Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1120 ggr
Malungstjej
0

TÖMMKÖRNING

Jag håller som bäst på & tömkör 2 årsstoet som jag har på foder, min fundering är nu hur ofta ni tömkör era hästar per vecka ? & hur länge per gång ? gör ni något uppehåll för att hästen ska få fundera på vad den har fått gjort ? eller kör ni bara på tills den är inkörd & klar & i vagn ?

susanne-s
0

Jag tömkörde vår förra tvåårs hingst 2-3 ggr per vecka från början.. lufsade mest i skog och på vägar. Började sedan lite smått med tömtag,  halter mm.
Under själva inkörningen var det nog varannan dag sedan när han var satt i vagn fick han sommarlov. Tanken var att ta upp det till hösten och köra/tömköra ett par ggr /v. Nu är han såld och körs inte alls = (

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
0

Jag brukar träna i intervaller. Dvs ponnyn tränar systematiskt i omgångar med viloperioder däremellan.

Hur länge jag tömkör är olika, kör jag på ridbana är passen kortare. Kör jag rakt fram i skogen kan det bli längre pass. En tvååring tömkör jag nog inte mer än 3 ggr/vecka och varvar med promenader och kanske något löshoppningstillfälle.

sara-ek
0

Jag tömkör mina hästar ungefär 3-4 gånger i veckan , beror lite på vad vi tränar på. Jag brukar hålla på i unefär 45 minuter som ett vanligt ridpass. Beror lite på vad man övar och hur bra det går så klart;)