Klimatet i stallet
Ni som har era hästar på stall, hur har ni det med luften, värmen och klimatet i övrigt? Det är hästen, inte människan som ska bo i stallet.
Mina går ju på lösdrift men jag har ett stall också och där ska vara kallt med frisk luft för minsta möjliga skillnad på utetemperaturen. Det ska inte vara dragigt!
Hur har ni det?

Vi har oisolerat stall med mkt bra ventilation, det blir minusgrader i stallet på vintern, enda problemet är ju vattnet, men det funkar.. hästarna mår toppen !! de stora inhyrda får ha täcken på sig om dom "fryser", men de små mår bra, vill inte att dom ska svettas för dom står inne.
Vi människor får glattt ta på oss mer kläder o vantar när vi ska mocka osv. huvudsaken är att pållarna mår bra !!!

Har en gammal ladugård som stall. Kallt och med torr luft…däremot kallt för mig men som innan sades…det är inte jag som ska bo där.
En gammal ladugård som min sambo byggt boxar i. Tjocka stenväggar utåt och ganska lågt i tak så vi ställer aldrig in några större hästar där. Dock går ju våra på lösdrift så stallet används mest till att ställa in hästar i när vi jobbat dem eller om de måste stå inne pga sjukdom eller något.
Har isolerat stall men kan öppna i tak och har dörrar och fönster öppna efter behov.
Jag har ett timrat stall med värme, för att vattenkopparna inte ska frysa (vi brukar ju ha rätt kallt här på vintern) .
Dessutom har jag luftavfuktare och en "ladugårds-fläkt" som är termostatstyrd. Fläkten använder jag sällan nu efter jag byggde ut för luften är ändå toppenbra.
Har kallstall. Har för det mesta fönster och dörrar öppna dessutom.
Vi har också kallstall. Stenväggar. Det kan ibland bli lite kondens på fönstrena då vi har så många hästar som värmer upp stallet, men det räcker med att ställa några dörrar på glänt under natten så är problemet ur världen.

Jag har ett 100 år gammalt trästall med 2 shettisboxar i. Superkallt och välventilerat och självklart inte dragigt
Har aldrig haft sjuka hästar. Nu har jag lösdrift och använder bara stallet vid oväder eler dyl.!

Vi har också kallstall. (en oisolerad gammal Ladugård. Men det avvänds av inak. Våra går på lösdrift 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Kallstall har vi
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jag antar att vårt stall också kan kallas kallstall. I alla fall finns ingen uppvärmning i det. Men det blir aldrig köldgrader i det, bara om det är sådär 20-30 minusgrader sätter vi in en värmefläkt, typ större, för att inte vattenrör och -koppar ska frysa igen. Hästarna håller sig friska och vi har aldrig haft några förkylningar eller hosta på dem.
Det är den gamla ladugården, renoverad i mitten av 1900-talet och stor och ljus med 14 fönster,10 friskluftsintag och en jättefläkt i taket, som gjordes om till 13 boxar omkring l992, när mjölkkorna såldes. Kanske den håller sig frostfri för att vi har allt hö och halm på rännet ovanför? det måste ju isolera bra, och det går aldrig åt under vintern,
Vi har trästall och jag upplever det varmt och fuktigt på mornarna (de få gånger jag kommer tidigt) det är imma på fönstren.
Har försökt förklara för 73-årige svärfar att det ska vara kallt och dörren till logen ska vara öppen. Men han vill gärna täppa till alla draghål. (drag är ju förvisso inte bra..) Han vill gärna att det ska vara varmt och isolerat överallt. Jag tycker de ska vara strax över fryspunkten.. ca 5 grader är bra…
#12 - förklara för svärfar att drag uppkommer om det är "rakt blås" mellan två hål, utan något däremellan som får luften att fördela sig åt alla håll.
Jag har kallstall redan nu, men när mitt nya stall blir klart kommer det definitivt bli kallstall, utan innertak, öppet upp till nocken ca 6 m upp. Dessutom en dörr på varje kortsida, som kommer vara öppna så mkt det bara går - det är kanonbra om det är fullt blås genom stallet, så länge det inte blåser in i boxarna - och det gör det inte när det är på detta sättet. Det blir bara en väldigt bra luftväxling…
#13 Tack för pedagogiken! tveksamt om det funkar har försökt i minst 15 år men ska pröva..
#12 du får väl ta en runda i stallet då svärfar sover =) öppna dörren

kallt-som-attans stall. Vattnet fryser på vintern och det är även ganska svalt på somrarna. Som tur är har jag värme i sadelkammaren och varmvatten för frusna fingrar. Men hästarna trivs med det kalla.

Har alltid fönstrerna öppna lite och även dörren , stänger ju aldrig helt in i stallet, lite naturlig luftintag . Har inga problem med vattenkopparna då vi har cirkulation på vattnet i rören på vintern så jag har även vattenkopp till stonas lösdrift, om jag vill kan jag även temperera vattnet om det skulle behövas men ännu har vi klarat oss från det.

vi brukar ha riktigt kallt så vattnet fryser i rören, men i år har vi fixat ventilationen bättre så vi kan stänga dörrarna = hoppas på något högre temp iaf
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
vattenkoppar just det, det har jag inga. Kör med spannar då det är hästar inne för vattnet fryser direkt annars.

det är ganska varmt om alla hästar är inne och dörrar stängde/haspade. Men vi har en liten springa öppet. Det är helt klart beboligt för hästarna. Dom njuter att komma in.