Hjälm
En sak jag reagerar på är varför man inte behöver bära hjälm på körtvälingar. Är det någon som vet? kolla i ridsport…. inte en enda kusk har hjälm och det kan väl hända ganska otäcka saker i maraton ex….
Men i maraton är det väl krav på det? Åtminstone i Sverige.
#0 Ja det har du ju rätt i, men går inte det att kolla upp vad som gäller i TR-körning?

Därför de kör oftas i hatt och sådant eller i keps ;-)
#3 ganska idiotiskt egentligen
Men ä det inte så at på dressyr ska/bör man ha hatt men under martondelen ha hjälm???
vet att det finns Hattar som är som en hjälm.

I Maraton måste man ha hjälm, ofta har man även säkerhetsväst, i övriga delmoment; dressyr och precision ska man ha huvudbonad, går bra med hjälm där också. Det beror lite på vilken vagn och övrig utrustning man har. Har man tex en tjusig gigg så kan man ha en dräkt och hatt till det. Körning handlar mkt om tradition.
länk med bl a mkt körbilder:
http://www.fotokristerlindh.se/

Exakt Sonja har alldeles rätt, i maraton ska man ha hjälm i övrigt huvudbonad.
men hästen eller hästarna kan väl få spel även i dressyren eller precissionen? (eller hur det stavas). Ser iaf farligt ut.Tänk om man ramlar av och får hela ekipaget över sej på nåt vis. Tycker iaf det är fel.

någon här som tävlar maraton/dressyr/prestetion???

#10 jodå jag tävlar i körning!
#9 självklart kan de få spel även i dressyr och precision, men chansen är nog inte lika stor som i maraton att man välter i dressyren :) men enligt TR så behövs det bara huvudbonad i de grenarna. och det skulle faktiskt se konstigt ut om en kusk klädd i kjol och kavaj kom med hjälm.. och i den ridna dressyren behövs där heller ingen hjälm.
men nog kan man tycka att det är fel ur säkerhetssynpunkt

Måste ju bara slänga in en fråga om ni använder hjälm när ni kör hemma? Själv är jag dålig på det, måste jag erkänna. Men det är väl som det sägs; har man inget (eller litet) att skydda så… 
# 12 Japp, måste ju förgå med gott exempel inför barnen
#12 jag använder det inte när jag kör (hemma) man borde väl eg ha det…

#12 Brukar försöka använda hjälm för det mesta, men visst fuskas det ibland, speciellt om det är varmt ute…

nej det är jag värdelös på att ha!
men när vi åker och tränar har jag hjälm så ser man lite förståndig ut iaf :)
Jag har alltid hjälm, oavsett vart jag kör. Har varit med om så mycket som kan hända så jag sätter mig inte i en vagn utan hjälm!

Jag har nästan aldrig hjälm, förutom när mormor åker med
fast jag vet att jag borde ha det och att det är lika viktigt som när man rider