Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1585 ggr
Jenna
0

Flugmask

Någon som vet vart man får tag på en flugmask till en mini?

Emelie.Videll
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

japp, jag köpte mina på bidemans i eskilstuna http://www.bidermans.com/

/Emelie :)

nallebjörn
0

behövs det? jag menar dom har ju så mycket man ändå och pannlugg. Oftast iaf.

Jenna
0

Jo men jag tänkte mest på att skydda dens ögon från de starka uv-strålarna. Min stora häst får alltid rinniga ögon och dylikt om han ej har flughuva. Tänkte att shettisar borde va lika känsliga, även om de är mindre ;-)

Cattis
0

Jag har bara haft flughuva på ston som antingen haft så lite pannlugg och uppenbara problem med rinniga ögon eller om de haft ngn skada tex. Aldrig annars, det fixar pannluggen o mde har en lång sådan. Och att ha det för att skydda mot solen, ja det har jag aldrig haft…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

nallebjörn
0

#3 tror ändå pannluggen är bäst även där, om dom nu har lång pannlugg dvs….

Jenna
0

Ja lång pannlugg det har hon. Då kanske jag slipper att införskaffa en flughuva då, och lägga pengarna på nåt annat till hästarna :-)

nallebjörn
0

#6 då hade inte jag brytt mej iaf. Man kan ju inte skydda dom mot allt….  jag tror inte dom lider av solen iaf. Är dom tunna i huden kan man smörja dom med helosan sol om dom får klåda eller så av solen men just ögonen är nog ingen fara

Annette
0

Mina shettisar har långa pannluggar och har aldrig behövt flugmask. Mina stora ponnyer har däremot så ynkliga pannluggar, så de har ibland fått ha flugmasker.

Hanna-D
0

Jag har en flugmask, alltid är det någon som bli irriterad i ögonen, mina egna, beteshästar eller betäckningsston. Har tyvärr inte hittat samma märke någonstans - den passar perfekt så jag hade tänkt att köpa en till att ha i reserv.

SuperMask tror jag den heter, tips på vart den finns?

Cattis
0

#9 Vet inte vad jag har för märke på den, men jag köpte en i Köping i den ridsportsbutiken vid ridhuset. Den sitter jättebra faktiskt. Bellis brukar ha den, Kola hade också. Den fanns med eller utan öron. *asg*

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

Mina sliter ut några masker per säsong. Jag vet inte vad de gör med dom.

VeronicaP
0

Jag hoppas verkligen jag slipper sätta flugmask på unghingsten som går på bete för tror inte det håller ändå , han skadade ju sitt öga innan i våras , men jag hoppas hoppas att man slipper

Hanna-D
0

#10 http://www.hastbiten.se/shop/product.asp?Prod=F&Kat=2g1 

Det är en sån jag har, dock enfärgad och utan öron, passar alla mina shettisar perfekt!

Jenna
0

Hanna D - Det är en Supermask jag funderat på till min mini. Hur är den i passform och kvalite? Har hört att de ska va väldigt bra. Tyvärr har Hästbiten slut på Supermask (har redan kollat med dem) men www.gilo.se har dem i alla storlekar från 295 kr.

Hanna-D
0

#14 Passform på standard är helt kanon. Har passat på alla jag provat utan att det blir "glipor" runt öronen och mulen, passar perfekt, det är därför jag är på jakt efter en likadan.

Hur den passar mini har jag ingen aning om, har aldrig testat (har ingen mini Glad)

Tack för länken, ska kika in där.

Jenna
0

Hanna, vilken storlek har du till dina standarder? Foal eller Yearling? Jag själv har fått tips om att stl. "foal" skall sitta bra på min mini, så jag tänkte så vi inte har samma stl?

Hanna-D
0

Det står Foal/pony på min mask.

Yearling hade en connemara som gick här på bete så det låter stort för en shettis.