Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 2129 ggr
Pheobe
0

Sjukdomar- OTUR?

Nu börjar jag lessna på hästarna. Finns det någon här inne som INTE har problem? Finns det någon mer än jag som ALLTID har minst EN sjuk ponny? Jag bröjar fundera på vad som orsakar allt elende. Visst, första avelshingsten var steril då jag köpte honom så honom kan man kanske inte riktigt räkna men att nästa hingst inte får stona dräktiga, att mina hästar får lunginflammationer, luftvägsproblem, hyperlipemi, erlichias, magproblem etc etc. Alla veterinärerna tycker att hästarna bor bra, får bra foder och omsorg. Hästarna har olika stammar och även de som inte är släkt med varandra blir ju dåliga. Mest unghätarna som blir sjuka. Föl och upp till två års ålder.

Har tagit vattenprov och det var helt okej. Jag frågade kommunen om prov i marken men dom skrattade åt mej. Visst. Här har ju varit många hästar genom åren hos mej, både hos hingstarna och på bete och inga av dom drabbas.

Nu har jag övervägt att ha hingst nästa år igen. Vet inte om jag vågar. Hingstägarna tycker inte det är konstigt. (pratat med några olika hingstägare). Vet heller inte om jag har ork att fortsätta med ponnyerna. I sommar har det förvisso varit okej, inga dåliga. Men å andra sidan avlivade jag två hästar förra året och en i våras och nu har jag haft sjuka hästar hela hösten vilket pågår än.

Hur mkt mer ska man orka innan man slaktar alla hästarna och börjar samla på något som inte är levande? 

Lägger till att jag endast har 5 hästar. Inte mycket. Märks ju så mycket mer när man har få.

Annette
0

Du har inte haft det för roligt, men det vänder skall du se.
Det sägs att en olycka sällan kommer ensam och det verkar ligga mycket i det. Men någonstans måste det vända.
Men jag har full förståelse för att det är tungt, jag har varit inne i samma tankebanor när allt är jobbigt och tråkigt.

Pheobe
0

#1 Nån gång ska det vända… ja visst men åt vilket håll? För min del blir det värre och värre. Kanske känns som man gnäller mycket men det är ju så det är här. Jag ska kanske inte ha några hästar. De stora hästar jag har haft har också fått avlivas pga tumörer och liknande. Inget roligt alls. Frågan är ju hur lång tid det ska ta innan man ska få en positiv förrändring.

Annette
0

Till det bättre. Hur länge har det varit så här då?

Pheobe
0

# 3 sen 2002

susanne-s
0

Ge inte upp. Jag säger som Anette. Gräv fram det positiva som faktiskt finns och fokusera på det. Det vänder!
KRAM till dig.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

Även om du haft mycket elände så har det varit många bra saker också.

Ghia fick väl diplom både på treårstest och premiering, du har fått friska, fina föl, det har gått bra på utställningar osv.

För att inte tala om den dagliga kontakten med djuren, inte kan man väl vara utan den?

Pheobe
0

#6 jovisst men frågan är bara om det räcker… det känns verkligen inte kul att ha sjuka djur hela tiden, än mindre för plånboken som går ganska mkt back över det också. Pengar är inte allt men det är en bidragande orsak. För mkt jobbigheter helt enkelt.

Annette
0

Det tar på psyket på en att ha sjuka djur. Man kan ju vare sig äta eller sova.

Hur är det med dina sjuklingar nu då? Går det åt rätt håll?

Pheobe
0

#8 Tyvärr är det så allvarligt med fölungen från i år att jag inte vet om hon kommer överleva

Milla
0

men vad säger du?? håller tummarna för att det ska bli ljusare snart för dig och dina djur.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

#9. Fy, så hemskt! Vi hoppas verkligen att det vänder så att hon klarar sig.

Pheobe
0

#10+11 tack. Tyvärr ser det inte ljust ut. Pallar inte med allt längre. Blivit mkt dålig under dagen

Ellinor Johansson
0

# 12 Men vad händer? Hoppas verkligen ditt lilla föl klarar sig.

Pheobe
0

#13 vet inte, veterinären vet inte heller. Hon har tappat livslusten. Ligger med hög feber och vill inte leva längre. Hittar inget fel på henne. Hon har haft två bakterieinfektiopner som vi behandlat nu i höst. Hostan borta och hon blev bättre. Nu bara la hästen av. Jag "behandlar" henne med A fil för att försöka hålla igång magen. Försöker tvinga henne att dia men det går bara utför. Om ett dygn vet man nog vilket håll det går på. Tyvärr har jag obehagliga vibbar.

Ellinor Johansson
0

# 14 Så otäckt, hoppas hon återfår som livsglädje. Håller tummarna.

Charlotte-Aveback
0

#14: Usch, vad jobbigt! Stackars liten … håller tummarna att det skall gå på rätt håll!

Pheobe
0

Tack

[Anna-N]
0

#17: Vad hemskt Anna, håller tummarna för att hon piggnar till och att du orkar med allt elände.

Gosa
0

Åh, nej vad tråkigt… Hittar inte veterinären något annat fel? Kan hon inte få någon injektion som gör att hon piggnar till?

maysod
0

Håller alla tummar för dig och din fölunge. Ska det inte ta slut på tråkigheter snart.

Backbyn
0

Håller oxå tummarna för dig o din lilla fölunge och naturligtvis de andra ponnyerna..

VeronicaP
0

Det är inte så att hon har blivit dålig av sina penecilin kurer , det kan ju helt slå ut immunförsvaret och bli sjuka, jag har haft en häst en gång som blev jätte dåliga av sin medecin det spruatde ur han och han fick feber och dylikt, fick köpa någt jätte dyrt , vätska som man skulle ge i 3 dagar luktade pyton och jag fick spruta in det i munnen på han men han blev frisk i allfall.

Pheobe
0

Tack så mycket allihop. Idag är hon åtminstone på benen även om hon fortfarande har feber.

#22 Man får inte feber av penicillin.

Annette
0

#23. Lite bättre alltså? Då hoppas vi att det fortsätter åt rätt håll.

Pheobe
0

#24 för stunden ja, som tur är. Det kan ju dock ändra sej ganska snabbt åt båda hållen. egentligen kanske jag inte "bryr" mej så mycket om vilket, eller jo det gör jag ju men jag menar ska det bli tokigt kan det lika bra bli direkt så jag vet. Gå och vänta är det värsta jag vet. Speciellt när veterinären inte har fler idéer. Väntan är lång…

[Anna-N]
0

#25: Har hon fått nått Andapsin för magen under penicillinbehandlingarna?

Pheobe
0

#26 Nej, enligt veterinären behövdes inte det då hon diade fortfarande

Ellinor Johansson
0

Skönt att det ser bätter ut idag, fortsätter att hålla tummarna

[Anna-N]
0

#27: Okej. När vi haft något av våra föl på penicillin så har det varit hemskt noga med att de skulle ha det för att förebygga magproblem enligt veterinär. Är kanske olika….

Pheobe
0

#28 Tack. Nu går hon och betar lugnt. vila inne inatt gjorde susen. Tror att hon får lov att dia mer också då.

Ellinor Johansson
0

När vårat föl fick penicillin efter foderstrupsförstoppningen i sommras fick hon Protexin pasta varannan dag i tre dagar.

Pheobe
0

#31 fast fölungen har ju feber och har inte fått behandling på snart 10 dagar. Detta är nåt annat

Milla
0

skönt att det verkar bli bättre.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

#23 nä men av reaktioner av medecin eller ut torkning av lösa magar.

Pheobe
0

#34 det är 10 dar sedan behandlinge så då får man inte feber, hon har inte varit lös i magen

Lorita
0

Jag hoppas det hela slutar bra. Det är ju så att när man får mer än ett bakslag så blir det många och man börjar tvivla på vad man gör.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

ratatata
0

#30 Måste bara få undra, har inte fölungen fått vara inne förräns inatt(?!) om den varit sjuk så länge…Fundersam

Pheobe
0

#37 Hon har varit "frisk" i tio dagar och då är hon ute och kan gå in när hon vill. När hon varit sjuk har hon varit inne på natten. Inte bra ha dom inne hela dygnet, måste ha luft och röra sej så mkt som möjligt

Idag har hon ingen feber men hostan är tillbaks. Blir knäpp

Midlingur
0

#38 Har det tagits blodprov? Bakteriell infektion kanske?

Pheobe
0

#39 Hon har haft två bakteterieinfektioner. Kan inte behandla henne hur mkt som helst för då kommer hon få magsår.

Midlingur
0

#40 Ah…. Vad satte de in? Vi har en häst i stallet som nyss haft en bakteriell infektion, hon fick Fabrol mot hostan.

Pheobe
0

#41 Fabrol är bara slemlösande, det tar inte död på bakterier.

Min pålle har fått behandling med fabrol men också med Hippotrim första gången, dubbel dos, och andra gången Penovet i halsen

Midlingur
0

#43 Nej, jag vet men hon fick Fabrol för att minska hostan :)

Pheobe
0

#43 ja när hästen hostar gör den ju det för att få upp slem, Fabrolet är ju slemlösande så därför blir ju pålle av med hostan också då. tyvärr har det inte hjälpt på min pålle. Får bara vänta och se om hon får kronisk hosta. då ska hon inte leva längre.

Midlingur
0

#44 Bah! Isåfall tycker jag att du ska testa Ismovit först. Det fick min Mascot att bli totalt hostfri.  Har aldrig pratat med någon som det  inte funkat för.

Pheobe
0

#45 vad är det för nåt?

Midlingur
0

#46 Tillskott. Är mycket populärt i Danmark, speciellt bland islandshästmänniskor. Har dock inte riktigt nått hit. Det säljs på Djursjukhuset i Hbg, de rekommenderar det starkt!

VeronicaP
0

#47 Det har jag också hör att det ska vara bra , säljs det receptfritt eller?

Midlingur
0

#48 Javisst! Huntleys hästklinik har också det!

ratatata
0

Ring Eddie Blom på AME-produkter. Han brukar komma till rätta med det mesta. Han "kör" bara med naturprodukter. En sån liten krabat "förtjänar" verkligen inte mer gifter i kroppen. Den kommer ju vara totalt utslagen i hela immunsystemet (om den inte redan är det)!!

Susan61
0

Måste bara skriva.Dom först 15 åren var helt emot mej.Inte nog med att fölen dog.Fick bara hingstar.

Sedan alla mina rid ponnyer blev utdömda.

Men skam den som ger sej. 

Första ponnyn 1975. Vårt första stoföl 1994 och min dotter föddes.

Har 3 söner innan.Ska aldig ge upp.Se framåt.Jobbigt men skoj när det vänder.