Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 986 ggr
Annelie-P
0

Hovböld?

På förmiddagen märkte jag att en av hästarna var lite halt. Några timmar senare var hon mycket halt. Hon ville inte stå på vänster fram, tog ut henne på gräsmattan och då kunde hon ändå trava med bara markering. Vid hovböld brukar det ju kunna bli tvär hälta på det här viset. Hon känns lite varm på vänster fram men även på vänster bak. Det lär ju inte vara två hovbölder precis samtidigt. Någon som har någon idé? Pratat med hovslagaren idag som ev kommer imorgon.

Annette
0

Fång?

Annelie-P
0

Hon har aldrig haft det tidigare (men det är ingen garanti). Tänkte också tanken… Kan bara inte komma på vad orsaken till det skulle kunna vara nu i så fall. Men visst, omöjligt är det ju inte.

Annelie-P
0

En sak till ang fång förresten, jag har i många år haft en valack som haft fång en del försomrar. Han har blivit mer åt det stela hållet. Hästen idag visar ju tydligt att hon helst inte vill stödja på vä fram. Men fång kan kanske visa sig så också?

Gosa
0

Jag hade ett Islandssto som fick precis samma symptom för nästan ett år sedan. Jag såg först att hon haltade lite och trodde att hon kanske sträckt sig eller fått en spark? Det gick kanske två dagar, jag kände igenom benet men ingen svullnad, sår el. liknande. Efter två dagar var hon precis blockhalt och stod inte på benet. Vi åkte till ATG i Skara och vet skar i hoven. Hon hade fått in lera som trängt sig upp i bärranden och det hade bildats en böld som krupit rätt långt upp. Hon fick stå kvar i några dagar och sedan komma hem med gipsbandage. Allt gick bra till slut och det läkte fint.
Hade jag dock upptäckt detta tidigare så hade det inte blivit så stort och kostsamt. Jag råder dig att få ut en hovslagare imorgon och kolla hoven. Lycka till. /Pia

VeronicaP
0

Låter faktiskt som en hovböl, om du klämmer med en visitir tång eller bankar på hovens utsida/insida reagera hon mer på något ställe?

MalinLarsson
0

prova att "trycka ihop" hoven mellan dina händermed korsade fingrar (som en nötknäppare) reagerar hon då så är det nästan granterat en hovböld.

Annette
0

#3. Ja, fång kan uttrycka sig som stelhet.

Jag håller tummarna för att det än något annat. En hovböld är "bättre".