Årets betäckningsplaner!
Nu när en hel del fölningar är avklarade eller i alla fall är på gång, har ni planerat/bestämt er för vilka hingstar ni ska använda i år på era ston??
Kunde ju vara lite kul att köra lite statistik som Hanna har gjort med fölningarna. Fast jag överlämnar gärna statistiken till någon annan.
Det är ju alltid kul att se vilka hingstar stoägare väljer.
Amor vincit omnia 
Till Dreja RS 4222 har vi tänkt Allgunnens Xtan RS 417 och hoppas på ett brunt föl 2007.
Vi har funderat på att betäcka Andrea med Xtan i år med, men har inte bestämt oss.
Har även funderat på att betäcka Assandra, men vet inte med vilken hingst än.

Jag tänker betäcka följande fem ston med Furunäs Bonzo RS 269 i sommar:
- Furunäs Florita
- Furunäs Fergie
- Furunäs Joybell
- Furunäs Muzette
- Furunäs Nicolita
Våra planer är följande:
- Äppelbo Loka - Wessel v.d. Amstelhof
- Flower v. Bunswaard - Watson v. Bunswaard
- Furunäs Paulette - Furunäs Bonzo
- Charmante - Humledals Tie Domi
- Mandy v.d. Bloemhof - On The Rocks of Marshwood
Linnestofta Darth Vader till
- Ghia
- Smevallens Honey

Jag ska betäcka min Dilba med Wessel v.d Amstelhof Hoppas på ett svart föl.

Har planer på att betäcka tre ston i sommar:
- Åkaregårdens Cpirite Of Gold med Skäpperöds Hector
- More Than a Feeling med Skäpperöds Hector
- Furunäs Ina med Ytterhalls Phantom

Kommer att betäcka Skogmyrens Sofi med Allgunnens Sorro. Manilla vet jag inte om det blir Sorro igen eller om vi provar med Hagdala Linus.

Ja vi kommer att betäcka
- Dalsgårds Marielle - Dalsgårds Favorit
- Slättens Lina - slättens Madgic II
- Slättens Corint - Slättens Madgic II
- Dingla - Slättens Madgic II
Då är det bäst att jag skriver mina planer också då 
Detta är våra planer, sen om det i slutändan blir så återstår att se 
Kryddgårdens Salvia=Äppelbo Findus
Moncheri=Äppelbo Findus
Miranda=Gläntans Morendo (Fodervärdens blivande föl)
Hesther v.St Wainum Wisholt=Rossmons Jackmani
Furunäs Ponyta=Furunäs Jotex
Äppelbo Lätta=Rossmons Jackmani
Dasiy ska föla så sent så henne vet vi inte om vi betäcker om. Men om vi gör det så blir det nog med Findus.
Amor vincit omnia 
Spektras Thira är betäckt med Skäpperöds Sebastian som vi har på station i år.
Cindy vd Vier Hoeven ska nog betäckas om, om bara hennes fölning går bra. Hon är såpass gammal att det är bäst att passa på. Troligtvis blir det Atlas af Sörtå i så fall.
Stina kommer att föla så sent att hon får stå över till nästa år.
Har inte bestämt mig till 100% än. Tror att det blir vår egna Stjernens Epus RS 449 till:
- Almnäs Gazette
- Fixy van Bunswaard
Sen har jag Kilskogens Glamour som jag inte vet om vi ska betäcka eller inte, det är min mammas ponny så det bestämmer hon.
Kruxet är att vi vunnit två betäckningar, Fixy vann en med Lukas och Gazette med Ytterhalls Mistral men det blir nog Epus som får "äran" ändå eftersom jag köpte Fixy med förhoppningen om ett föl från dem (hon kastade tyvärr årets fölunge) och Gazette är för närbesläktad med Mistral.

Amulette (Epol x Ugglebackens Amanda) ska till Linnestofta Darth Vader så fort hon börjar brunsta :)
Samantha (Kanteborgs Sprite x Juliana) fölar sent så jag kommer inte att betäcka henne i år.

Har tänkt att betäcka mina ston:
Furunäs Filippa RS 3582
Oja Rs 5104
Michell RS 1412
Leciha´s Arwen
med vår nygodkända hingst Älvåsens Latcho om hans härstamningsverifiering bara blir klar.
´#13, ring och tjata på dom…. en av de nya hingstarna har redan fått sitt klart för att uppfödaren ringde två gånger i veckan och tjatade. Det krävs så ring och tjata!
Hippotekets Cocos åker till Linnestofta på fredag (såvida inte Esska ser ut att tänka föla då) och betäcks av någon av deras hingstar - karin och jag ska gemensamt komma överens om vilken av dem som passar bäst! :D
Hippotekets Cassis får nog åka en runda till James Herriot, tror jag.
Hippotekets Esska fölar vilken dag som helst, betäcks troligtvis inte om, såvida inte kusken ångrat sig - hon är "tingad" för ponnytrav nästa säsong!
Sen har jag en liten luring. Kommer eventuellt kanske köpa ett sto ihop med en kompis, där hon använder stoet som barnponny och jag har avelsrätten… Har ett sto på lut, som jag GÄRNA vill ha!! Blir det av så får detta sto besöka Zeb!

#14 Vaaaa! Då ska jag ringa varje dag hädanefter för jag vill ha det klart nu! Ringde häromdagen och fick bara till svar att det skulle ta ytterliggare ett par veckor, vilket s*snack. Tänk att man ska behöva vara tjattig och gnattig för att få service, jag prövade med snäll och trevlig men det funkar tydligen inte. Vad ledsamt det är.
#16 bara tjata för jag är helt 100 på att hingsten är klar och fått sin licens…. uppfödarens info, så ring och tjata du Cim. Annars kan det ta 4 månader!!! Säg att hingsten har ston på gårdsplanen
Celma är på betäckning hos Linnestofta darth vader
Carmen ska när hon tänker föla åka till Slättens Madgic
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Alltså ärligt talat, tycker ni verkligen att det är rätt sätt, att ringa och tjata flera gånger i veckan, om DNAtypningen? Tror ni inte att det tar tid FRÅN deras jobb om det hela tiden ringer en masas hingstägare? Tror ni inte att de jobar så snabbt de kan för att ALLA ska bli färdiga så fort som möjligt?
LUGNA NER ER!
#19 nä det tycker jag inte för har man fått en hingst godkänd vill man ju använda den samma säsong. Hingsten "förlorar" ju en säsong om den är visad på våren och inte får betäcka. Dom får prioritera de nya hingstarna tycker jag.
Tjoho!!! Vilket ämne är ni på nu?? 
Amor vincit omnia 
#21 halkat på ett bananakal till DNA 
Ämnet har gått från betäckningsplaner till att VILJA betäcka i år med de nygodkända…

Fannytösen har redan åkt till Hamras Fridolf.
Och Dalsgårds Fatima ska åka om ungefär en vecka till Linnestofta har inte bestämmt om hon ska betäckas med Cosmos eller Linnestoftas Meat Loaf, så jag får bestämma mig snart.

#19 Poenget med å vise en unghingst på våren er vel at man skal kunne benytte den samme sesong?? eller?
Ellers kunne jo premieringen liksesågodt vært på høsten så kunne de brukt hele vinteren på å ordne DNA
Er det ikke sånn i Sverige at dere har kåring flere ganger i året?
Ja, Det är både vår och höst…

Har pratat med husdjursgenetiska idag och de sa åt mig att man måste ligga på om man har hingst som ska betäcka så de tar den först. Det var hon på labbet som svarade som sa det till mig. De skulle sätta bråttom, bråttom på Latchos prov och antagligen är det snart klart som tur är.
Så nu ska jag inte störa med fel ämne här något mer, sorry 
#27 BRA! lycka till med din finfina hingst….

#27. Det är väl klart man vill använda dom första säsongen, annars kan man ju som någon skrev lika gärna vänta till hösten med att visa. Lycka till!

Birchwood Iced Lemon är betäckt med Unst of Brindister
Penelope af jäboruder ska till Tunstas Domingo
Lisa v.h Veen är inte bestämmt
Whimsy of Clibberswick är inte heller bestämmt
#30 Åh! är det du som har B. Iced Lemon…..suck och dregel…., du har gjort ett mycket bra val med hingsten till henne, den avkomman kommer att bli livsfarlig i utställningsringen…
#25 I Sverige har vi lite "egna regler" än övriga länder…..
I Hälsingland på Lindebys stuteri betäcker vi
Lundabo Kismet - Furunäs Sahib
Lindebys Chey - Lindebys Torsten L
Lindebys Tigra - Kanteborgs Sprite
Vi Hoppas på Mycket fina Fölisar år 2007