Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 29-icke-hästrelaterat
Läst 688 ggr
Charlotte-Aveback
0

God morgon den 9 november 2007

God morgon!

Nu varnas det om vinterväder på gång, snöstorm kan komma under kvällen eller i morgon … hoppas att alla har bytt till vinterdäck!!!

Ha en bra fredag allihop och var rädda om er!

susanne-s
0

#0 usch det låter inget trevligt!

Snön vi hade regnade bort igår…

Ska jobba idag, det var nästan 3 veckor sedan sist. Har lovat att jobba 2 v på mitt gamla jobb, heltid. Ska bli ganska kul, dessvärre kommer allt hemma komma ikläm. Tur att man har en bra karl.

Trevlig avslutning på veckan

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Mannas
0

God Morgon på er alla!

Här regnar det och blåser. Åtminstone inte isigt på marken idag,men klottigt och geggigt.Pållarna ser ut som nå lurviga våta lerbollar ;)

Svårt att tänka på nåt annat än allt det tragiska som har hänt de senaste dagarna här i landet. Livet går vidare men nog frågar man sej varför måste så många människor sätta livet till för att en människa mår dåligt.

Ha en bra dag och ta hand om varann!

Charlotte-Aveback
0

#2: Det är verkligen helt förfärligt det som hände i Finland! Att en människa kan må så dåligt och att ingen i hans närhet märker det och kan ordna hjälp i tid … tyvärr är det nog inte ovanligt … men tack och lov tar det ju sällan denna typ av uttryck.

Mina tankar går till alla inblandade och drabbade.

susanne-s
0

Vad har hänt? ngn som har en länk..jag varken ser på tv eller lyssnar på radion Oskyldig

www.gullsmyrastuteri.se

Charlotte-Aveback
0

#4: Det stod mycket om det igår - idag kunde jag främst hitta bifogade länk:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1204708.ab

Man ryser!

susanne-s
0

Tack! Fy vad hemskt. Hur kan det slå slint så.

www.gullsmyrastuteri.se

AnnaLundin
0

Jag ska strax packa barnen i bilen och bege mig ut på vägarna mot huvudstaden.

Jag har dubbfria vinterdäck med okej mönster på bilen, så det ska nog gå bra. Värsta ovädret kommer förhoppninsvis inte till mina trakter… Och gör det det så får man köra försiktigt och hoppas att alla andra också gör det - vilket tyvärr inte alltid är fallet.

Miija
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Go'morron alla.

Sitter här och försöker hitta "lust" till att plocka ihop Haflingerns grejer då hon ska åka till nya fodervärden idag kl.11.

Sedan blir det "bara" minisar kvar. Ska bli skönt för kroppen då jag inte klarar av "stora" hästar längre…men sååå jobbigt ändå.

Tösen är ju "min" i hjärtat och har varit hela tiden sedan hon kom.    Men, men…hon kommer att få det bra hos de nya. Får en egen människa som tar hand om bara henne, behöver inte dela med sig till flera utan få all uppmärksamhet själv…vilket passar damen ypperligt.Oskyldig

ha en bra dag alla!

Pheobe
0

God morgon

Idag slapp jag tvinga fölungen på benen, hon reste sej självmant. Har fortfarande feber men magen har kommit igång av all filmjölk.

Det som hände i finland är fruktansvärt. Så mycket idioter det finns.

Men hallo, ni där uppe ni får ju flytta ner så har ni har ett par veckor extra. Snö nu! Hua!. Vi brukar få lite lite i slutet av november, sen brukar det vänta tills januari faktiskt men då brukar det blåsa som bara den samtidigt. Idag blåser det, har regnat hela natten och mer regn väntas. Hellre det då det blåser kan jag säga. Vet man inte hur det ser ut när det snöar och är storm samtigt så vet man inte hur kul det kan bli på vägarna heller. Fy fabian.

Ikväll ska jag ha lite gäster så det blir att pyssla lite hemma, främst i köket. Taco kväll! mums.

Annette
0

Fick just ett SMS från jobbet, det finns tårta kvar från igår. Lika bra att börja dagen med en fika.

Den här veckan har varit en riktig slapparvecka. Jag har nog inte jobbat mer än halvtid. Skönt att kunna flexa med gott samvete ibland :)

Idag skall jag nog börja sent och sluta tidigt.

Ha en bra dag!

Pheobe
0

#10 Låter som ett helt okej jobb ju =)

Annette
0

#11. Jag klagar inte :) Långa perioder är det riktigt slitigt, men ibland kan man unna sig lite ledigt. Dessutom är det så fritt. Ingen klagar om jag tex åker till veterinären med hästen, bara jag gör det jag ska. Men det tog 6 år innan jag äntligen fick ett fast jobb här.

Silenos
0

Gick ut i stallet för att släppa ut hästarna. Då fick jag se att vår Nordsvensk, Kulla, gjort illa sig på ögat. En del av det undre ögonlocket hänger som en flik, vad jag kan se verkar hon inte gjort illa själva ögat. Väntar nu på veterinären.  Jag tycker det ser läskigt ut och deppar, men Kulla verkar helt oberörd.

Vi skulle egentligen resa till svärföräldrarna i Norge över helgen. men nu står vi med skadad häst och snöoväder i sikte, så det får nog bli en annan gång.

RebeckaKihlberg
0

I Malmö blåser det kallt och regnar från och till. Det är riktigt skönt att det är fredag, ska bara ta det lugnt ikväll och i morgon ska jag mysa i stallet större delen av dagen sen väntar det 25års fest på kvällen med utgång.
Längtar som fasen till på söndag så mamma bjudit hem mig och syskonen på älgstek med sås och potatis..det är nog det absolut bästa jag vet i matväg. Vi var väldigt bortskämda med älgkött när min pappa var i livet i och med att han jagade, numera är det lyx, det ska verklgen bli SÅ gott.

Hoppas ni får en trevlig fredag!!

Charlotte-J
0

God förmiddag!

Milt och regnet hänger i luften, blåsten har inte kommit hit än men vi får väl se när den anländer. Ska snart iväg och bli smått "rånad" på nätta 5 tusen, hm!! Nya vinterdäck på bilen står på prio 1 listan idag i och med det väntade vädret. Känns vanskligt att åka på blankslitna sommardäck till Skara på söndag om det blir halt. Fy vad dyrt det är med däck, och helst när man kör så mycket så man nästan får köpa nya varje säsong, blä!! Tänk vad mycket hästprylar jag hade kunnat köpa istället Flört

Ha det bra allihop!!

Amor vincit omnia Kyss

IdaS-A
0

God förmiddag!

Har varit på möte precis, ska dricka en kopp kaffe nu och sedan åka tillbaka till stallet. Har köpt en sele till minisarna, ska testa den på Tammie idag och se om den sitter som den ska. Har lovat att rida syrrans häst idag också, han debuterade 120 cm igår felfritt, det var kul. Igår hade fölkräket (halvblod, shettisföl är inga kräk) bitit sönder ännu en grimma! Fattar inte varför det är så roligt att bita av nosremmarna på de andra hästarnas grimmor..

Ha en bra dag!

Sasser
0

God förmiddag!

Idag kom Puzzels Diplom med posten. Jättekul & Jättefint!! Bara att rama in och sätta upp på väggen:)..

Annars så spöregnar det här, inget vidare väder. Idag kommer en värderingsman och värderar vårat hus. Skall ikväll ta hand om en halv oxe som skall packas & läggas i frysen…

Ha en bra dag!!//ESå

Pheobe
0

#13 hoppas det blir bra!

#16 varför har du grimmor på i hagen då?

#17 Mitt ena sto fick diplom i fjol, hänger fortfarande inte på väggen =)

IdaS-A
0

#18 För att kunna leda in dem på kvällen.

Pheobe
0

#19 men då kan man väl ta på dom igen på kvällen?

Charlotte-J
0

#20 Har man många hästar som ska plockas in och ut varje dag så förstår jag mer än väl om man vill ha grimmorna på. Själv har vi grimma på alla våra hästar även dom som går ute hela tiden. Vi bor vid en 70 väg (hagen går precis kant i kant med vägen) och det har hänt att vi haft häst/ar på rymmen och är dom då även lite nippriga så är det inte det lättaste att springa och hämta grimma och kränga på en uppstressad häst. Var och en har sin tro!

Amor vincit omnia Kyss

Pheobe
0

#21 jag skulle nog blivit trött på att handla nya grimmor jag. Jag bor också längs en 70 väg och strax ovan en 90väg. Har aldrig grimmor på. Inte ens på hästen som är svårfångad. Har man hästar har man tid att ta hand om dom också tycker jag. Men det är bara min uppfattning. Tar lika lång tid leta upp de dåliga grimmorna i hagen som jag hoppas att man inte låter ligga kvar.

Ellinor Johansson
0

#21 Att man gör på ena eller andra sättet beror nog på vilka erfarenheter man har med sig i bagaget. När vi hade unghingsarna hos mina föräldrar, som bodde utmed gamla EA:an hade vi grimmor på pållarna. En dag när vi kom gick två hingstar som inte var speciellt goda vänner mycket tätt ihop. Den enas hake på grimman hade fastnar i den andras grimma. Hur ofta händer det?  Jag har aldrig efter det grimmor ihagarna.

IdaS-A
0

#20 precis! Hästarna går på en sida av vägen och stallet ligger på andra sidan. Så ska man stå där och försöka få på grimmor i mörkret med massa hästar runt om kring sig. Sen om någon häst skulle komma ut är det ju lättare att fånga den.

Charlotte-J
0

#22 Klart att man har (får ta sig) tid att ta hand om sina djur men säg att vår stoflock på 8 pållar får staketet nerrivet av en älg mitt i natten så att alla kommer ut på vägen lösa, då har i alla fall inte jag varken tid eller lust att stå och leta grimmor till respektive häst och få på dom mitt i natten med tillhörande mörker mm. Man kanske inte behöver vara så negativ till hur andra gör.

Amor vincit omnia Kyss

IdaS-A
0

Tillägg #24.Vi brukar inte ha grimma på hästarna i hagen annars, just nu använder vi en hage vi inte brukar på andra sidan vägen. Det är för att deras hage byggs om. Och det känns just säkrare att ha grimma på dem då.

IdaS-A
0

#22 Vad menar du med "Har man hästar har man tid att ta hand om dom också tycker jag." egentligen? Vad har det med att göra hurvida man väljer att ha grimma på sin häst eller inte?

Pheobe
0

#23 Precis. I fjol var det någon som körde ner staketet till stonas hage. Plöjde ner hela skiten! 3 hästar vart lösa, sprang på 70 vägen och över 90 vägen vid en hemsk sväng där bilar kör jättefort. Jag fick hämta hästarna på en åker 3 km bort. Ingen hade grimma men det gick ganska bra ändå. Tyvärr var den svårfångade hästen med där. Det gick ändå.  En granne till mej hade en häst som hängde sej i hagen i grimman, en annan jag känner har ett föl som fastnade och dog. Därför har jag aldrig grimmor

Jag tycker att man lika mycket som man förvsrar sitt grimmanvändande ska få lov att försvara varför man inte har grimma. Man får väl helt klart själv välja. Har inte sagt nåt annat.

VeronicaP
0

God middag . Nu har det slutat regna här och det är ju tur då jag ska köra dottern till Hässleholm där hon ska ta tåget till Kalmar idag , första gången hon åker sjävl iväg så då tyckte jag det var bättre att köra henne till hässleholm för där går tåget direkt till Kalmar utan något byte.

Igår var ingen bra dag , med en massa strul med bil och annat så det kan ju bara bli bättre idag :-)

Milla
0

God middag!

Är precis hemkommen efter en tur till stona. Satt i minst 15 min och tittade på när dom for runt som ystra fölungar Kyss

Är bara tvungen att skicka med ett foto jag tog på vår kloka och underbara gammel mor.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

KimL
0

Jag har haft en lugn vecka, har jobbat ett 17-21.30 pass i tisdags och idag väntar detsamma. Dock blir det ett 12-21.30 pass imorgon och så har jag hand om frukosten på Havsbaden på söndag, så då börjar jag vid 05.45

Ulla L
0

Godmiddag!  Hos oss har snöstormen slagit till för sådär en timma sedan. Mellan huset och stallet snö-regnar det på tvären och träden rister vilt och böjer sig som om de ville gömma sig från den piskande vinden.

Vi ska strax gå ut och ta in hästarna, som står vid grinden med svansen i lovart och tittar längtande mot stallet. Deras ryggar är redan täckta med ett blaskigt snötäcke, så det blir väl till att ta fram skrapan för första gången i vinter innan de får gå in i sina boxar.

Och vi som ska åka på höstfest med SÄ Hästavelsförening och hämta Pretiosas Elitpris… det känns onekligen ganska nervöst! Vi ska åka med en granne, så Sture slipper i alla fall köra. Han är inte så förtjust i att ge sig ut med bilen i mörker - framför allt inte om det dessutom är oväder! Han fyllde 80 för en månad sedan, så det är inte så konstigt.

AusaBausa
0

God eftermiddag!
här skiner solen o det blåser inte nämnvärt. Värre i går då blåsten riktigt piskade regnet på rutorna…

skönt att man inte ska ut o fara i helgen…OM snön skulle komma hitåt…men halkan är ju lika illa…regn o sen frysa på det är nästan värre än snö…

RebeckaSvensson
0

God eftermiddag, eller iaf eftermiddag.

Kom hem sent igår och efter en tur runt bland hästarna somnade jag gott. Tidig morgon blev det sedan för att hinna med att fixa iordning en pålle som skulle bli hämtad för vidare transport till Danmnark redan vid 7.3-8-tiden. Lite tråkigt är det ju alltid när någon man lärt känna åker, men det kommer säkert att bli jättebra där.

Anledningen till att vi åkte hem var för att gå på en nära väns begravning och nu hoppas jag verkligen att det dröjer väldigt länge innan nästa gång för ett tag nu har det varit alltför mkt av sådana tråkiga saker.

En privat visning av gården där jag vill bo när jag är klar med skolan har jag också hunnit med. Där finns otroliga möjligheter med boningslänga och stall, men tyvärr är det något år för tidigt.

Ont i huvudet, trött och inte på alltför bra humör. Hälsa på mormor snart och sedan har jag några timmars stängsling och fodring av djuren kvar.

Charlotte-J
0

Nu har snöstormen slagit till med full kraft även här. Det blåser en halv j¤el och fullkomligen öser ner. Ska tända upp en brasa i kaminen och så blir det Idol på TV.

Amor vincit omnia Kyss

Cattis
0

#35 Är du bussig o behåller snön hos dig ett par veckor till?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Charlotte-J
0

#36 Åh nejvars!! Skickar den snett uppåt framåt natten ;-)) Det kan ni ha där uppe så att dom får damma av plogbilarna lite ;-))

Blev det nån grön paket idag?

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

#36 Nu har det slutat snöa här Cattis, så snart är det hos dig ;-)

Amor vincit omnia Kyss

Cattis
0

#38 Åh nä, ovädret gör bara en snygg U-sväng och kommer tillbaka till dig strax.

#37 Täcket kom idag, tack så mkt!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Charlotte-J
0

#39 Vassego!

Snön kan ni gott ta där uppe när stormen är kvar här. Annars ska jag minsann åkalla vädergudarna så att ni får alltihop imorgon, så det så. ;-)

Amor vincit omnia Kyss