TYP?
Smaken är ju bekant som baken… men jag har ändå funderat mycket på detta med shettisarnas typ (speciellt då minisarna).
Ibland ser man formuleringar som "av den äldre grövre typen/modellen" eller "av lättare modernare modell" osv. Är denna förändring något som "skett av sig självt" eller finns det underlag i t.ex. rasstandard för att shettisan ska vara "lättare" numera?
I rasstandarden finns inte "typ" med men likväl - Kroppen skall vara stark med stort hjärtutrymme, väl välvda revben, stark och muskulös länd. Korset skall vara brett och långt med en väl ansatt svans --- uttryck av vitalitet, utstrålning, styrka, uthållighet och robusthet.
En rent personlig reflektion är att grov/chunky inte är detsamma som oädel. Tycker själv om flotta hästar, men vet inte om jag tycker att en shettis ska vara "flott"… finns inte risken att shettisarna (då speciellt minisarna) av idag blir miniatyrponnyer (sådana man ser i USA).
Älskar shettisar i vinterpäls - de ser så himla runda och goa ut. För mig finge de gärna se så chunky ut för jämnan - är jag själv om att tycka om detta? Visst finns det många nätta, eleganta shettisar som jag tycker är fina - men vilken av typerna anses "mest ursprunglig/rätt"?
Nyfiken….
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Ska kanske tillägga att jag själv har shettisar av båda dessa typer - så ingen behöver känna att jag menar att de har "fel" shettisar :-)))
Må väl,
Maria

Jag gillar personligen den tyngre större typen.
Men det är min smak. Shetland i vinterpäls är urhärliga!
Tyvärr kan jag inte svara på din fråga.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Har läst att vissa shettisar fått kritiken "lågställd". Var kan man läsa om shettisen ska var lågställd, högställd eller rektangulär? Hos andra raser står ju detta angivet i rasstandarden under typ.
Må väl,
Maria

Jag tycker Barbara Johnston uttryckte det bra i reportaget om Parlington Stud i senaste Shetlandsponnyn, när hon berättade om hingsten Sedgehill Pickles som man på håll inte kunde avgöra om han var av mini- eller standardmått. Så tycker jag att en riktigt bra mini ska vara: en shetlandsponny i litet format!
# 4 Tycker också att hennes beskrivning mycker bra.
Jag vill lägga in könsprägel i typen. De föl som jag från första dagen kan se om det är en hingst eller ett sto från utsidan av hagen blir oftast riktigt bra som vuxna.

#4 Är det inte så att typen bedömms efter kriterierna rastyp, brukstyp och just könstyp. Det gör ju i så fall att man kan ha väldigt varierande individer, både mer robusta och de som är mer åt det eleganta hållet, vilket ger en bredd i rasen. Egentligen säger typpoängen väldigt mycket om hästen. Ser det ut som en shetlandsponny? Är den bra byggd för att användas? Ser man att det är en hingst/sto/valack?
# 6 När man väljer avelsdjur måste typ poängen vara det vikigaste punkten.
#7 det beror ju på ändamålet? Ser man på travhästarna så ska dom ju ha rörelsepoäng före typ poäng

#8 Rastypiska hästar är väl ffa viktigt oavsett vad man skall ha dem till? Som också kan röra sig givetvis.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Menar du stortravet är deras exteriör ännu viktigare. Redan på 60 talet började Sören Nordin att mäta vinklar på framstående travpållarna för att se vad de hade gemensam nämnare. Idag avlas det på den modellen
#7 - ärligt talat, är poängen det viktigaste?
Jag tycker att alldeles för många stirrar sig blinda på alla dessa siffror. Nuffrorna är bara indikatorer på hur hästen ser ut, men det viktigaste är ju faktiskt HUR den ser ut, VAD det är som gör att den får det betyg som sätts….
//ordmärkaren :P
Jag har fått lära mig att dom två första i poängraden är viktigt. Sen att det kan ändra sig från domare det vet jag ju, men övervägande ska den ha 88 och gärna mer. Sen vill jag ju själv att dom ska ha 8 på benen och gärna också 88 på röreslerna.
Rörelserna och benen är något som jag kan komplettera med bra hingstval. Visst kan jag komplettera även dom två första punkterna MEN jag tror det är svårare.
Jag har min typ som jag är jätteförtjust i och det är typen på min Dalsgårds Hedvig.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Välj så jämna individer som möjligt så slipper ni överraskningar. Vissa får avel att låta så enkelt, men bara för att man har ett sto av mycket god rastyp med lite sämre rörelser, så betyder det inte att man automatiskt får en jättesnygg avkomma med jättebra rörelser bara för att man väljer en hingst med jättebra rörelser. Dessutom MÅSTE ni tänka på att avel tar tid. Små steg i taget. Tar ni jättekliv, så kommer det att slå tillbaka i kommande generation.
Själv vill jag ha en så jämn avkomma som möjligt. Har hellre
5*8 än 99 i början.

#7 Håller med dig men i somras satt jag på en premiering och blev mycket förvånad över bedömningen.Det var en blandad komplott men flera av dessa var mer travmodell med 7,8 på typ högre på rörelser och sen var det dom som hade 99 i början och sämre på gången men där satte man inte typen först!!!Då undrar man om det inte är dax att dela på rasen typ nordsvensken bruks och trav.Vad händer annars med rasen??Detta var en erfaren premiering förrättare.
Fler som dömer sto premieringen minst två domare med ett poängsnitt.Tycker jag!

Ibland hakar man upp sig för mycket på poängen. Man får inte glömma bort den muntliga kritiken.
#15 här har jag södrig sett att inte typ skulle komma först om det är samma poängrad.
Vi har alltid två domare till premieringen här för annars skulle det inte gå pga jäv