Kostnad för ägarbyte
Då stambokföraren har telefontider som tyvärr inte passar för mig så ställer jag en fråga här.
Kan det vara möjligt att jag ska betala för förra ägarens ägarbyte?
Det jag menar är att förra ägaren aldrig skickade in passet för ägarbyte. När jag nu köpte stoet så skickade jag med kontraktet från förra ägarbytet samt kopia på kvittot för mitt ägarskap. När jag nu ska lösa ut passet/passen så kostar det 432:- för en stamboksföring (annat sto) och detta ägarbyte. Det låter hutlöst.
Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta reglerna för ägarbyten/kostnader för ägarbyten?
Jag vill inte lösa ut passen förrän jag vet vad som är rätt.
Inger, detta fanns att hämta på stambokförare/registrators sida angående vad som gäller och konstader.
Ägarbyte (ny ägare skrivs in i passet):
Passet måste in till stambokföraren vid varje ägarbyte (enligt SJVFS2005:71 bilaga1)
- Ägaren/säljaren skriver under ett intyg om överlåtelse/ försäljning till köparen.
- Köparen måste även kontrollera att det är säljaren som står i passet.
- Köparen anger ansvarig ägare samt tydliga adressuppgifter.
Använd med fördel standardblankett för ägarbyte m.m.
De vanligaste avgifterna:
Införande i stambok och pass (fölregistrering): 200kr (inkommet efter1/10 400:-)
Införande i stambok och pass av moderlivsimport: 400kr
Införande i stambok och pass för äldre: 400kr
RS-nummer till av sto: 200kr
RS-nummer till hingst: 500kr (fotografi ingår)
Exportdokument IPMC (inkl. ägarbytet): 200:-
Införande i SSS stambok av import som har pass och IPMC: 400:-
Införande i SSS stambok av import som har pass utan IPMC: 600:-
Ägarbyte: 80:-
Utbyte av registreringsbevis till pass 400:-
Uppdatering av pass (valack, signalement, m.m.): 80:-/st.
Extra adm.avgift vid utskick för komplettering av ansökan: 80:-
Postens porto och postförskottsavgift tillkommer på alla försändelser.
Alla kostnader betalas av ägaren då denne löser ut sitt pass mot postförskott.
"Ägarbyte (ny ägare skrivs in i passet):
Passet måste in till stambokföraren vid varje ägarbyte (enligt SJVFS2005:71 bilaga1)
- Ägaren/säljaren skriver under ett intyg om överlåtelse/ försäljning till köparen.
- Köparen måste även kontrollera att det är säljaren som står i passet.
- Köparen anger ansvarig ägare samt tydliga adressuppgifter.
Använd med fördel standardblankett för ägarbyte m.m.
Stambokföraren för in alla uppgifter i passet och skickar det snarast till den nya ägaren mot postförskott
I de fall då det är fel person som gör ägarbytet kommer inte ägarbyte göras i passet eller i registret förrän hela kedjan med ägarbyten är komplett.
Adressändring behöver i dagsläget inte uppdateras i passet. Det som är viktigt är att det står rätt person som ansvarar för hästen i passet."
Det som gör att Inger måste betala mer är enligt de i fetstil.
Inger, du får försöka kräva förra ägaren på pengarna.
Veritas odium paretFörvånad
#2 Jag skickade med alla uppgifter om ägarbyten som gjorts utan att passet lämnats in. Det betyder inte att jag ska betala för det. Det står inget om det i reglerna. Jag har följt det övriga. Det görs ju bara EN administrativ åtgärd.
Tänker inte hålla på och ta saker för givet. Oskrivna regler är det värsta som finns och ska bestridas.
Var hittade du "den feta stilen"?

#3 Det står bla här:
http://www.shetlandsponny.se/stambok/information_stambokf.htm
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#4 Tack!
Dåså, det står INGET om att man ska betala dubbel avgift. 
Hmmm. 

#5 Jag gjorde nyligen också ett ägarbyte, där det ändrades två ägare på samma gång. Jag fick också betala för två ägarbyten.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#3 ursäkta att jag skrev ett utdrag från stamboks info. Trodde det skulle underlätta för dig, det var dumt av mig.
Veritas odium paretFörvånad
#6 känns lite fel eller?
Då gäller det att kolla så den man köper av är registrerad ägare i passet då.. Annars kan det bli dyrt om det varit många ägare mellan,, Shettisar verkar ju ha en förmåga att vandra en del tyvärr.