Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 594 ggr
cinna
0

Genetik

För att en gång för alla få slut på diskussionen om ärftlighet, både vad gäller färger och defekter, läs följande artikel. Den är lite svår och den är skriven med utgångspunkt ifrån hönsGenerad, men genetiken är lika vilket djur det än gäller…

Trevlig läsningKyss

http://hem.passagen.se/vreta/Aktuellt/genetik.pdf

FredrikN
0

hmm… vilken utbildning har han? är mtr granskat. Påstår inte att den är felaktig. Men ett stort men..

man ska inte tro allt man läser på nätet bara för att det finns där.

cinna
0

Har du någon bättre på G så är du välkommen…Flört

RebeckaSvensson
0

#1 Man ska aldrig tro på allt man läser, oavsett om det är på nätet elle ngn annanstans.

Inte läst allt än, men det som jag har läst stämmer iaf överens med det som jag lärt mig.

nallebjörn
0

blir ganska klyddigt då det handlar om höns. Visst är grunden den samma men man blir ju helt förvirrad….

Linnah
0

Jag tyckte det var oerhört intressant! Väldigt matnyttigt. Men jag har förstås genetik som stort intresse och har läst mycket redan innan och då är det väl lättare att förstå. För mig spelar det ingen större roll vilket djurslag det gäller, genetik är genetik ändå. Det går att byta ut rasnamn eller färger eller egenskaper, och det kommer gälla även hästar och shetlandsponnyer.

FredrikN
0

#3 nej Rebecka det har du rätt i.

Källkritik är väldigt bra att ha i bakhuvudet när man läser i stort sett allt.

carl-gustaf
0

#10 Lyfter ut mitt inlägg och lägger den under rubriken Avel och genetik.

**Tackar Cinna för länken till den förträffliga artikeln av Leonard Wall.
Beklagar att jag spann bort från tråden.
**

paparatzi
0

#7 Var hittar man den artikeln?

RebeckaSvensson
0

#8 Kolla länken i #0

cinna
0

# 7 Kul att du gillade artikelnCool, men det var inte avelvärderingens vara eller icka vara vi skulle disskutera…

paparatzi
0

#9 Tack!

#0 Tycker det var en mycket lättläst och lättförstålig artikel, speciellt biten om vad inavel ger för effekter…

Då förstår man hur viktigt det är med kompetens inom all avel och selektering..

paparatzi
0

En fråga, vad kan vara orsaken till att en speciell rastyp, börjar utveckla stora förändringar tex. stora huvuden, smala ben mm?

Ellinor Johansson
0

Intressant artikel. Tack för länken.