Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 994 ggr
nallebjörn
0

medfödda fel

om ni köper ett sto som visar sej senare ha medfött fel. tycker ni då man ska meddela uppfödaren? tycker ni kanske rent av att man ska kunna få tillbaka lite pengar på summan man gett för hästen eller är det en chansning när man köper?

själv köpte jag ju en hingst som inte var till något och löste detta senare med säljaren.

VeronicaP
0

du har rätt att lämna tillbaka hästen de 2 första åren för dolt fel , ska iof sig kunna bevisa att det är det , vi har sådana försäkringar på våra men då kräver vi också att de behåller försäkringen i 2 år annars så täcker det ju inte det.

nallebjörn
0

vem säger att man har rätt till det? var står det nånstanns?

VeronicaP
0

Köpmanslagen sen finns det ju vissa olika regler om man köper från privat eller försäljingstall eller företag

*ler* har du missat alla som kivar om detta i domstolar hit och dit

thira
0

Jag skulle nog be att få byta hästen till en annan. Om uppfödaren är mån om sin kvalitet tror jag nog de skulle gå med på det.

[Anna-N]
0

Folksam har dolda-och medfödd fel försäkring som man kan teckna på alla föl  födda from. förra året.

ester
0

#5 Jag har Folksam och tecknade igår en sådan försäkring för den nya fölisen. Kostnad 40:-/år Billigt tycker jag.

nallebjörn
0

MEN är det någon som vet om en vanlig försäkting täcker detta? ska nog ringa och kolla jag….

VeronicaP
0

I våra ingår det om modern är försäkrad och man tar en fullförsäkring

nallebjörn
0

svårt ge bort hästen om man fäst sej vid den….  men i mitt fall är jag själv uppfödare så jag får väl avla fram en ny till mej istället =)  hästen säljer jag aldrig