Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1418 ggr
nallebjörn
0

Defekt

Vad anser ni vara en defekt? är det patella? är det krumma ben? Vad är defekt för er?

Milla
0

defekt för mig är följande

krumma ben

patella

över/underbett

karprygg

svankrygg

för att nämna några

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

nallebjörn
0

tydligen har många shettisar patella utan att man vet om det. konstigt att det inte går att avla bort. det har jag även fått reda på skulle kunna ploppa upp i tredje eller fjärde generation. Undrar om det är så med andra defekter också.

kacka
0

Jag hoppas nog att ALLA har ptella för det är väl knäskål eller nåt?

nallebjörn
0

#3 jo givetvis men jag tror de flesta vet vad vi menar, men tydligen inte

RebeckaSvensson
0

#2 Inte så konstigt om en defekt visar sig i tredje eller fjärde generationen eftersom det är ett recessivt anlag. Kan alltså ges vidare till avkommor utan att det visar sig. Men, när man en gång betäcker två hästar som bär på samma recessiva anlag som då kommer till uttryck kan det ha gått flera generationer. Det är därför som det är så svårt att avla bort, kan ju komma från tex mormorsmorfar som då kan ha hunnit lämna många avkommor innan det visar sig.

kacka
0

Huihi… vi som vet vet ju, men frågan är väl om någon okunnig läser det så är det ju dumt att säga att hästarna inte ska ha några knäskålar…

alvasens
0

Anser ni att exem och överkänslighet är  en defekt ?

nallebjörn
0

#7 egentligen är det ju också ärftligt betingat tycker jag. Jag har ju själv en tvååring somär känslig. inte bestämt hur jag ska göra med henne. i första led trodde inte veterinären det skulle sätta sej om jag betäckte henne men sedan då?!

Milla
0

#7 det vågar jag inte svara på för jag har ingen som helst anning om det

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

#7 Jag anser att eksem är en defekt och då den tydligen (enligt nya undersökningar) verkar vara ärftligt betingad borde eksem medföra kassation. Det om ngt kan ju orsaka hästar ett himla lidande. Överkänslighet är en annan femma. det kan de ju få av olika saker som ofta är yttre påverkans fel. En del kliar sig också pga olika skäl, men de som har riktiga eksem, dem skall man inte avla på. Tycker jag.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ann-Christine
0

Klapphingst och gomspalt räknas väl som defekt?

Cattis
0

#11 Tror det? *letar efter defektlistan*

/Cattis

Ellinor Johansson
0

Vid gomspalt på hund/katt  lägger man lika ofta skulden på en infektion i början av dräktigheten som på en ärftlig defekt

Ann-Christine
0

#13 Whiskas, om katten själv får välja.

Cattis
0

#14 Jag hade en himla bra ang ett annat kattfoder… Men det blev för perverst… Oskyldig

/Cattis

kacka
0

Hur många av dessa defekter har tystats ner i Shetlandsponnyaveln?

Maria_E
0

Det finns ju en defektlista för kassaktionsorsaker på hingstar. De som är med där är väl de som räknas som ärftligt betingade. Ordet ärftligt är väl det som är viktigt när man talar om defekter i avelssammanhang. En defekt är väl annars helt enkelt ett fel? Är felet inte ärftligt så är det ju ganska obetydligt i aveln.

Patellaupphakningar kan ju bero på muskelbrist och snabb tillväxt, så det kan ju vara vanskligt att kassera hästar för.

PP
0

#17 Nej, alla saker på defektlistan är inte ärftligt betingat. Försöker bifoga den här…

Det jag tycker är lite anmärkningsvärt är att "albinism" är upptaget och ska leda till kassering. Dubbelt gulanlag är ju numera godkänt hos shetlandsponnyn - undrar just hur nämnden skulle ställa sej till en vitfödd shetlandshingst på avelsvärderingen..?

Fast kanske att defektlistan blivit uppdaterad efter den här, även om jag fick den förra året?

PP
0

Det funkade inte! Försöker igen…

Cattis
0

Du kan inte bifoga worddokument! Maila den till mig då lägger jag in den.

/Cattis

VeronicaP
0

#17 Nu har jag int haft någon shettis själv med patella men jag vet att det är inte så himla ovanligt ibland vid vitamin ,brist och när de växer så jag tror nog man ska vänta ut dem , vet att vissa kallar det remont pattella (unghästpatella)

Maria_E
0

Har inte läst defektlistan för just shettisar faktiskt. Och det var ett tag sedan jag läste någon alls. Men det borde ju bara vara sånt som är genetiskt betingat som är anledning till kassaktion. Om det nu inte är sådant som man inte vill ha in i rasen, som för mycket vitt eller tigrerat eller så.

Albinism finns ju inte hos häst, så det känns ju som en skum defekt…om man menar cremello så borde det väl stå det?

Cattis
0

Bifogar defektlistan för ponny.

/Cattis

Hanna-D
0

Hur bedömmer man lynnesfel?

Maria_E
0

Vilken skum lista…

Att ens luftsnappning, krubbitning och vävning står med. Det är ju i allra högsta grad miljöbetingat. Nu står det iofs med ettor men ändå.

Och lynnesfel som sagt..det kan ju också var amycket miljöbetingat (hantering). Och bedömningen måste ju kunna bli väldigt subjektiv av det.

carl-gustaf
0

#25 Maria, 98% av avelsvärderingens bedömning är subjektiv.

Undantag välbeskrivna defekter som veterinären kan konstatera.

Lynnesfel är medfött och då vet uppfödaren om det och borde inte visa hästen. Vävning o krubbitning kan framkallas, luftsnappning en olat.

Testiklars olika storlek. Skrattretande

Ansvaret skall i första hand läggas på uppfödaren/ägaren.

paparatzi
0

#26 Har någon läst den internationella defektlistan?

Jag har lånat ut den….

Maria_E
0

#26 jo visst är det så. Men det finns ju ändå en rasbeskrivning att följa i bedömningen.

Lynnesfel kan ju vara rätt olika från person till person. Själv tror jag ju att det är mycket, mycket få hästar som föds med lynnesfel av den graden som borde leda till kassering och frågan är ju om man ens kommer så långt som att visa en sådan häst?

Om alla uppfödare/hästägare vore så ansvarsfulla så skull eju ingen defektlista behövas i princip. Då skulle hingstar (och ston) med defekter aldrig sättas i avel överhuvudtaget.

nallebjörn
0

Lyfter denn atråden igen och frågar… hur många av er skulle ärligt raportera in patellaupphakning på sin häst om man upptäckte det? Vår veterinär kan inte svara för om det är ärftligt eller inte och anser inte att man är tvingad till att anmäla det. En hingst tas inte ur avel för det enligt honom.

carl-gustaf
0

Patellaupphakning och patellaluxation medför kassaktion för hingst enligt SH:s reglemente.

Avel som kan medföra lidande för hästarna är förbjuden. Hästar som visat sig nedärva hög risk för dödfödslar, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman får inte användas i avel.

Därför får man inte heller avla på ston med patella-upphakning/luxation.

Vi skulle aldrig avla vidare på ett sto som har patellaupphakning.

#29 Byt veterinär.

VeronicaP
0

Är väl bara på ponny de blir kasserade

carl-gustaf
0

#28 Lynnesfel kan ju vara rätt olika från person till person.

Du har rätt vissa har mer av det än ancdra. Skrattande

carl-gustaf
0

#31 Gäller för alla raser som SH reglerar.

nallebjörn
0

#30 ALDRIG de är de bästa veterinärer jag någonsinn haft!

Dom sa iaf till mej att man inte kasserar hingsten för EN avkomma med patella fel. Det kan lika gäörna komma från morfar eller farmor eller varstanns ifrån.  Dom kunde heller inte säga nej till att avla på dom men dom rekomenderade det inte.

Jag pratade själv med SH då jag har en ponny som inte är frisk i knäna och dom hade iingen aning om det här.

carl-gustaf
0

#34 Hingsten blir kasserad om han själv har det.

"Avel som kan medföra lidande för hästarna är förbjuden. Hästar som visat sig nedärva hög risk för dödfödslar, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman får inte användas i avel. "

Därför skall/får man inte avla på ston som har och/eller
ston som nedärver denna defekt (patellaupphakning mm)

Att SH inte har någon aning förvånar inte mig.

nallebjörn
0

#35 ja men man kollar ju inte hingsten även om ett sto har en sådan defekt.

Cattis
0

#36 Nej inte om en avkomma har det, då det ju lika gärna kan vara stoet eller vad som helst bakåt som du skrev. Men om en hingst själv har problemen, då åker han ut. Ett sto kan heller inte riksstambokföras tror jag, om hon har patellaproblem. Är inte hundra, men visst får hon väl inte det?

/Cattis

VeronicaP
0

Nä men hur ska de kunna kolla om ett sto har det egentligen görs ju inga vetrinär undersökningar ju …

nallebjörn
0

#37 tror inte man kan stamboksföra ett sto heller men som Veronica skriver så vet man ju inte om hästen inte är halt. Själv reagerade jag på där det står under veterinärutlåtande i hingstkatalogen att hingsten har gallor i knäna bak. DET är nåt fel på dom garanterat. Det var så jag hittade fel på min. Hon har inte patellaupphakning utan ett underutvecklat knä som gör henne rörlig.

Cattis
0

#38 Nä, det är väl mer om det är ngn där de faktiskt ser att den tex hakar. Men egentligen är det himla synd att inte alla ston kollas, precis som hingstarna.

Nej jag vet - ingen behöver skrika - det är för dyrt. Men önska får man ju som vanligt. Oskyldig

/Cattis

nallebjörn
0

#40 men hingstarna kollas ju inte såå noga. Jag tycker man borde röntga alla hingstarna. JA det tycker jag. kostar en tusing men vadå, jag tror man kan hitta mkt på det. Just eftersom det är ett stort problem på shetland.

VeronicaP
0

jag hade inte röntgat mina för som vetrinärerna säger ofta hittar man fel som inte spelar någon roll alls *S* .

Ibland kan de få gallor i bakknäna om de är överansträngda också behöver inte vara något fel alls , är ju hur vanligt som helst med gallor eg på hästar som ansträngs  och tävlas…

Cattis
0

Är det inte i Finland alla hingstar röntgas?

Jag tycker nog att hingstarna har kollats ganska noga då jag varit med. Stod som "slav" till veterinären en gång på en premiering, och jag tyckte allt att han var grundlig.

/Cattis

Cattis
0

#42 Så sant så!

/Cattis

nallebjörn
0

#42 nja många gånger hittar man inte patella fel så tidigt och som på min ponny hade man aldrig hittat det om man inte röntgat. och gallor på en unghäst ska INTE vara vanligt för vem överanstränger en häst under 3 år?

nallebjörn
0

#43 visst kan dom vara grundliga men dom kan inte se in i djurens skelett och leder.

Cattis
0

#45 SKA kan du inte säga, för det finns de som överanstränger 7 månader gamla föl också. Att man inte BÖR är en sak, men inte alla har samma moral.

#46 Nej, givetvis inte. Men ex Rådberg är skitbra på att känna luxationer eller vad det heter. Sen kan han ju missa en del lindrigade fall kanske. Men jag tycker det räcker ganska bra.

/Cattis

nallebjörn
0

#47 ja det är ju kanon om dom kan känna det. Men den defekten min ponny har sysn tyvärr inte. Den måste man röntga för att se. Men vad vet jag det är kanske ovanligt.

Men överanstränga föl?! hur gör man det?

VeronicaP
0

Men det räcker tex om du har en hingst som springer mycket i hagen dagarna i ända , löshoppas, körs in , finns mycket som kan ge galla faktistk så fort du gör något nytt som hästen inte är van vid ..

Är rätt vanligt när hästar rids in tex att de kan få galla …. Just pga ansträgningen ,de kan gräsgalla , fodergalla så det är inte så lätt att säga att det måste vara något för att de har galla.

Sen finns det hästar som föds med galla också *ler*

nallebjörn
0

#49 ibland kan man som människa spy galla också…  Hemlis

VeronicaP
0

Japp och ha gallor med *S* om vi går för långt *S*

nallebjörn
0

#51 tur man har humorn kvar iaf… avelsdjuren går iväg för mej på löpande band… ska inga ha ….

VeronicaP
0

Ja du humor behöver man *ler* det för länger livet eller nåt sådant ;-)

Annette
0

Ja, det är bättre att gå på isen och ha det glatt, än att gå i lera och sörja.Flört (Då kan man tydligen tappa gummistövlarna också, har jag hört.)

VeronicaP
0

Ha ha ja de kan sitta kvar fint i den där leran Flört