Stängsel
Jag undrar vad ni har för HÖJD på era hingst staket. Jag har aldrig haft shettis hingst tidigare. unghingst samt till vuxen hingst.
Jag har elrep samt järn tråd (el) i mina staket och det är bra med ström i dem men är osäker på höjden, jag ska nu fixa en ny beteshage till hingsten, och även i höst en vinter hage, där han då går nära stoet, vad har ni för erfarenheter. ännu så länge så aktar han sig noga för tråden, "glömmer" han den senare om han blir riktigt sugen på att gå ut?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Tänk på att de kan krypa under också.
inte lägre än en meter har jag, troligen högre. men understa tråden han jag ganska nära marken…..
30, 60, 100 cm ligger våra trådar på.
En av våra hingstar gör lite utfall mot de andra hagarna. Men vi har satt en håller där "pinnen" är ca 10 cm. och satt den på 60 cm på varje stolpe och dragit en tråd till. den sitter på in sidan av hagen.

Vi har fyra trådar Lägsta tråden på 50 cm och högsta på 130 cm (vi har mest russ). Det är ingen som rymmer oavsett kön eller årstid (ingen av dem vi har nu iaf… *peppar-peppar*).

Men vi har satt en håller där "pinnen" är ca 10 cm. och satt den på 60 cm på varje stolpe och dragit en tråd till. den sitter på in sidan av hagen. Jag förstår inte riktigt vad detta är, Menar du en "pinne" som du fäster i stolpen på insidan för att få en tråd längre från staketet och närmare hästen, typ sådant man sätter mellan två hagar??
Har låga trådar pga, fåren nu sitter de på 30, 50 och 80. då lägger jag till en på 110, det borde väl räcka då.
Hur vanligt är det att de hoppar rakt igenom tråden?
www.gullsmyrastuteri.se

shettisar kryper väl oftast under tråden, snarare än hoppar över. Vi har nu fyra trådar, de ligger väl på ungefär ca 140 cm( för stora hästen), 100 cm, 60 cm och 30 cm. Vi har dock bara ston än så länge men shettisen brukar rymma under våren när gräset frästar på andra sidan staketet, (kan tillägga att vi inte har så jättemycket spänning i staketet). En gång grävde hon till och med en grop under staketet och rullade under för att komma ut… Vet inte om hon verkligen är en häst, hon beter sig som en hund

#5 Tror att Fredrik menar att han har satt typ distansisolatorer på stolparna. Precis som du skriver, för att få en tråd närmare hästen o längre från staketet.
min lägsta tråd ligger på mellan 10-20 cm. Jag har en som gärna kryper annars. Blir mkt jobb vid snö och gräsröjning men bättre det är en häst på rymmen
#5 och 7. Precis så.. förklarade mig lite dåligt. Rebecka gjorde det bättre än mig

Tack ska ni ha.
På söndag ska jag roa mig med stängsling, ännu så länge är det inte hårt så det borde väl gå bra…
trevlig helg!
www.gullsmyrastuteri.se