mirakelkam
någon som testat mirakelskrapan? jag tror den är vanligast bland islandshästar.
Ska beställa då jag har bekanta som har den till shettisar, det går jättelätt att få bort vinterraggen!

Var finns den att köpa? Pris?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

är det den som är i metall och "snurrad" till en oval med trähandtag?
om det är en sådan, var får man tag på en sån?
Återkommer om adress, den stod för ett tag sedan på Bukefalos iaf. Det var en islandsfirma i Västerås eller Sala. Kollar om mina kontakter har adressen kvar.

dom är dyra kostar ungefär 450-500 kr

#5 Maggan, var har du köpt din?
/Cattis

wow vallentuna, förra året hade lillhästen i stav.

cattis jag ska köpa en i morgon.
Adress www.tolt.nu Pris 440+porto

wow?
/Cattis

det var inte den jag tänkte på… men det där ser ut som en coatking…

Annars så kan man köpa en hundkarda på t ex lantmännen för en 50 lapp. Jag har flera sådan och dom är perfekta till att få bort vinterpälsen med.
/Anne
Köpte en karda från Börjes som funkar kanon. Tror den kostade 27 kr.
en ryktsten fungerar också väldigt bra i fällningstider
#14 Blir inte pälsen under matt av ryktstenen? Har hört det…
#10 På WoW i Vallentuna, på Veda.
Har en kam som vi hade när vi hade perser, den är himla bra!

Provade Maggans mirakelkam (#0) idag. Det var den bästa grej jag ngnsin testat på fällande hästar!
Åt fanders med alla svettskrapor och liknande, en sådan skall jag ha. Min unghingst fick helt annan kroppsform efter enstund. Man började se HONOM under all vinterpäls. Det fiffiga med den här är at tden tar all underull också, inte bara det som redan lossnat.
Kanonbra! Rekommenderas!
/Cattis

#9# Måste vara fel på länken. Kommer inte fram dit. Någon som kan länka en rätt? Är nyfiken på hur den ser ut. Har nämligen en islänning bl a som kan behöva en sådan.
Någon som har bild på den?
Kan enkelt konstatera efter prov samt inköp av denna kam. Det är en "mirakelkam" Alla hundkardor,kammar för långhåriga hundar,ryktstenar mm har nu förpassats från stallet. VÄRD varenda krona. Har dessutom lånat ut den till 3 st shettisägare. ALLA kommer tillbaka och säger "MIRAKEL"!

Ja, men hur ser den ut då?

Jag skall låna Maggans igen (jo då, ni kommer i morgon så borstar vi lite) , då ska jag ta kort på den. Min unghingst ser ut som en helt annan häst efter två omgångar med kammen.
/Cattis
Dom finns på granngården, i ko-hyllan, om ni menar en skrapa som #3 beskrev

#24 Det är inte en sådan vi pratar om.
/Cattis
#25 Jaha! där fick jag mig en skrapa..
Titta in på www.tolt.nu
Där finns den på bild!

/Cattis

Kände att det var inte så mycket att fundera på: En mirakelkam är beställd, mot postförskott! :-)

Tack för bilden. Jag kom ju inte in på länken förut men det berodde tydligen på att det stod http före. Är ändrat nu.
Men hur fungerar den? Rullar den eller vad när man borstar?

Nej, den är fast. Som en vanlig kam. Men den är vass. Skillnaden med denna, mot att dra med en vanlig svettskrapa eller dyl, är att den drar loss all underull. Med andra skrapor så drar man mest loss det som redan är löst liksom. Med denna drar man loss ullen. Och hästarna är i sjunde himlen medan man gör det. 
/Cattis

Ok! Tack för svaret. Ska nog införskaffa mig en sådan. Har ju både islänning och fjording som får mycket päls.

#29: Vilken service! Jag beställde den via internet igår och kunde idag hämta ut den mot postförskott! 
Jag har en vanlig hund karda på mina pälsbollar, och den fungerar utmärkt man kommer ner i skinnet med den så man kan till föra lite lyft till den stackars huden under all päls 
men jag funderar på att prova Mirakel kammen det lät intresant hihi

Ja en annan som är lite trög då¨som varit inne och läst och funderar på att beställa en sådan kam … vad betyder DMK ? *ler*
#35 Den Magiska Kammen kanske? 

#33# Har du hunnit pröva den än då? Hur fungerar den isf.

#36 ha ha du har rätt *S* du är smart du Hanna 

#33: När jag nu är stolt innehavare av Den Magiska Kammen … men ännu inte har haft tillfälle att använda den så undrar jag:
Finns det någon som har erfarenhet av effekten på den korta sommarpälsen under all vinterpäls?
När jag tittade lite närmare på de kloliknande "fingrarna" på kammen såg jag nämligen att de var slipade i själva "böjen". I vilken utsträckning drar man alltså med sig lös / halvlös vinterpäls och i vilken utsträckning kapar man faktiskt av hårstråna …? 
Man vill ju inte att ponnyerna skall se klippta ut i sommar …
#39 Jo du verkar ha rätt, när man går in på beskrivningen, så står det ju att den trimmar och tar bort långa strån, hm!
Jag håller mig till samma som Pernilla Lindström, en vanlig hederlig karda…billigt och välbeprövat

#39 Lottie, jag har gjort på Raphaël fler ggr och de ser INTE klippta ut. Den "klipper" inte alls. Den tar däremot inget alls på kort päls. Testa den får du se, typ på Roma och Roxie, du kommer att bli glatt överraskad tror jag.
/Cattis

#41: Det låter ju väldigt lovande! 
Då den vassa eggen ligger vertikalt och inte horisontellt så har den nog främst en effekt på just den långa vinterpälsen och inte så mycket på den kortare sommarpälsen.
Huka er, ungston, snart kommer jag och kammen! 

#42 Dels på den långa vinterpälsen, men mest på underullen har den effekt. Den drar loss det som annars brukar sitta som berget på ett kick.
Det var mkt intressant att på bara ett par minuter plötsligt se hästens riktiga konturer framträda. Den enormt höga rumpan och gubbmagen försvann direkt - då de ju var byggda av hår. 
En annan fördel är att det inte flyger hår omkring en som man blir vansinnig på, utan det sitter i tussar på kammen som man tar loss. Som med hundkardor o dyl. Man slipper bli klädd själv i deras päls med andra ord. 
/Cattis

Vi får väl ta ett kort på Roma exempelvis, före och efter och visa skillnaden…
/Cattis

#39 har inte sett att den påverkat sommarpälsen alls. har använt den till 5 hästar.

#44# Gör det! Vore kul att se skillnaden innan man beställer hem en sådan kam.

jag tror jag får beställa en sådan tills jag får lön.
men hur är det egenligen, blir den sliten? har man många hästar och använder den flitigt så blir den säkert det. det ser ju ut som små knivar. det är ju kanske inte så lätt att slipa dom…

det finns att köpa lösa "knivar"

#44: Stackars lilla Roma - skall hon vara försökskanin!? 

#49 Ja, ett får förvandlas till en shetlandsponny på en kvart med mirakelkammen. Sen kan vi ta Roxie och dra på lika länge med svettskrapan o så ser vi skillnaderna ännu bättre på de två olika "verktygen".
Eller ja, ni får dra päls - själv skall jag måla stallet (om det är rätt väder).
/Cattis

# 48 hur dyra är dom då?
Kostar 440:- + pf

#52 hoppas du inte svarade på mitt inlägg. kostar en "löstagbar kniv" till kammen lika mkt som en ny så…
#50 Jag tror nog att du får vänta med målningen tills Lottie har dragit klart pälsen på sina små. Men du kanske vill ha ett luddigt stall? Måste ju iofs vara bra mot kyla! Isolerar! ;)

#54 Jag kan ju måla där hon inte står. 
/Cattis

cattis är det på lördag du ska måla?

#56 Beror på vädret… Vadå? Vill du ha en egen pensel o hjälpa till?
Eller tänkte du se till att jag får i mig koffein o nikotin?
/Cattis

jag tänkte mig båda alternativen.

#58 Både koffein o nikotin? Schyrre! 
/Cattis

jag tänkte PENSEL.(också)

#60 Hur röker jag den?
Nej då, driver bara med dig ju.
Ja visst, alla som vill hjälpa till är välkomna. :-) Hoppas bara vädret tillåter målning i helgen, det ser väl inte alltför lovande ut.
/Cattis