Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 856 ggr
nallebjörn
0

Från SH

Fick just veta av SH att en avkomma som fått patella fel av något vis får anlaget både från modern och fadern. Alltså kan det inte bara vara från hingsten. Eller stoet för den delen. Det är de gemensamna nämnarna även här. Dubbla anlag krävs alltså.

kacka
0

Det innebär tex att en häst som fått avkomma med patellafel har hela sin stam full med patellafelsanlagsbärare? eller?

nallebjörn
0

#1 ja så kan man också uttrycka det.

Sehvrin
0

#1 så behöver det ju inte varadet räcker ju med att en av föräldrarna har anlaget för att hästen är i risk för att bli anlagsbärare (man kan alltså inte dömma ut en hel stam pga ett krumt föl, däremot kan man konstatera att både stoet och hingsten har anlaget då…)

Nu handlade väl iofs om patellaupphakning (med mera), eller? (för krumhet har väl inte att göra med patella?) Så har de fått fram forskningsresultat på det här nu? (vad jag hört förut så har det varit lite osäkert om hur/om det nedärvs, alltid intressant att få höra mer om det)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

cinna
0

Eller åtminståne två linjer i stammen som möts och resulterar i ett krummt föl. På 3 generationer minst 6 st, men kan ju oxå vara allihopa…

hippoteket
0

Det är patellaluxation du pratar om nu, inte patellaupphakning. Det var en bra artikel som beskrev det i Shetlandsponnyn för några år sedan.

#1 Njäe, inte riktigt "hela stammen full" Det är recessiva anlag vi pratar om och de kan nedärvas genom MÅNGA generationer utan att man vet om dem. Först när de uppstår i dubbel uppsättning blir det en krum avkomma, en fux eller en med patellaluxation. Det räcker alltså att det är EN individ i sjätte generationen, på faderns resp moderns sida som bär anlaget.

hippoteket
0

blidde dubbelpostat

nallebjörn
0

ALLA patellafel enligt SH fick jag reda på idag! sen hur mkt som är sant eller forskat på vet jag inte men så sa dom till mej.

Tja egentligen vet man ju heller inte var i stammen det kommer ifrån. Men båda föräldrarna måste bära på det och sen vet man ju inte hur långt bak det egentligen kommer. Man kasserar inget pga detta utan man ska ju inte betäcka med samma hingst på samma sto igen. Med en annan hingst som inte är bärare på anlaget kan fölungen inte få defekten. MEN man vet ju inte. Kanske har nästa hingst det också i generna och kanske bryter det inte ut förrän några led senare.

kacka
0

hm… Kanske bär mer eller mindre ALLA på dessa gener även om det kanske inte visas förän flera generationer senare…

nallebjörn
0

#8 troligtvis fler än man anar iaf.

carl-gustaf
0

#5 Man kan inte få några andra anlag än de som föräldrarna bär på. Anlag från farfarsfar och tidigare generationer kan man bara få om man tar tillvara deras gener och fryser in dessa för eftervärlden. Oskyldig

Om någons förälders anlag är dominant så får avkomman det.
Om anlaget är recessivt måste båda föräldrarna bära på detta anlag för att avkomman skall kunna bli drabbad. Luxation kan bero på skada.

nallebjörn
0

#10 du kanske ska läsa allt och intebara det du själv vill!

Man kan visst få det via förfäderna MEN då bär ju också föräldrarna på det eller hur?! den behöver inte bryta ut men föräldrarna är anlagsbärare

Och denna sortens defekt min ponny har uppkommer INTE fån skada utan den är medfödd!

carl-gustaf
0

#11 Du har helt rätt Nallebjörn.
Jag bara läser det jag själv vill och sen skriver jag till råga på allt oxå bara sånt jag själv vill, nog ett anlag som mina förfäder burit på och som nu flommat ut.  Fundersam Flört Cool