anmäla vanvård?! var ringer man idag..
det står två stackars hästar en bit här ifrån, utan vindskydd, utan vatten, de får ca 2-3 kg hö om dagen, på båda.. alla grannar runt omkring börjar tröttna på att ingen tar hand om djuren, dem har gått i samma hage i 2år nu, så dom har verkligen inget o äta..
fick samtal från 2 av grannarna idag som vill ringa o anmäla detta o få ut någon som tittar på dem, men var ringer man?? är det kommunens ansvar eller vad? någon som vet??
vore mkt tacksam för lite hjälp..

Miljö o hälsa i din kommun.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
japp miljö och hälsa
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

ok tack, då kan jag vidarebefodra det !!
#3 eller ännu bättre, ring du också, ju fler samtal desto bättre

Ja kanske det, känns lite jobbigt att se hästarna, men jag vet ju vem som äger dem, o dom tycker att dom får för mkt mat.. en av mina stalltjejer går dit ibland o ger dem mer hö, o vatten, tur att hon finns säger jag bara..
#5 jag har anmält en granne flera gånger, man måste det oavsett vem som äger dom. Som tur var flyttade grannarna så man slapp se det till slut. Inget kul alls att folk kan göra så. Synd om djuren pga ägarnas okunskap
själv har jag haft påhälsning från djurens vänner….
MEN det var för evigheter sedan (jag var 14) och fallet var att vi var bortresta en vecka och hade delegerat ut in och utsläpp till olika folk och det blev missförstånd så en natt fick "stackarna" gå ute utan kvällsmat.. det var vid okt/nov. Ingen skada skedde!
(djurens vänner hade för övrigt inget att klaga på mer än att gödselstacken låg i hagen fast då hade vi platta under.. och jag fick alltid beröm från vet. när han kom…)
Ring kommunen och gör en polisanmälan också.

Ring kommunens växel och be att de kopplar dig. Hoppas att det hjälper, inte alla som bryr sig ifall de får besök eller inte. Har en "granne" med stora hästar som nu går ute dygnet runt utan hö. Verkligen utan hö. De gräver upp rötter och äter sly och visset gräs, men de får kraftfoder så de är i ganska gott hull ändå, hästarna. Tråkigt att det är så när kommunen har gjort ett flertal besök men med mkt kortvarig effekt.

Är hästarna magra då ? är det någon som varit och kännt på dem, är hovarna miss skötta och då får de var jättelånga för att det ska räknas som misskött . Är ni 100 % säkra på att det inte finns vatten någonstans att dricka det är mycket sådant som man måste kolla upp med för annars så händer ju inget , finns där vatten att dricka , de se rätt så normala ut i hull och hovar så kommer det ändå inte att hända något , tråkigt men sant,'
Fast vindskydd behövs väl kanske inte ännu , jag har min hingstar på bete fortfarande utan mat , men vatten och där är träd iof , och de är tjocka som tunnor .

#10 Jag undrar om det inte var krav på att de skall vara stallade/vid sina liggahallar senast 1 nov i er region? Eller är det den 15:e?
Iofs tycker jag det är helt onödigt om man nu har lämpliga hagar o at tde får mat. Men dessa idiotiska regler rår man ju inte över.
/Cattis

#11 Finns faktiskt inget fast datum fick jag till svar när jag frågade, de datumen som var rekomendationer vid normal vinter men det ska vara vinter väder för att gälla typ. Och det var inte 1 novermber i allfall snarare runt den 15 eller slutet förra året var mina på bete ända till den 2 december
Är det sådant här väder så är det ju inte vinter , utan här är det ju fortfarande höst *S* uppåt 11 plusgrader på dagarna så ;-)

#12 Okej, vad bra. Jag trodde det skärptes i de nya reglerna nämligen - de som gäller från i år.
Mina har tillgång till ligghallarna, men också till beteshagarna… så de kan gå in om de vill, men också vara ute o äta det gräs som finns kvar om de vill. Då följer jag iaf reglerna. :-)
/Cattis
Definitionen på när betessäsongen är slut (min egen) är när man inte behöver klippa gräsmattan längre. .. Brukar normalt inträffa kring älgjakten. I år är det dock helt rubbat.Officiellt lär installningsdax vara när medeltemp över dygnet är under + 6 (4?) grader.
Här hemma bestämmer hästarna detta själv. Brukar testa att lägga ut hö nån gång då & då på hösten när det varit frostnatt. Ligger det orört är det inte dax. I måndags kväll kom dom dock hem och stod och häckade mycket bestämt vid grinden. Dax att stalla in! Mycket riktigt blev det oväder på natten. Fast de var inte särskilt hungriga.
Ikväll är det definitivt installningväder här om man inte har ligghall. Vinden vrider mot nord nu och det regnar. Burr.

Jag klippte gräset på jobbet igår :) Men mina hästar har varit inne i två veckor. Första kvällen de skulle in fick jag gå ut i mörkret och hämta dem, egentligen kunde de fått gått kvar. Men jag tycker det är bra att börja vid ett veckoslut. Då har man den lediga helgen på sig att få in alla rutiner igen. Särskilt i år när nästan alla har bytt boxar.

Hästarna som går hemma vid kan ju gå in i ligghall om de vill men de använder den fortfarande som toalett *ler* Hingstarnas hage är helt under bar de har så mycket träd och lä där så de har det egentligen bättre där än hemma *S* stor och fin hage som de kan busa i och gott om gräs fortfarande och de behöver inte bli blöta ens.
Här blommar ju prästkragar,maskrosor och jag såg gott om Vallmor utmed motorvägen idag på väg ner mot skåneland så inte är det vinter ännu ( iallfall inte här ) vi har ju haft en regning och höstig sommar med så våra hästar är nu för tiden klädda med gummistövlar *S*

Dessa hästar går på plan mark, finns inte ens ett litet träd.. deras fötter är ok, för det är en hovis som ägt dem innan så han tar dem i mellanåt. magra.. njee, men det är inte svältande barn heller.. ursäkta.. om hästarna inte ens har en hink i hagen då anser nog ivf grannarna att dem ej har vatten..
dom ringde igår ivf, sen får vi se vad som händer, jag vill helst inet bli indragen men behövde få reda på nummret, o det fick jag !!
asså jag kan ju tycka att trots det är plusgrader så ska hästarna kunna skydda sej någonstans. Regnet gör hästarna kallar tillsammans med vinden. Då hjälper det inte att det är plusgrader. Mina hästar har tillgång till vindskyddet året om. Dom ligger mer än gärna där inne hela året. visst är dom ju hästar men varför ska dom inte kunna få ligga mjukt och torrt bara för att dom "klarar" sig utan?
Det är jättehärligt att se ponnyerna ligga där inne varje morgon man kommer ut. Dom trivs verkligen i sitt hus. Vi har också gräs kvar men ändå står mina nästan hela dagarna och käkar ensilage. Då behöver dom maten!

#18 Mina hästar har tillgång till tät granskog som de kan stå i. Det är helt torrt och blåser inte där inne under granarna. Så jag anser inte att de måste ha ligghallarna alls egntligen, då de hellre är i skogen. Men enligt reglerna måste jag alltså flytta dem från dessa hagar och upp till stallet och ligghallarna. I de hagar där det finns ligghall i anslutning till skogshagarna kan de själva välja året runt och de tillbringar mkt tid i skogen, mer än i ligghallarna. Det är öppet åt alla håll, men skyddar mot väder och vind.
Givetvis får de mat, även om det finns gräs kvar.
/Cattis
#29 nu är du inne på en helt annan sak tycker jag. Hos oss finns inte ett träd på mils avstånd. set är en stor skillnad. Jag skrev ju att dom måste kunna skydda sej nånstans. Det kan ju dina =) Du vet att du kan söka dispans? Tycker att man ska göra det om man bor så. Skogen ger mkt bra skydd om den är tillräckligt tät

#20 Jo, men jag ville belysa att det är väldigt olika beroende på var och hur man bor.
Jo jag vet att jag kan söka dispens, men jag vet att det är svårt att få. Och nu har jag dessutom redan byggt de vindskydd/ligghallar jag måste ha.
Jag tycker reglen om medel dygnstemp vid visst antal grader är himla dumt också, för det beror ju på vad man har för hästar. Att fullblod inte klarar kyla lika bra som en shetland är en sak, eller störr ponnyraser för den delen. Men en shettis vintertid tycker att 6 grader är hysteriskt varmt i sina vinterpälsar. Mina är som piggast vintertid och mest alerta då det är ett gäng minusgrader.
/Cattis

Eurydike har rustat sig för en sibirisk vinter, så hon svettas både ute och inne, stackaren. Men det blir väl snart kallare så hon får användning för pälsen.

#21 Cattis
tumregeln om dygnsmedeltemperatur är ett agronompåhitt och betyder att under den temp slutar gräset att växa, dvs blir näringsfattigt, och då är BETESSÄSONGEN slut. Det innebär att då träder djurskyddets krav på utfodring och skyddad liggplats in. Att våra ponnyer tål väder & vind är bara en bonus i sammanhanget, mat måste dom ha.

# 23
Viklen härlig bild- man får gåshud
. Jag älskar det landskapet. Kanske därför jag fastnat så för shetlandsponnyn.
# 21 Håll med om att det är trist att köra ut hö på morgonen, kratta upp det blöta orörda höet på kvällen och köra ut nytt. På morgonen finns planen att minska givan men på kvällen ser pållarna verkligen sugna ut och det blir kanske kallt till natten…..
Mina ston går ju fortfarande kvar på hingstarnas bete och dom får bara gräs och jag måste få säga att så fina i hullet och päls som dom är vissar tydligt på hur dom trivs. Tom tunna Heddan är rund och go nu. Och det där som du skrev Marta det stämer så väl på mina flickor, dom är inte kloka……. dom bockar och busar tom gammel mor tar ett och annat bocksprång. Det riktigt lyser om dom och man kan inte ta miste på att dom stormtrivs.
Dom har träd att ta skydd under men dom står oftast alltid mitt ute.
Jag hoppas att dom kan gå kvar månaden ut i allafall.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#23: Underbar bild - och inte ett träd så långt ögat kan nå!

#24 Jo jag vet, men i samband med att betessäsongen är slut måste de flyttas till hagar där de har tillgång till vindskydd/ligghall.
Mat kan de ju få i vilken hage som helst.
/Cattis

#30: Underbart! Hästarna ser väldigt välmående ut!

Från SJV's hemsida:
"Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.
Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.
Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker."
/Cattis
#32 Var det inte 8 timmar förut??
Amor vincit omnia 

#33, 12 timmar var det förut.
Nu borde det krävas vindskydd man kan säga som så, att från det att löven blir höstfärgade till dess löven kommer på våren = vindskydd.

#30 Härliga bilder , så då borde shettisarna trivas här nere i på den öppna slätten ;-)

#35 Javisst, halland är som klippt och skuret för shetlandsupfödning..
#23 Jo visst men vem säger att vi MÅSTE låta hästarna skydda sej själva? Vi har ju resurser att ta hand om våra djur. Har vi inte det skalla vi inga djur ha. Mer foder krävs ju också för att tåla kylan och vätan.
människor bodde i grottor förr och klädde sej i stort sett inte alls. Bara för det måste vi ju inte leva så. Sak samma!

#38 Nä det tycker inte jag. Hästarna är fortfarande skapta på det viset att de klarar det och, faktiskt, mår bra av det. Det är vi som tycker det är kallt o blött. De är torra och mår alldeles toppen. Nu pratar jag givetvis om friska shettisar, inte om rakade täckade halvblod.
/Cattis
#34 Även för connemarauppfödning
. När jag ser våra ston stå och blicka västerut över havet så minns jag 1975 när vi var över och "fångade" in stammodern ute på en udde i Connemara. Hon stod på samma vis, i samma miljö… Känns fint på nåt sätt.
Men, kan avslöja att jag lämnade dom inne i morse. Frukosten hade snabbt försvunnit i båsten, och det ska ju bli än värre…
#39 Torra? När det bara regnar och regnar och dom inte kan gå in är dom väl inte torra? Jag säger som så, varför går hästen in om den inte vill och inte behöver det? Mina går in under tak och ligger gärna där. Sällan jag stänger inne nån häst. Dom ligger där inne av egen fri vilja.
Jag kan inte sova om jag vet att hästarna står ute i ösregn. Om dom inte går in är en annan sak men att dom inte ens ska få ha möjligheten tycker jag är vidrigt
# 23 30 40 Vilka härliga bilder, det är ju så här pållarna vill ha det. Inte förhållandevis små geggiga svenska vinterhagar

#41 Alla mina hästar har vinterpäls, som håller dem torra även i regn. På ytan är de dyngsura ja, men de är torra om man känner under pälsen. Dessutom har de fritt med mat, vilket gör att de håller värmen.
Det där är nog olika med hur de vill gå in eller ej. Hos oss ligger ofta ungstona i lösdriften, men ingen annan. Fölen är med sina mammor, och de föredrar skogen före ligghall.
Jag är med på att de skall ha sina vindskydd/liggplatser, men jag tycker skogen duger lika bra och jag tycker ändå att behovet är aningen överdrivet.
/Cattis
#43 men det där höll jag med om, att skogen duger likabra. Då har dom ju chans att få skydd helt klart.
Dock tycker jag att regnar det veckor i streck utan att pälsarna får torka upp så blir hästen våt. Blåser det sen samtidigt mår hästen inte bra. Man måste ta hänsyn till allt vad gäller väder och vind.

Stona som har möjlighet att gå in här hemma stod ute och åt i dag när det ösregnade även mina halvblod som fortfarande går ute på natten *ler* enda gången jag ser dem i logen är när de ska dricka eller göra sina behov i halmen ser inte ens märken över att någon har legat där inne. Så nog är det olika och jag tror lite också hur de är vana vid mina är vana vid att gå gå ute alltid i alla väder , stänger aldrig in dem i logen ens .

Mina hästar står också ute i ösregn och blåst och även i snöstormar. Dom ställer sig i skogen när det blir för dj..gt
Lösdriften använder dom som toa och ibland kan jag se dom stå och mumsa halm.
Hästarna får fri tillgång på grovfoder när jag ser att dom börjar föredra det, iår så är dom ff nöjda med gräset och rör inte höt.
Välmående och glada!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se