
0

Syd hade miniklasser på Tingsryd och Bjärsjölagård.

veronica-olsson
0

#18 Tacka Ella det var ett bra sagt.

Cattis
0

#17 Nu är det ju så att du inte vet exakt varför tråden plockades bort. Det har inget med det du antyder att göra iaf.

Jag har all rätt att ifrågasätta saker som jag tycker är konstiga. Precis som du. Och jag tycker det är konstigt, med alla anledningar som miniägare kommer med. Jag tycker det räcker med att säga att man vill ha miniklasser, istället för att skylla på en massa saker som inte stämmer. Vill utställana ha miniklasser, så tycker jag att man kan anordna det - det kostar inte så mkt mer än att inte ha det och nöjda utställare är vad alla vill ha. Antar jag.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

# 19 Varför har din valt bort det på de andra utställningarna?

AnnaLundin
0

Fortsättning på mitt inlägg ovan

Jag vill förtydliga att jag inte har något emot miniklasser, förutom att jag tycker det är tråkigt med klasser med bara en eller två deltagare - oavsett storlek på ponnyerna.

Ville bara säja, som sagt, att bra mini visst kan konkurrera med standardstora.

FredrikN
0

#22 Den diskussion tar vi inte här. Anser att det är olämpligt att diskutera sådant på ett öppet forum.

Ellinor Johansson
0

# 24 OK

Ellinor Johansson
0

För mig handlar inte diskussionen om mini klarar sig i konkurrans eller inte utan att det till för något år sedan fanns miniklasser och separata minichampionat som endel lokalföreningar har valt att ta bort. När det nu verkar finnas ett stort intresse för att dessa lokalföreningarna ska åter införa miniklasser och separata championat borde väl styrelsen i dessa lokalföreningar kunna ta till sig det önskemålet.

Cattis
0

#26 Det håller jag med dig om.

/Cattis

AnnaLundin
0

När jag började åka på shettisutställningar så hade man miniutställning parallellt med standardutställning, så att två BIS korades samma dag.

Det var då ganska få deltagande minisar, varav de flesta blev klassvinnare och det krävdes inte särskilt mycket för att knipa championat. Det gör ju på något sätt att minichampionaten "förlorade i värde", för att konkurrensen inte var särskilt stor. 

Med detta i bakhuvudet har jag en viss förståelse för att man började tänka om och försöka hitta andra vägar.

Cattis
0

#28 Så har jag också resonerat, dock har jag ändrat åsikt. Som sagt så krävs ju trots allt idag minst 40 poäng för att vinna championat, standrad eller mini = samma kriterier. Visst, det är ofta fler stora som får mer än så och inte får championat - men, det finns så pass mkt bra minisar idag, att de som vinner oftast är mer än väl förtjänta av sia championat och dessutom ofta är med och slåss om finaltitlarna.

Om det nu är som "minifantasterna" säger, att det kommer att öka deltagandet om man har separata miniklasser så är det ju jättebra. Om inte, så får man väl diskutera det igen efter några år. Men som det är idag är minisarna så pass många att jag gott tycker man kan ha separata klasser.

Men jag ger mig inte, jag tycker inte att man kan skylla på att mini behandlas orättvist om de bedöms ihop. :-) För det gör de generellt inte alls.

/Cattis

mypony
0

En domare skall utse 1.an och 2:an i en klass. Det står mellan en mini och en stor, båda har samma poäng! Domaren tittar länge….Vem vinner? Vanligast? Minishettisen eller den stora……

Cattis
0

#30 Det är ju väldigt olika o dessutom lite grann beroende på domarens tycke och smak i slutänden. Precis som när det står mellan fux och svart på samma poäng bland de standardstora. Läs igenom resultatlistorna för året och se hur många mini som plockat BIS, Reserv-BIS och BIM. Ganska många.
Detsamma gäller ofta på de utställningar där de går i blandade klasser. Bra mini vinner absolut över standard om de är bättre. Och sådana mini finns det ganska många av numera.

/Cattis

VeronicaP
0

Jag tycker iof sig är det mindre än ett visst antal mini i en klass så skall den vara sammanslagen med de stora precis som det är med färgklasserna.

Sen det där med liten travara mot stor stämmer faktiskt inte vet många små travara som går jättebra och vinner över de stora shettisarna så det är mycket struntprat det där.

mili
0

Det känns som denna diskussion aldrig får en ände.

Eftersom det nu finns nästan lika många miniuppfödare i syd och som verkligen önskar, så kan det väl inte vara så svårt att testa miniklasser! eller???

Cattis
0

#33 Du har en poäng där! Det verkar onekligen som att det finns väldigt många aktiva miniuppfödare i Syd. Jag tycker ni skall skriva till er styrelse och be om detta, alternativt skriva en motion till föreningens årsmöte. Det är ju ändå medlemmarnas intressen som går "först", och det tror jag även styrelsen i Syd anser. Jag har iaf aldrig fått ngn annan uppfattning.

/Cattis

VeronicaP
0

Men nu på tal om unghäst utställningen i gråmanstorp så tycker jag att den ska få vara kvar som en ren unghsätutställning, det finns så många andra utställningar att åka på ändå.

#0 Är du en *gammal* tävlingsmänniska så borde du ju vara van vid att resa och det är inte värre att åka lite längre på utställning än att åkc och tävla.. jag tillhör tex väst och vi får åka till Udevalla tex och det är en bit men jag gör det för att jag tycker det är kul lika gärna som vi kör till Kalma, solvalla, jägers Åby osv för att tävla . Det är jobbigt nog att få ihop funktionärer till utställningarna och så många utställningar som det finns för shetland finns det varken för russ, welsh eller någon annan ras , mina welshar har inte blivit utställda på ett tag just pga det, russet har bara fått åka på en utställnig jag tycker i stället att vi ska vara glada att vi har så MÅNGA att välja på i stället.

Ellinor Johansson
0

# 33 Jag tycker absolut att Syd ska lyssna på er när ni är så många som vill ha miniklasser och separata minichampionat.

Jag är av den uppfattningen att våra domare idag är mycket kunniga vare sig det gäller att bedöma mini eller standard Shetland. En bra mini har lika stora chanser som en bra standard Shetland att bli klassvinnare eller få ett championat.

Jag tror att vi som håller på med mini måste ha i minnet att mini inte har avlats med samma målmedvetenhet så lång tid som man har avlat standard shetland. Vi har inte samma bredd och homogena typ som tex. starta normalstora shetland.

Camilla
0

Men ni som har bara minisiar och vill ha miniklasser och minichampionat, hur mycket är ett minichampionat värt om det bara är en ponny som tävlar om titeln? 

#6. Vi har haft 6 utställningar i år och det är många.

Sen är det är ju så att Syds område går ända upp till Jönköping och faktum är att de flesta av Syds utställningar ligger långt ner i Syds område. Så igentligen borde Syd har fler utställningar uppåt landet.  Är det så att man vill ha en utställning på "hemma plan" så får ni gärna ordna en sådan, vi kan ha fler utställningar bara folk ställer upp och ordnar dem!

Pheobe
0

men asså det finns väl fina minisar som blivit BIS på ex syds bruksutställning. Titta på More than a Feeling som ju blev BIS och knep fina poäng framför de stora. Så nog kan en mini hävda sig mot de stora. Absolut.

Tycker att föreningen ska stå på sej. Jag förstår att man inte kan hålla fler utställningar då det saknas funktionärer. Hur är det med dom som vill ha fler utställningar, hjälper ni till på något alls?  Jag klagar inte men så hjälper jag inte direkt till heller.

mili
0

Jag inbillar mig att miniklasserna hade blivit större om dom fanns.Det krävs ju lite poäng att ställa upp i championaten!

Camilla
0

Man skall ha 40 p eller mer för att tävla om championaten.

Ellinor Johansson
0

Jag tycker att alla Championat att värt mycket, det kvittar om standard hingsten, standard unghingsten, minihingsten eller ministoet inte har tävlat mot någon annan ponny, ponnyn har ju minst 40 poäng.

RebeckaSvensson
0

#11 Jag håller helt med dig. Det räcker med 6 utställningar när man ska vara funktionär. Nu har jag inte varit funktionär på årets första och sista utställning då jag tycker det blir lite dyrt att betala över 1000 kr för att åka hem och upp igen för att vara funktionär. Dessutom är det tråkigt när inte styrelsemedlemmarna ska kunna visa sina hästar för att de måste hjälpa till som funktionärer alltid.

#38 Du har en poäng där. Hjälper man inte till ska man kanske inte klaga så mkt.

Måste bara kommentera det här med mini på Syds utställningar. I år har vi haft 6 utställningar.
På vinterutställningen blev en mini res-BIS, I Norra Åsum blev en mini BIS, i Tingsryd var det ytterligare en mini som blev BIS, på Bjärsjölagård var det en mini som blev res-BIS och i Svalöv så var det en mini som blev res-BIS. Alltså är det bara i Gråmanstorp som ingen mini blev BIS eller res-BIS. Med tanke på det så måste jag säga att minisarna kan verkligen hävda sig mot de stora, utan tvekan och en bra mini kan vinna över många stora.

Angående #0. Eftersom Gråmanstorp i princip alltid blir full så tycker jag det verkar som om det finns ett intresse för många att visa sina unghästar på en utställning som bara är öppen just för unghästar. Ska det vara en utställning som är öppen för alla kommer det att krävas en domare till och det i sin tur kräver fler funktionärer och ett annat ridhus eftersom det behövs ytterligare en ring.

Camilla
0

Det tycker inte jag, jag har ponnyer som blivigt champion när de varit ensamma samt när det har varit fler konkurenter och det är helt klart roligast och mer värt om man fått tävla sig till titeln. Men det är bara vad jag känner!

Ellinor Johansson
0

Jag får en känsla att man förringar minichampionaten, gör inte det. Jag tycker alla som får ett championat på sin pålle ska vara stolta, även utan om det inte fanns någon konkurans i Championringen.

kristina-axtorp
0

Jag ser gärna att Syd bibehåller unghästutställningen men med separata miniklasser.

Som mini- uppfödare i Syd så tycker jag att det borde vara samma regler i hela Sverige vad det gäller mini- klasser. Jag vill se fler mini-klasser. I de fall där inga miniklasser finns tycker jag det borde finnas ett eller två championat för mini iallfall. Vi kan ju ha bästa skäck!

När det inte finns mini-klasser så får vi inte se bredden på mini och det är ingen bra medlemsvård, då jag tror att det skrämmer bort nya medlemmar som har mini för de vågar inte visa.

Som domare och utställare så är det först när du får jämföra individen mot likvärdiga som du ser om ponnyn är bra eller dåliga. Det måste vara svårt för en domare att som i lördags i Svalöv döma svarta normalstora ston och där är även en svart mini! 

I Syd är vi många som avlar på mini- ställ upp för dessa medlemmar och visa att vi är lika värda som de som föder upp n ormalstora!

Camilla
0

# 45 vill du sitta med i styrelsen 2008?

kristina-axtorp
0

#46 Då jag troligtivs kommer sitta med som ordinarie ledamot i Svenska Russavelsföreningen så känns det inte som min hälsa räcker för ytterligare ett styrelseengagemang. Jag tar en sak i taget. Dock så har jag och Anders ställt uppför Shetland Syd både på N Åsum och i Svalöv. Vad det gäller N Åsum så kan jag ställa upp hela dagen samt Cornelia och Martin Larsson på Idyllens stuteri sa att de gärna hjälper till på bästa Brukstävling. De har en Shetlandsridskola, Malin Ohlin fick besked av mig på N Åsum att Martin erbjöd sig hjälpa till. Vi skulle även kunna hjälpa till med förberdelser till Bjärsjölagård nästa år.

Milla
0

Jag anmäler mig också. Jag hjälper mer än gärna till dock ej med något som ska bäras……

RebeckaSvensson
0

#47 Vi är väldigt tacksamma för att ni ställer upp och hjälper till när det behövs.

kristina-axtorp
0

Titta så bra! Tror nog att vi kan få fler att hjälpa till på iallfall en utställning om året, så att det blir lite fördelat! men som många sagt innan- tyvärr måste man som styrelse ställa frågan och ligga på!

Pheobe
0

#49 jag satt och funderade på om man inte kunde erbjuda funktionärer typ halva priset på anmälningsavgiften? Bara ett tips att få fler funktionärer

Cattis
0

#51 Det är inte direkt ekonomiskt hållbart. Det är inte mkt av den där 200-hundringen som är vinst…
Våra funktionärer får lunch, dricka, fika och dessutom milersättning om de kommer utan egna hästar.

/Cattis

Pheobe
0

#52 Oj får dom så mycket. Det har jag inte hört att man får i syd. Får lunch vad jag vet. Okej, inte halva men åtminstone lite rabatt tror jag lockar och kanske blir det även då fler anmälda så man tjänar in förlusten ändå?

RebeckaSvensson
0

#53 Jodå, fuktionärerna i Syd får också mat och körersättning om de inte har hästarna med sig.

Cattis
0

#53 Fast vad jag förstår så är det väl ändå så att Syds utställningar redan ÄR välbesökta. Jag tycker inte att man skall ha billigare anm avgift för att få funktionärer.

Hos oss funkar det bra, även om det gärna får vara ännu fler funktionärer, då vi alla får chans att ställa ut och så hjälper vi till före och efter att våra hästar visats.

Jag tror iofs heller inte det kommer krylla av funktionärer bara för att man bjuder på en viss del av en anmälningsavgift. De flesta verkar inte vilja göra annat än bara titta/sköta sitt på plats. Men det är ju såklart upp till Syd hur de väljer att göra.

/Cattis

Pheobe
0

#54 sedär, kanske ska informera folk om det… kanske lättare få mer hjälp då

Cattis
0

#54 Det tycker jag räcker mer än väl. Folk gillar att bli servade, men inte att hjälpa till själva. Tråkigt, för detta att vara funktionär är ju helkul, en speciell gemenskap liksom.

/Cattis

Pheobe
0

#57 då får man väl locka på nåt annat vis istället. Hjälper inte att gnälla över för lite funktionärer. Känns som man blir smutskastad för att man inte hjälper till.

Själv har jag aldrig klagat på nåt angående utställningarna, hjälper inte till direkt och då ska man heller inte klaga. Dock betalar man för sig som alla andra och det är ju inte så att man får saker gratis. Ingen har dock heller frågat om man vill hjälpa till med något speciellt. Bara att det behövs mer hjälp. Ska jag göra nåt vill jag veta vad och hur. Hjälper själv till i vår förening hemma och det kan väl vara bra. Får man inget tack dock så är det inte så kul heller länge sedan

Cattis
0

#58 Alla kan ju inte hjälpa till, men många skulle kunna göra lite då och då. Fler utställningar om fler hjälper till, för då orkar det fåtal som alltid jobbar.

Kan ju bara tala för min egen del. Jag hjälper inte till för att få tack eller beröm, utan för att det är jätteroligt att vara med och för att det är jättetrevliga människor att umgås med.

/Cattis

Pheobe
0

#59 helt klart kan nog fler hjälpa till. Absolut.

Jannie
0

Jag tycker att det är bra med Gråmanstorp som unghästutställning men med separata miniklasser.

#45 Jag håller med om att det är ett absolut måste med separata miniklasser på alla utställningar. Vi har så många uppfödare av mini och miniintresserade i Syd att värna om. Att göra aktiviteterna så bra och trevliga som möjligt för medlemmarna bör stå högst på styrelsens lista. När jag var ordförande hade vi separata miniklasser på alla utställningarna och dessutom samtliga minichampionat. Det behövs någon i styrelsen som ser till minisarnas bästa annars försvinner de lätt som nu har blivit fallet. 

Jag hoppas på miniklasser och minichampionat på alla Syds utställningar till nästa år vilket jag har meddelat ordföranden och det är tydligt att många tycker samma sak.

Kris_J
0

Om det är ett måste med separata miniklasser på alla utställningar borde det inte också vara ett måste med separata liten klasser? Och därmed också separata liten championat?

Och varför inte om man ska tillfredställa alla önskemål separata färgklasser oavsett antal deltagare, samt separata färg championat? Dessa skulle kunna gälla över alla eller så utfaller även färgchapionat i varje storleksklass.

Vad sägs om detta?

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

När man hjälper till på en utställning hjälper man sig själv, eftersom det är medlemmarna som är föreningen.

Ellinor Johansson
0

# 62 Måste man som utställningsansvarig inte välja mellan  L /S klasser eller färgklasser eller jag jag missuppfattat det?

Kris_J
0

#64 du har inte missuppfattat om man ser till SSS propp.

Mitt inlägg syftar inte på den utan är mer en liten undran om vad folk tycker.Glad

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

Om folk börjar visa sina mini så kanske lokalföreningarna inför separata klasser. Som det är nu visas det inte särskilt många, åtminstone inte här i Väst.

Ellinor Johansson
0

# 65 Ok jag förstår. Bra ide att få igång en diskussiondet är bara jag som hänger med i svängarnaGenerad.

Jannie
0

Eftersom jag själv bara ställer ut mini vill jag inte uttala mig om vilken uppdelning av normalstora som är bäst. Detta vet Ni som har normalstora bäst själv. Dock tycker jag det verkar bra med den uppdelning i färger som nu finns.

Ja vi hade alltid en Minishetlandsutställning och en utställning för normalstora parallellt på våra utställningar i Syd som någon skrivit. På detta sätt hade vi alla championat och även Bis och Bim för både mini och normalstora vilket var mycket populärt.

I BJärsjölagård som har så många utställare borde det ordnas på detta sätt av SYd.

Betr att Minichampionaten skulle vara för lätta är detta helt fel. Ett championat är lika mycket värt även om endast en häst finns. Då är den bäst på utställningen och ska ha sitt championat.

Jag hoppas att SSS ändrar i sina propositioner till nästa år så att även Minichampion ungsto och unghingst delas ut. Finns ingen anledning till att dessa championat inte skulle finnas för mini.

Ellinor Johansson
0

# 68 Visst hade Syd en utställning för bara mini i början på 1990 talet i Munka Ljungby?  Kommer du håg hur många mini det var på den?

Jannie
0

#69 Jag vill minnas att vi var 35. Inte färre i alla fall.

FredrikN
0

Tänk om samma energi lades på att hjälpa till på uställningar eller att jobba med något annat för föreningen, som läggs på att debattera detta.

Ellinor Johansson
0

# 70 Jag var på den med min Bianca vi kom sist i vår klass 13M? men det var jättekul att se så många mini. Ställde ni ut?

Cattis
0

#68 Fanns det minichampionat för ungsto resp ungingst förut?

/Cattis

Camilla
0

# 62. låter mycket bra!

# 71. Ja tänk va många utställningar vi kunde haft dåFlört!

Det är klart att vi i styrelsen skall ta upp detta med miniklasser inför nästa säsong om det nu är ett önskemål från syds medlemmar. Men jag tycker inte att alla Syds utställningar behöver vara lika. Det är väl trevligt med en ungponnyutställning t ex!

mypony
0

Håller helt med Kristina/Axtorp och Jannie!

Kloka genomtänkta svar från människor som vet vad de pratar om!Glad

FredrikN
0

#62. Håller med dig i det du skriver.

Jannie
0

#72 Vad jag minns från Miniutställningen gick det riktigt bra för vårt sto Birling Jacana och också att det var en trevlig utställning. Eftersom vi brukade ställa ut många gick det säkert riktigt dåligt också men jag har en viss förmåga att glömma det! NÄr Ni nu skriver Bianca minns jag henne mycket väl, en litet fint brunskimmelsto med det lustiga namnet Bianca la chicka Cavallo. Jag kan se henne framför mig men det var när vi var på Riksutställning i Strömsholm tror jag. Mina minnen från denna utställning: Vi kör till Strömsholm från Skåne med vår jättetransport (Som vi sedan sålde till Hans o Märta och som nog kan få en egen tråd om alla äventyr den varit med om, transporten alltså) Den första kommentar vi möts av när vi kommer fram: Vad gör Ni här? Innan dagen var slut frågade vi oss detsamma. Vi trodde att när det var Riksutställning var det meningen att man skulle komma från hela landet men så var inte fallet. VI hade med oss vår hingst Parlington Shadow. Stolt  gick jag in i ringen. Domarna ville först inte bedöma honom efterson han gick orent,dvs var halt. Jag kommer inte att glömma denna utställning då jag blev så arg att jag inte fick luft (Har senare förstått att jag hyperventilerade).  Mitt i allt eländet minns jag Ert lilla sto, sedan är allt svart.

Jannie
0

Läs Park View Golden Shadow, ej Parlington Shadow. Vi kallar honom bara Shadow.

Ellinor Johansson
0

# 77 Tack för dina snälla ord om Bianca, hon var vår första liila ponny som alltid kommer att ha en speciell plats inhjärtat.

Jag var så ny då att jag kommer faktiskt inte ihåg någon annan ponnyGenerad.  Vilken pärs att åka från ända från Skåne till Strömsholm, och hingsten blir halt sån otur har man förhoppningsvis bara en gång i livet.

Historien om transporten vill vi gärna höra.

Jannie
0

#71 Inte gnällde jag på att andra utanför styrelsen skulle hjälpa till. Att anordna aktiviteter och utställningar är helt styrelsens uppgift. Med sju ordinarie ledamöter och 4 suppleanter bör det inte vara något problem. Visst är det ett tufft jobb med utställningar och medlemsmöten men som Cattis skriver så är man ett team som har roligt och vetskapen om att man gör det för medlemmarna gör det ännu roligare. Själv åkte vi till utställningsplatsen dagen innan och kontrollerade att allt fungerade och satte upp ringar, vägskyltar etc. Dessförinnan  hade vi tagit emot alla anmälningarna och skrivit, tryckt och skickat ut katalogerna, beställt rosetter, plaketter, medaljer, pokaler samt administrerat premieringen som vi hade på våra utställningar. Under utställningsdagen skötte de andra i styrelsen/styrelsesuppleanter eller deras respektive sekretariat, parkering, ringmaster, prisutdelare, lotterier, speaker, domarmat etc.

Annette
0

#80. Det kan väl inte vara meningen att endast styrelsen skall arbeta vid utställningar? Om ni har det så i Syd förstår jag mycket väl om styrelsen blir alldeles utarbetad.

Jag blir helt stum över detta resonemang. Man måste faktiskt inte vara styrelsemedlem för att hjälpa till.

Jannie
0

#73 Jag minns inte hur SSS hade det på sina utställningar men Syd hade alltid alla championaten för mini.

FredrikN
0

Att anordna utställningar och aktiviter är styrelsens uppgift. Dock så är det inte sagt att enbart styrelsemedlemmar och dess familjer ska vara funktionärer.

Men är det medlemmarnas åsikt att det enbart är styrelsen som ska jobba på utställningarna så kan det ju bli så att det inte blir några kvar i styrelsen. 

Mvh

Fredrik

Jannie
0

#81 Nej naturligtvis måste man inte vara styrelsemedlem för att hjälpa till utan styrelsen tar tacksamt emot hjälp från övriga medlemmar. Vad jag reagerade på var att jag ombads hjälpa till på utställningar istället för att komma med synpunkter. Jag kan tala om att jag lagt ner mycket arbete på utställningar då jag satt i styrelsen och nu förväntar mig att nuvarande styrelse gör detsamma.

VeronicaP
0

Tycker faktiskt att det är styrelsens jobb att delegera jobben till övriga medlemmar och se till att de hjälper till som funktionärer så gör man i vanliga föreningar,trav, ridklubbar osv , vilka tror ni är funnktionärer när det är hopptävlingar tex inte är det styrelsen utan det är frivilliga som styrelsen delgerat uppgifterna till så man kan säga att styrelsen är väl chefen som ser till att andra jobbar ;-)

PP
0

Champion = mästare enligt ordboken. Kan man verkligen titulera sej mästare utan att ha besegrat någon…? Jag tycker inte det.

40 poäng är verkligen inget att förringa, men att titulera sej champion enbart efter att ha nått kvalgränsen för vidare tävlan är i mina ögon…enkelt. Konkurrens i egna klassen och/eller i championatet tycker jag inte är något orimligt krav för att utse en champion. IMHO…

Ellinor Johansson
0

En mästare kan inte besegra mer än de som kommit till tävlingen. Kommer det inga motståndare till mästarens klass är h*n väl mästare ändå?

Jannie
0

#86 Visst är det roligare om fler tävlar om championatet men är hästen bäst på utställningen ska den vara champion. Hästen blir inte bättre av att det finns andra, sämre hästar som den besegrar.

Pheobe
0

#88 men då kvittar det ju egentligen om man har mini eller inte. Är hästen bäst så är den, oavsett om den är stor eller liten

Ellinor Johansson
0

# 88 Håller med dig mycket bra skrivet!

Camilla
0

#80. Nu är ju inte allt så enklet som du vill ha det till! Alla i styrelsen kan och vill inte ställa upp och fixa på utställningarna, vi andra kan inte tvinga någon som inte vill. Och ja då skall de inte var i styrelsen, men de är invalda tills nästa årsmöte.         Vi andra i Syds styrelse hoppas förstås på att det skall komma in några nya i styrelsen vid nästa årsmöte som är villiga att ställa upp.

Sen tycker jag det är lite fräckt och respektlöst mot oss som sitter i styrelsen i dag och sliter häcken av oss inför varje utställning, att sitta och säga att så hade vi det 1993 när jag var ordförande, jag fixa det och det, ja det är inte så jobbigt att ordna två utsällningar med ett 40 tal deltagare på varje utställning om året som det var 1993! Det är en helt annan sak i dag med 5 rena utställningar som är fullbokade +  bruksdagen med drive-in utställningen som är ett jätteprojekt för alla i styrelsen + en massa andra människor som vi ber hjälpa till!

Men som jag skrivigt tidigare så kommer vi i styrelsen att se över detta med championaten osv vid nästa möte.

#83 Precis!!! Jag har ett år kvar och kommer absolut inte att ställa upp mer. Jag lägger ner otroligt mycket tid o jobb på styrelsefix och vad är tacken!!

Jannie
0

#91 Jag reagerade mycket på att #71 bad mig hjälpa till på utställningarna istället för att komma med synpunkter. Det är faktiskt en skymt mot mig och jag var helt enkelt tvungen att upplysa om en del av allt arbete jag lade ner när jag var ordförande.

Jag har aldrig sagt något annat än att Ni jobbar bra i Syd och är duktiga på att ordna många utställningar vilket vi medlemmar är mycket tacksamma för. Allt beröm ska Ni ha för detta och jag hoppas att Du tänker om och finner glädje att fortsätta i styrelsen!  Man gör det för att det är roligt och för att medlemmarna uppskattar det.

För ordningens skull tog jag fram resultaten från 1995 års utställningar i Syd: Växjö Internationella utställning med premiering där M Broens och J Leyzer dömde tillsammans med Birgitta Larsson och Bengt Ohlsson. Totalt visades 125 varav 83 normalstora och 42 mini. På Premieringen visades 9. Utställning och premiering i Norra Åsum: 124 deltagare, 32 mini och 92 normalstora. Premieringen hade 24 deltagare. Det är alltså inte tal om 40 deltagare och jag tycker att en ursäkt är på sin plats.

FredrikN
0

#92 Var bad jag dig hjälpa till istället för att komma med synpunkter?? Snälla visa mig det!

mvh

Fredrik

PP
0

#87,88

Nej, jag tycker inte att man kan bli mästare på "walk-over". Däremot håller jag givetvis med om att ponnyn inte blir vare sej bättre eller sämre med konkurrens, men när det nu är ett tävlingsmoment så känns det märkligt att kunna titulera sej champion utan att ha tävlat.

Jämförelse: I Shetland Nord delar vi bara ut klassvinnarrosetter (rosett med ordet Klassvinnare tryckt på bandet) till de som går som ringettor i klasser med mer än en deltagare, eftersom vi anser att man inte kan titulera sej klassvinnare om man inte mött någon konkurrens. Ponnyer kan givetvis gå ensamma i sina klasser med mycket höga poäng, ändå är det aldrig någon som har ifrågasatt detta.

Så jag kan bara villigt erkänna att jag helt enkelt inte förstår ert resonemang…

Camilla
0

#92 Ja ursäkta, det är en utställning där ni hade 125 ponnyer!

Syd har inte i heller klassvinnarrosetter om man är ensam i sin klass.

VeronicaP
0

Jag tycker inte man ska klaga om man inte gör något själv, jag vet hur mycket jobb det är att hålla i allt så jag tycker nog hellre att alla borde tacka alla männsikor som orkar och har tid , lust att sitta i en styrelse och lägga ner så mycket av sin fritid på att vi andra *BARA* ska kunna åka till utställningar och få allt serverat………

TACK SÅ MYCKET ALLA MÄNNISKOR SOM ORKAR JOBBA SÅ MYCKET IDIELLT OCH ORDNA UTSTÄLLNIGAR OCH ANNAT KUL.

Charlotte-Aveback
0

#96: Instämmer helt med föregående talare!

AndersA
0

I svalöv var första gången jag riktigt hjälpte till,

jag hade en hel del jobb innan utställningen så på lördag morgon lovade jag mig själv ALDRIG mer.

Men allt eftersom utställningen gick och man fick uppskattning

för det man gjort , börja jag tänka på hur kan detta bli bättre till nästa gång? Jag beundrar er som hållerpå utställning efter utställning för jag såg inte en hel ring och det är oftast det man är där för. Jag tror det finns några som vill hjälpa till men dom behöver en spark i häcken (som jag själv).prova slå folk en signal och berätta vad dom kan hjälpa till med på nästa utställning. jag kan hjälpa till vid fler tillfälle

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.