Avelskonferens för Shetland
Uppenbarligen är vi alla glada för att diskutera och debattera och har då ett förslag som jag tagit med mig från Svenska Russavelsföreningen och ASVH.
Där arrangeras varje år en Avelskonferens. En helg om året, en lokalförening arrangerar ett billigt boende (vandrarhem) med helpension och bjuder in samtliga medlemmar i SSS. Program och ämnen kan sättas i hop på medlemmars önskemål och vi har ju en hel del högaktuella ämen som skulle vara intressanta att diskutera "öga mot öga". Detta kan göras i gruppform och man kan sedan redovisa för alla. Här kan man ju jobba på många olika sätt men det trevliga är att kunna träffas en höst- weekend och lära känna olika Shetlands-vänner i kombination med ett föredrag och kanske ett stuteribesök i närheten. I en annan tråd kom det upp ett förslag att hålla en clinic med Bengt Ohlsson, stuteri Furunäs. Det skulle kunna vara en del av programmet tycker jag!
Är det flera som skulle tycka att detta är intressant? I så fall kan vi gå vidare till styrelsen och lägga fram det förslaget med hänvisning till att många visat ett intresse för detta på det här forumet!

Det låter jätteintressant! Även för en som inte avlar så mycket är det ju ett utmärkt sätt att skaffa sig kunskaper på.

Absolut! Den ska vända sig till alla och ge alla lika mycket utrymme. I grupparbeten kan ju alla vara lika delaktiga dessutom.
# 0 Jättebra ide´!!
Boka en plats till mig
#0 Kanon bra, vi är med direkt 

#0 Kanonidé!
Vill bara dra ned rullgardinen en liten bit tyvärr - meningen med höstmötet i SSS har ju varit ungefär denna. Men dit kommer inte folk… Det har bjudits in föredragshållare odyl, men medlemmarna uteblir.
Men, kanske om det anordnas och man INTE har det i samma "mötesform".
Det hade varit fantastiskt roligt!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jättebra idé.
antar att det isåfall ska hållas lååångt upp i sverige så för oss skåningar är omöjligt ta sej dit 
jättebra idé!! Höstmötena som har varit har jag själv besökt ett par gånger och dom är ju inte så roliga, det är ju ingen konferens enligt det som Anders skriver.
Men visst hänger det på avstånden, det är ju därför man oftast inte åker…
Kanonbra idé - räkna med mig 
Jag har som alltid svårt att komma hemifrån… Så jag hoppas på bra referat istället…
En mycket bra idé.

Kul att responsen blivit så bra!
Vet att höstmötet inte varit så välbesökt genom åren men kanske att reskostnaden blir så dyr för så lite! En avelskonfernes bör vara i två dagar, lördag-söndag. Man ska kunna komma redan på fredag kväll om man vill, boendet måste vara jättebilligt, likaså maten.
Funderar lite på hur vi ska lägga fram detta till SSS. Eg. skulle en motion vara det bästa och då får vi vänta till nästa år. Det känns viktigt att presentera ett förslag som måste klubbas igenom på ett allmänt möte, så att formen för mötet blir rätt.
Eller har någon en annan idé? Jag tar det gärna vidare direkt men SSS styrelse är nog ganska mätta efter Internationella…
Jag har varit på ett liknande möte som SSS håll i början eller i mitten på 90 talet. Jag var iallafall helt nybörjare och hamnade i en grupp med mycket erfarna uppfödare, För min del innebar helgen så mycket nya kunskaper och många nya komtakter.
Det kan ha varit bland de första höstmötena…..mitt minne 

#12. Dina idéer är jättebra!

För att ett möte skall fungera så måste det vara på premisser om ett ömsesidigt informationsutbyte mellan deltagare och förening.
När föreningen anser att bara styrelsen är kompetenta och att de själva bäst tar besluten för allas räkning då är det ingen mening med några dylika sammankomster.
Detta var nog den troligaste anledningen till att folk inte kom till höstmötena.
#16 Trist tycker jag, nog måste det väl ändå vara trevligare om man har som policy att tillvarata all den kompetens som varje enskild individ har.
Tyvärr är det enklare att säga: Men vi har försökt med allt, men ingen vill komma, och då tycker vi att folk bara gnäller och klagar, men dom vill inget göra själva..
Kommer man bara med påhitt och förslag som man tycker passar en själv, utan att ta hänsyn till vad folk verkligen tycker.
Då hamnar man till slut i en återvändsgränd, folk kommer, folk vänder och går igen, när man märker att man är "överflödig"…..
Av alla de 700 medlemmar som "gått" borde det flöda av entusiaster, duktiga och massor av kompetens, hur har man valt att ta tillvara dessa…
Inte alls….man säger istället att det är en fullkomligt normal siffra på "borttappade" medlemmar i en förening???
Tyvärr kan man säga, så brukar det oftast sluta med att folk inte orkar eller vill längre, får man inte utvecklas som individ och växa med sina erfarenheter, på annat sätt än negativt, då är det för många inte värt besväret alls.
När man befinner sig på sådan geografisk mångfald som vi gör i denna förening, då måste det finnas bättre rutiner och ett bättre system, för att folk ska få möjlighet att påverka sin situation inom föreningen.(vi sysslar med djur, hur många har råd eller tid att åka så långt)
Detta är trots allt en allmänyttig och ideell förening, där medlemmarna ÄR föreningen, i föreningslagen står klart och tydligt: Om det år efter år endast dyker upp ett fåtal % av medlemmarna på årsmötena, då är det frågan om föreningen överhuvudtaget ska få kallas ideell, utan då pratar vi snarare om en ekonomisk förening…
Tankar om aktiviteter för medlemmar i föreningen är toppen, frågan är VAD målsättningen och syftet skall vara med detta, man blir inspererad och pappad till tusen……sen tonas det ner då man kommer till situationer där man är i händerna på "styrelser, kommitéer mm., då inser man vad man har att vinna/förlora på att försöka påverka en ohållbar situation…
Pappad skall vara peppad och inget annat!!
Undrar bara vart du fått 700 stycken medlemmar ifrån som har lämnat SSS? Jag misstror dig inte på något vis, så hugg inte med än gång nu för att jag frågar. Jag bara undrar vad det finns för belägg för att 700 stycken har lämnat föreningen för att de blivit "överkörda". Kan det inte vara så att de har sålt sin shettis och köpt ny ras och därmed "trillat ur" registret, eller de kan helt enkelt ha tröttnat på föreningslivet av andra anledningar för allt behöver ju inte vara missnöje, eller det sista, de kanske till och med inte finns längre.
Det jag undrar är alltså; Har alla dessa 700 lämnat SSS pga. missnöje som det gärna framställs här? Och i så fall, hur har man fått fram den uppgiften?
Amor vincit omnia 
Och en sak till; Under hur lång tidsperiod har dessa "trillat" bort från medlemslistan? Jag menar, är det hämtat och sammanställt under en 20-25 årsperiod så är det ju inte lustigt alls att folk får andra intressen i livet.
Men har dom trillat bort under en kortare tid och det finns konkreta fakta att det beror på missnöje så är det jätte tråkigt.
Amor vincit omnia 

Nu ska vi inte vara så pessimistiska! Allt är värt att prövas, man kan inte ha inställningen att det inte går förrän man har försökt. Jag tror säkert SSS styrelse är intresserade av veta vad medlemmarnas önskemål är. Kan Russföreningen så kan väl SSS.
Håller med föregående talare.. nu ska vi inte trycka ner det här förslaget. Kör på.
Sen får vi se vad styrelsen säger.

Då flertalet tycks mena att detta är något positivt så väljer jag att gå på vad fåtalet säger!
Kanske har avelskonferensen mer syftet att utbyta erfarenheter, lära något nytt, hitta ett annat sätt att avla på och framförallt diskutera och debattera på ett meningsfullt och strukturerat sätt. Väljer man att inte deltaga då väljer man bort möjligheten att påverka! Men famförallt så brukar den här typen av sammankomster ge nya vänner och nya möjligheter för visst skulle det vara trevligt att sitta och prata Shetland en hel lördagskväll över ett glas vin utan att man måste köra hem!
Jag funderar vidare på formen för detta, men jag anser nog fortf. att det ska genomföras i SSS regi, det praktiska ska skötas av en lokalförening. /Kristina

#19 Du har rätt Charlotte självklart slutar inte alla 700 pga att de är missnöjda, inte heller kan man vända på det och säga att de slutar pga att de har varit för nöjda. Ej heller lämnar bara uppfödare föreningen och slutar avla på rasen, utan nya uppfödare kommer oxå till. Hur det än är, så är det mycket roligare att leda en förening som ökar i medlemmar, för då kan man slå sig för bröstet och säga "det är inte dåligt vi har ökat med 700 medlemmar", att finna ord med ett tapp av 700 är inte lika lätt.
Vad skall man då säga, "en naturlig svängning" eller "rasen är inte så populär längre" eller vad?

Fast det är i alla föreningar oavsett vad man håller på med dalar ibland ,, kolla fotbollen tex i bland ´finns det knappt så klubbarna kan funka sen är det fullt hus , likadant på ridksolor så jag tror faktiskt att mycket av det hela är helt naturligt , klart att det finns några missnöjda men det finns det alltid *ler*
Även på arbetsplatserna *ler*

#23 Jo vi flesta är positiva till det så kör på bara *ler*
# 23 Än en gång, en mycket bra idé.
# 24 Det är väl bättre att titta på möjligheterna än att se till eventuella hinder?
Jag tycker att det är bra att det finns de som VILL göra något.
#23 Jag tror att det skulle vara väldigt nyttigt för så många som möjligt, att vi träffas och disskuterar olika synsätt och varför man har det synsättet, kanske vi tillsammans kan jämka ihop oss och kunna få till stånd ett gemensamt mål..(det skulle man gjort för många år sedan)
#19 Om jag säger att vi förlorat i snitt ca:100 medlemmar per år och siffrorna verkar inte särdeles lovande nu heller, om man tänker rent logiskt, det finns idag ca: 23.500 registrerade shetlandsponnyer i Sverige, slå ut det antalet på de ca: 950 medlemmar som finns, hur många ponnyer har då var och en….är den summan rimmlig?
Visst! nog kan man tro att folk lägger av och slutar av naturliga orsaker, men hur naturligt är det när folk som en gång varit jätte intresserade och entusiastiska, tappar totalt lusten, vad får det för konsekvenser:
Mindre antal medlemmar i föreningen
Ekonomiskt bortfall
Lägre försäljningsvärde på hästarna
Svårare att få fölen sålda (ingen efterfrågan=ingen försäljning)
Mindre konkurrans
Dyrare omkostnader vid utställningar, blir längre och färre mellan dom
Dåligt rykte för rasen
Kanske jag låter negativ, men om du ser något annat som är positivt med sjunkande medlemsantal, då får du hemskt gärna ge mig en anledning till ett mer positivt förhållningssätt i frågan..

Jo men varför vara negativ sådant smittar , är väl bättre att vara positiv det glädjer mer människor och även en själv en negativ människa kan ju ofta bli mer bitter också och tänk om vi alla skulle bli det .. fy hemska tanke 
# 28 Utställningarna har ju ökat i antal de sista åren.
Själv tycker jag att det skulle vara mycket givande, att under en hel helg kunna träffa likasinnade.

#28: Lite återkoppling på några av dina punkter ovan (och detta baserar sig naturligtvis bara på vår egen erfarenhet!):
Lägre försäljningsvärde på hästarna: Enligt vår erfarenhet så är priserna inte lägre nu än tidigare. Tvärtom, i de flesta fall!
Svårare att få fölen sålda (ingen efterfrågan = ingen försäljning): Vi tycker faktiskt att det går mycket lättare att sälja fölen numera än tidigare. Det finns fler intressenter samt priserna är bättre.
Mindre konkurrens: Tvärtom! Konkurrensen har ökat enormt på senare år! Idag finns det många bra uppfödare med mycket hög kvalitet på sina ponnyer!
Dyrare omkostnader vid utställningar, blir längre och färre mellan dom: Än en gång, tvärtom! Det finns många fler utställningar att välja mellan idag jämrfört med tidigare år! De är även ganska väl spridda över hela landet (även om man säkert skulle kunna önska sig fler just där man själv bor) 
Dåligt rykte för rasen: Det får jag verkligen inte hoppas! Om så är fallet, så måste vi än mer jobba för att visa på rasens goda egenskaper och mångsidighet samt fortsätta värna om god kvalitet!
Till viss del kan kanske bortfallet kopplas till en generationsväxling. Vi har själva sett att en del uppfödare slutar och avvecklar sin verksamhet fram på ålderns höst, framför allt om de inte har någon som kan ta över och driva stuteriet vidare.
Därför är det också väldigt glädjande att se att det finns så många nya shetlandsägare och -uppfödare på detta forum! Det skadar verkligen inte med lite nytt blod och nya krafter! 
# 31 Instämmer!
# 28 Varför fokusera på bortfall?. Är det inte bättre att satsa framåt och få nya medlemmar till föreningen. Förra året så värvade bara jag ca 5 nya medlemmar. Låter lite men det på en medlem och gör vi alla ett strå till stacken så kanske vi snart är "ikapp".
När man säljer en ponny, se till så den nya ägaren blir medlem i föreningen etc.
Ryktet om rasen - är vad vi gör det till. 

Se inte till det som varit, se framåt!

När uppfödare under tidigare år sålt mycket bra unghingstar för 1500:-, så kan man nog inte tala om att priserna har sjunkit,
men man kan säga att de säljs och har sålts för bedrövligt låga summor. Låga priser förstör aveln.
Kan man inte behålla avkommorna så bör man planera bättre så att tillgång och efterfrågan hamnar på en godtagbar nivå för alla uppfödares bästa.
Visst vore det jätte bra med en Avelskonferens! Vi som har hållit på ett tag inom den här rasen vet hur trevliga höstmöten vi hade förr med då relativt givande diskussioner.
Vikigt är som Carl-Gustaf skriver att SSS själva kan vara mottagliga för en öppen och konstruktiv konferens.
Ett förslag är att skriva till SSS och föreslå en konferens och komma med förslag på både ämnen och föreläsare som kan komma på en sådan konferens.
Vad är brännbara och aktuella ämnen som tillför Shetlandsponnyn i Sverige något och ger "oss" uppfödare något matnyttigt. Vad vill höra om?
En sådan konferens är också viktig att den inte läggs i periferin eller längst ner på Falsterbonäset (ursäkta Carl-Gustaf) utan hamnar i Sveriges medellinje som det har beslutats och bestämts vid otaliga möten men som aldrig riktigt följs.
Vi har många duktiga personer i vårt avlånga land så tänk till vad ni där ute vill ha som ämnen och veta mer om.
- Rasrelaterade sjukdomar
- Färger
- Foder
- Hingstlinjer
- Användbarheten
- Utställningar
- ????
Tänkbara ämnen, vad vet jag!
#31, Det må vara olika erfarenheter vi bär på, men fakta är ingenting man kan kalla för olika erfarenheter eller tyckanden, utan fakta är fakta oavsett om vi försöker se bakåt eller framåt eller inget alls…
Viktigt är att ta tillvara alla människors glädje, kunskap och intresse, farligt är när man lägger all sin energi och uppmärksamhet på personer som bara vill se enkelspårigt, detta kan ej vara rasens mångfald till nytta.
När jag läser igenom och lyssnar på folks åsikter och erfarenheter, så inte ser jag en ökning på försäljningsvärdet på shetland!!!
När man ser på statistiken, bör man göra det över en lång period, inte bara visa några få ökningar, utan man måste relatera till normaliteterna.
Jag kan förvisso ha förståelse för att ett fåtal uppfödare är nöjda med sin situation, men vad hjälper det, när flertalet är/varit missnöjda på ett eller annat vis…..kanske dessa inte räknas in??
Jag tycker inte att vi ska vara rädda för att lyfta fram även negativa saker, även om vi försöker hålla ett bra sken uttåt, så märker nog flk rätt så snabbt hur det står till egentligen.
När dessa sedan försöker lyfta fram oegentligheter, då blir denna/dessa svartmålade och hamnar i ett fack där dom får sitta tills dom inte tycker att det är roligt med shetlandsfolk längre, och går då över till någon annan ras istället.
Hänsyn måste också tagas till de stadgar och plan o riktlinjer som är uppsatta för föreningen, dessa skall man följa…
Jag står på mig och säger att det är synd att så många har lagt ner sin verksamhet, det kan väl inte vara särdeles nyttigt eller kompetenshöjande med bara en "klubb för inbördes beundran"…
Jag skulle vilja att föreningen (vi medlemmar) tog ett krafttag och såg till att fler ville komma tillbaka eller börja med shetland, som jag kan se det, verkar de flesta "äldre" ha lagt ner (knappast av ålderskäl)
Det verkar vara många som inte har en aning om vad som försegått i denna förening i årtionden, eller så vill/vågar man inte inse och lyfta fram fakta..
Vad är folk egentligen rädda för?
Långsiktig och välplanerad målsättning, som verkligen efterlevs av alla, kan bara leda till ett håll:
Ökat medlemsantal med bibehållet intressse
Bättre ekonomi för föreningen
Mer utdelning vid försäljning
Ökad efterfrågan på rasen
Bättre sammanhållning och stämmning
Tillvaratagande av ALLA liten som stor
Bevarande av rasen
Fler aktiviteter och inte bara utställning(mångfald)
Utbildning och kompetens höjning bland hästägare
Öppnare förening där medlemmarna ÄR föreningen
Hur ska vi någonsin kunna uppnå detta, när vi inte ens klarar att disskutera kalla fakta?

#35: Jättebra förslag!
#36: Som jag började mitt inlägg ovan med: Mina kommentarer baserar sig enbart på vår egen erfarenhet. Jag anser mig inte kunna tala för rasen i helhet eller alla andra uppfödare i landet.
Av flera uppfödares kommentarer ovan att döma, så tycks de dock ha samma erfarenhet som vi (att priserna till stor del är bättre idag än tidigare år, att det går lättare att sälja fölen idag än tidigare och till bättre priser, att det finns fler utställningar idag än tidigare år, m.m.).
Konstruktiv kritik leder utvecklingen framåt! Jag tycker vi skall fokusera på det som kan göras bättre och inte bara gnälla över det som varit. Dessutom är vi nog många som faktiskt inte anser att det är så illa som du vill låta påskina!
Den "rädsla" som du relaterar till känner jag inte alls igen! Jag tycker tvärtom att vi har ett väldigt stort informationsutbyte idag, bl.a. på detta forum! Tillvaron var väldigt isolerad för de flesta uppfödare för t.ex. 20 år sedan.
Ömsesidig respekt är dock grunden till ett meningsfullt informationsutbyte. Denna finns mellan många uppfödare idag - nya som gamla - och det skall vi värna om!

#37 Ömsesidig respekt är dock grunden till ett meningsfullt informationsutbyte. Denna finns mellan många uppfödare idag - nya som gamla - och det skall vi värna om!
Hade detta bara oxå kunnat smitta av sig uppåt så skulle många problem kunnat undvikas.

# 38 & 39: Jag håller fullständigt med dig om att detta behöver gälla på alla plan och mellan alla nivåer!

Er diskussion ang. medlemsantal är intressant men rör inte avelskonferensen som sådan. Vänligen flytta den diskussionen!
#35 Tack för konkreta förslag med substans! Håller med om att platsen bör väljas med omsorg. Jönköping kan vara en möjlighet; bra vägar, flygplats järnväg och kanske kan man där hitta en prisvärd plats att vara på! Håller också med om att just "brännbara ämnen" är det som ska diskuteras men också som du skriver, en del annat som mer rör rasen och ponnyn som sådan.
Ska fundera på ditt förslag om att skicka in till SSS. Eftersom jag tillhör Shetland Syd så kanske jag kan knyta dem till projektet och göra det tillsammans med dem.
Fler konkreta idéer från någon annan? Kom gärna med förslag på specifika ämnen! Här kommer ett par till!
- Hingstlinjer inom Mini- Shetland (diskuterats här på forumet men skulle vilja ha en debatt m hingstpremieringsnämnd)
- Lokalföreningarnas ansvarsområden, utökas till mer än bara att vara en arrangör av möten och utställningar? Jmf med andra rasföreningar och deras upplägg.
- Marknadsföringsprogram för Shetlandsponnyn i Sverige( dvs fler deltagande i mässor och arrangemang, lokalföreningarnas ansvar eller SSS) och prissättning av ponnyn. Vad kan göras för att förbättra prisnivån?
Fyll gärna på!
Marknadsföringsprogram för Shetlandsponnyn i Sverige( dvs fler deltagande i mässor och arrangemang, lokalföreningarnas ansvar eller SSS) och prissättning av ponnyn. Vad kan göras för att förbättra prisnivån?
Det där är faktiskt något jag har tänkt ganska mycket på, jag bor ju ett par mil norr om Stockholm, varje år anordnas t ex Husdjursmässan i Sollentuna som drar massor med folk - främst barnfamiljer under ett par dagar. Jag har tidigare varit engagerad i ett annat projekt där i flera år - ett år kan jag minnas att SSS var där!
Det måste ju vara ett upperligt tillfälle att "fånga upp" nya medlemmar.
Ska fundera på fler tänkbara ämnen. Återkommer.

#42 Vi har varit på Sollentunamässan flera år, = tre. Det var då jag som höll i det och var på plats tillsammans med ett MKT litet antal andra personer. Det är inte lätt att dra runt 4 dygn med djur och monter ensam inte. Fler frivilliga behövs. Sen bestämde sig iaf arrangörerna för att bara den stora 4H-gården fick vara där med sina djur gratis - vilket innebar att om vi velat vara med så skulle det kosta en himla massa pengar. Men, jag har haft en del kontakt med dels folk på gården och den som är djuransvarig och har väl ett par halva löften, men tänker inte säga mkt mer o mdet förrän jag fått veta mer. Om det nu blir ngn mässa nästa år igen…
/Cattis
#43 Okej, frågar man folk om de kan tänka sig att hjälpa till då? Vet man inte att det behövs hjälp så kanske man inte erbjuder sin hjälp heller 
Jag har iofs inte varit på Sollentuna-mässan på några år nu (inte på husdjursmässan iaf) men när jag har varit där så har nästan alla rasföreningar haft monter där, lite trist att inte shetlandsponnyn syns där också.

#44 Oh ja, vi frågade alla vi kunde komma på.
Bara ett fåtal kunde. Dig kunde jag liksom inte fråga, det var innan din tid. 
/Cattis
Kanske man kunde disskutera om vilken stam som kan tänkas vara viktig att bevara, och hur vi ser på rasens utveckling i Sverige
Att ha utställningar mer "centralt" så man får lite publik och förhoppningsvis nya medlemmar/shetlandsintresserade! Många utställningar ligger på något avlägset beläget ridhus, dit inte en kotte hittar. In med shettisarna i stan!
#45 Låter som om jag född i går 
Skämt å sido, jag blev faktiskt medlem just pga (eller tack vare) en husdjursmässa där SSS hade monter och jag fick en broschyr i min hand, tror det var -97, kan ha varit något år innan. Då hade vi haft shetlandsponnyer i 7 år och visste inte om att SSS fanns/hur man blev medlem.
Intressant det här med utställningar i de större städerna. Det borde främja intresset för shetlandsponnyn, men det har väl knappast med ämnet Avelskonferens för Shetland att göra?
En riktig och välorganiserad avelskonferans borde ge många possitiva effekter, t.ex samsyn innomföreningen på några viktigaområden.
Här på forumet finns ju en hel del åsikter som går åt olika håll, kanske kan man genomen konferans få oss att dra åt samma håll.