Meritfråga ;)
Alla vi som håller på med shettisar ÄLSKAR ju hästar (hoppas jag) ;) Men vad har ni gjort innan shettis tiden( eller fortfarande gör)! Rider ni bara för skojs skull, kör på travet, western ?? Och på vilken nivå har ni varit/är ni på?
Har ridit hela mitt liv och tävlade mycket i Dressyr i min ungdom ;-)) Lite hopptävlingar blev det väl också men Dressyren har alltid legat mig väldigt varmt om hjärtat. Har jobbat på travet hos proffstränare och även som ridlärare på mindre ridskola. Sista åren innan jag tyvärr fick lägga av med ridningen pga. sjukdom så red jag Islandshäst och tog lektioner. Nu är det shettisarna för hela slanten och ett liv utan hästar skulle jag inte vilja ha.
Har ett 2 årigt Islandssto (nu utlånad) som jag hoppas att jag ska kunna rida i framtiden. Vi får väl se hur det blir med det.
Amor vincit omnia 

Min ridning har paus sedan ca 10 år tillbaka i tiden. Förut red jag mina New Forest för nöjes skull, har tävlat lite lätta hoppklasser.

Började rida på ridskola när jag var i 7- 8-års åldern och fick sedan mitt halvblod när jag var 13 år. Med henne tränade jag hoppning och dressyr, och ffa så var det hoppningen som vi tyckte var kul. Har tävlat i några enstaka klubbtävlingar i hoppning. De sista åren på gymnasiet red jag mkt sporadiskt och idag rider jag i princip aldrig. Intresset för ridningen har jag tappat och shettisarna är det jag tycker är roligt. Mina halvblod har jag dock kvar där hemma.

Jag har tävlat i hoppning och jobbat på ridskola i 8 år som ridlärare bla , började själv på ridskola som en liten knatte 4 år gammal så ja hästar har vi haft hela livet, tyvärr fick jag sluta rida för ett par år sedan och efter operation inte har kunnat rida , men hoppas på att jag kan göra det igen. Fick även se till att byta jobb då med , inte lätt att jobba som ridlärare när man inte kan rida själv eller springa så där jätte mycket längre.

Började rida som 5åring, då på en svart shettis hingst. sen började jag på Borås Ridhus, där jag red i flera år innan jag fick min första ponny, Hade ett new Forest sto som jag tävlade i dressyr o hoppning, och övergick sedan till fälttävlan med henne, en super ponny när man kom överrens med henne.. sen hade jag ett uppehåll på ett par år, men när vi flyttade till gården har det funnits ett par halvblod, o en nordsvensk, har idag ingen ridhäst kvar, men saknar ridningen i mellanåt, nu går all tid till mina små pälsbollar o barn i stället !

Jag började på ridskola när jag var 8 och red på lektion tills jag fyllde 15. På somrarna fannns det häsatr att rida där vi hade sommarstuga och jag var även på ridläger ett par år.
Sen blev det ett långt uppehåll. 1996 tog jag upp ridningen igen, men ridskolan där jag red lades ned. Istället började dottern på ridlekis . Sen fick vi möjlighet att låna ponny till henne och sen gjorde shettisarna entre i vårt liv. Senaste åren har jag o dottern åkt på ridläger tillsammans ( faktiskt samma ställe där jag avr som ung ) och där på lägret fick jag möjlighet att köpa den häst jag har nu och rider på.

Det har funnits hästar omkring mig ända sedan jag föddes. Utöver shetlandsponnyer så har vi fött upp New Forest, New Forest-arab-korsningar och svenskt halvblod.
Jag lärde mig rida på en envis shettis (Pippilotta) och gick sedan efter hand över till en envis New Forest (Angelica). 
Eftersom min farmor (Asta Ohlsson på Hammarshus) födde upp araber så var min första "häst" en arabvalack (Nikolaj ox). Då tävlade jag främst i hoppning, både med Nikolaj ox och en av min farmors arabhingstar, Caranto ox.
Sedan tog halvbloden över. Jag red in och tävlade vår första halvblodsuppfödning (Trixon) i både hoppning, dressyr och fälttävlan. Lustigt nog blev han så småning om Svensk Mästare i hoppning med Peter Eriksson i sadeln, fast då hade Trixon p.g.a. sponsring, m.m. döpts om till V65 Shoot. Min sista ridhäst var Trixons lillebror Taikon men då var det främst dressyr som gällde p.g.a. hans fantastiska rörelser.
Idag är det bara shettisar för hela slanten! Jag minns med värme alla åren med ridning men känner att idag så passar shettisarna bäst in i min tillvaro. 
Började på ridskola när jag var 6 år. Red sedan Shetlandsponnyer hos en uppfödare.
Fick min första häst (Halvblod) när jag var 12 år.
Jobbade en period på ett stuteri (ponny och Halvblod)
Jobbade ytterligare en period i ett travstall/stuteri.
Tävlade mestadels hoppning med mina egna hästar.
Återföll sedan till det jag började med d.v.s Shetlandsponnyn. 
Efter en massa tjat började jag på ridskola när jag var 11 år. Innan dess red vi på en shetlandsponny som hette Pigge och som jämt kastade av oss =) Då jag var 13 fick jag min egna ponny en D ponny. Tävlande samtidigt med ridskolans ponnyer. Hoppning främst, ganska stolt över den tiden faktiskt =) . Red samtidigt lite stora hästar i samma stall där jag hade min ponny. Skötte som mest om 7 hästar! Knäpp vart man då *S*
Gått på Bollerup som är naturbruksgymnaium. Hade min första ponny med dit där hon tyvärr blev avlivad. Köpte då min arab och samtidgt red och hoppade jag en lånad lite större häst. Fick även dit lite andra hästar emellanåt som jag hjälpte till att rida och sen sälja.
Då jag avlivade min arab för några år sedan köptes den första shetlandsponnyn. Jag kan inte rida längre pga en skada i ryggen så shettisen passade mej utmärkt.
Jag har alltid varit hästintresserad och började rida i 7-årsåldern på ridskola. Naturligtvis då på shetlandsponnyer som gjorde lite som dom ville med oss småryttare. En gång kom hästen travande ute på parkeringen med sadel och träns men ingen Anna i sadeln. Själv låg man ledsen i en snödriva och tyckte inte alls det var skoj att rida de små rackarna :-)
Hur som helst så red jag på Svedens Gård fram till i början på 90-talet och fick min första foderhäst under den tiden som var ett NF-sto, maxad D-ponny. Hon var efter Smedhults Stralight Son RNF 14. Med henne hade man många roliga stunder.
Har aldrig varit särskilt tävlingsintresserad, mer än några dressyrtävlingar o hopptävlingar på klubbnivå.
Shettisarna har kommit in i mitt liv under tiden. Eller ponnyer öht har alltid legat mig varmt om hjärtat. Har också haft welsh mountain under några år. En vacker dag ska jag ha en sådan igen. Jag hoppas min lille son blir hästintresserad så det finns anledning att han ska ha en ridponny när shettisarna blivit för små ;-)
I slutet av 80-talet så var jag med om en ridolycka o skadade mig allvarligt. Slutade inte med ridningen förrän flera år senare och har hållt uppe med ridning fram tills för ett par år sedan så började jag igen. Sen blev det uppehåll när jag väntade Victor men jag hoppas kunna ta upp det igen när tid och ork finns. Just nu är det shettisarna för hela slanten.

Började rida på ridskola när jag var 6 (är 36 idag), är ju uppvuxen i Sthlm så jag är en tvättäkta ridskoleunge. Det har verkligen färgat mig, jag kan t.ex bara leda, sitta upp och sadla på vänster sida. Det är som en högerhänt försöker skriva med vänster….
Sen när jag blev äldre letade jag självklart upp alla hästarna som fanns inom cykelavstånd på landet och så hängde jag där på alla lediga stunder, fick hjälpa till med mjölkningen av bondens kor som "betalning" för ridningen.
Sen när jag blev ännu äldre var jag medryttare på alla möjliga hästar i Sthlmstrakten - tror jag har åkt kommunalt över hela Sthlm till olika stall. Under hela tiden red jag lektioner på ridskolan, Enskede.
Sen när jag blev vuxen (???) köpte jag min första egna häst - ett russ…. sen har skaran utökats. Idag rider jag inte då vi bara har ponnyer, kör och tömkör. Men jag har ridit kompisars hästar och det är verkligen som att cykla! Kroppen reagerar före hjärnan!
Har haft ett russ sen jag var 10 år o hon blev hela 29 år (tog bort henne för snart 4 år sen), och jag tävlade körning och trav med henne.Har gått hästskötarkurs på Sindarve i Garda och utb. till hästmassör på Axelsons i Stockholm.
Ridit/kört mest med varmbl.travare och köpte 1999 min egen varmbl.travare som jag tävlar i körning (maraton,precision o dressyr).Har tävlat t.om. msv klass i körning o varit totaltvåa med laget i lagseriens regionsfinal 2005 med varmblodet.Har fått ihop 21 segrar med honom i körning sedan 2003!
Även ridit lite distans och brukskörning/bruksridning med honom.
Varit hästägare i 26 år nu!
Började rida på ridskola 1977, fick min egen första häst (D-ponny) 1983. Har gått RIK-0 på stenåldern nån gång och jobbat extra en hel del som ridinstruktör genom åren. Har tävlat en hel del, där jag hade min topp 1993, då jag red Msv hoppning med viss framgång på en lånad pålle (bilden). Är utbildad till hovslagare, dock utan gesällprov än så länge.
Hsr haft en halv fot kvar inom travet efter att ha Praoat i ett travstall på högstadiet, så att det blivit ponnytrav också är bara en naturlig utveckling.
I dagsläget är det enbart avel som gäller här. Jag hoppas kunna komma igång med ridningen igen, som legat nere i princip sedan barnen började komma. Har faktiskt "beställt" en ridbana av min höleverantör, som också har en gräv-o-schaktfirma. VI får se när han hinner med det bara…
Shettisarna har alltid funnits med hos oss, dom gick som sällskap till våra tävlingshästar och Nisse var den som åkte med Gilberth på alla tävlingarna. Gilberth kunde inte åka transport själv:-) Nisse älskade att åka med för han blev så om pysslad och det var en berest liten grabb, han åkte runt i hela norden och var även med i tysklan och holland. Han var nog en av dom första shettisarna som hade pass
men någon stam hade han inte.
Började som en liten tjej på 5 år att rida, sen fick jag min första ponny 75 en underbar russ/arab sto som jag tävlade SM hoppning på Dana hete hon.
Sen var det Uddens Gilberth och det var med honom som intresset för fälttävlan växte. Han och jag tävlade SM dressyr och EM fälttävlan.
Iom att jag blev 16 så fick jag inte tävla internationellt längre och gick då över till stor häst och då var det främst Kalaha som ligger mig värmst om hjärtat. Med henne blev jag uttagen till det lantliga EM i fälttävlan men pga vetrinär slarv så fick hon avlivas.
När Kalaha var borta så fick jag jobb hos Hans Adielsson som jockey lärling och red några lopp. Efter en otäck olycka i startboxen så gick jag helt över till att sköta travhästarna.
Samtdigt hade jag vid sidan om inridning, tillridning och försäljning av främst galoppörer som inte passade sporten.
Under 90 talet kom mina barn och tid och pengar räckte inte till så ridningen fick ligga på is.
tog upp min ridning igen 2000 och skaffade då häst igen. Dock tog allt slut när jag var med om en bilolycka 2002 då hela mitt liv ändrades. Försökte så gott det gick men 2003 insåg jag att det inte skulle fungera så då såldes dom stora hästarna och kvar blev en liten shettis dam som behövde en kompis.
Kompisen hette Belinda och hade stam :-) kom i kontakt med Sonja och på den vägen är det.
Jag älskar mina shettisar men mitt hjärta är hos ridhästarna. Jag skulle ge allt för att få rida en flt tävling igen.
Läkaren har sagt till mig att jag inte får ramla av då jag i så fall har en chans att bli förlamad…………så valet för mig är rätt enkelt.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag har ridit MSV dressyr på både ponny och häst samt lättare klasser i hoppning och fälttävlan. Att det blev dressyr berodde nog mer på den ponny jag red då än mig 
Har i dag ingen stor häst och saknar det varje dag! Har av olika anledningar inte ridit sedan i februari! Snart ett år! Kommer skaffa ridhäst igen så fort jag får tillfälle, i dagsläget passar det tyvärr inte.
#7 Kom på att du kanske känner igen hästen på fotot i #15? Bifogar ett till 
Vad hände med Trixon efter hans karriär med Peter Eriksson?
#13 - upptäckte att jag glömde bifoga bilden jag tänkte lägga in. Det är ju nämligen så länge sen jag red nu att jag nästan själv behöver bildbevis… 

Jag började rida när jag var 8 år, på en fjording som var för snäll för sitt eget bästa ;) Varvade det med att rida några travare…saken är att när jag var 12 var jag 180cm så hoppet till stor häst gick VÄLDIGT snabbt!
När jag var 14 började jag att hjälpa till i ett proffstravstall, som vid 16 års ålder blev jobb, deltid, vid sidan om skolan. Haft amatörtravare, jobbat i hoppstall, galoppstall och hjälpt kompisar!
Sen första pojken kom 2000, så har jag tränat och utbildat mej, och min STORA pålle inom dressyr . Tyvärr klarade han inte träning på den nivån med sin rygg. Så jag lånade en häst sista tiden! Nu har man 3 pojkar och jag har kombinerat hästarna till barnens intresse så då blev det en liten ponny! Som nu har förökat sej till 3 ponnier…som antagligen bli 4 osv
Nu har jag inte ridit sen i sommras och det kliar i hela kroppen. Jag letar efter en häst i närheten som kan tänkas att ha mej på ryggen och ha kul med träning och möjligen en liten tävling men det ser dåligt ut för tillfället!
Började rida islandshäst vid 5 års ålder då den första införskaffades. Har en mor med brinnande intresse.
Ponnyridskola vid 8. Där tävlade jag bara lite lätt någon gång. Vad gäller ridning har jag av någon anledning inte haft intresse av tävling.
Red på ridskola tills jag var 12-13.
Kombinderade naturprogrammet på gymnasiet med hästskötarutbildning då jag red storhäst en del.
Sen har det bara varit islandshästar och privatlektioner någon gång ibland.
Så snart min utbildning är avklarad och man har mer tid och pengar kommer jag nog hämta hem ytterligare en islänning eller möjligtvis en frieser. Min gamla kille är 23 i år, så han står vid pensionsgräns när jag väl är klar med plugget

#16: Vi sålde Trixon till Fredrik Thott på Skabersjö i Skåne. Efter något år när de var ute och tävlade vid något tillfälle så upptäckte Jana Wannius honom och tipsade Peter Eriksson. När sedan Peter och Trixons gemensamma tid var över så kom Trixon tillbaka till Fredrik Thott.
Du får gärna hjälpa mig på traven med Challe … 

#15 Det är bara att hojta till jag har ju en 3 åring snart 4 åring ;-)

Jag började som de flesta andra på ridskola 78.
Köpte min första häst 87 en Welsh som jag tävlade hoppning med. Har sedan haft flera halvblod som jag också främst tävlat hoppning med. Har jobbat med hästar nästan hela mitt liv. På Ridskola, I travstall, Haft inakorderingsstall i många år.
Köpte min första shettis 97 Hon var en underbar tjej, och när de stora såldes av i samband med graviditet och flytt så fick hon stanna kavar. Barnen men främst jag har haft otroligt mkt roligt och en fantastisk tid tillsammans med henne. När jag bestämde mig för att köpa fler Shetland och avla lite så såldes, med mkt tungt hjärta, den första shettisen. Just nu finns inga ambitioner att tävla mer utan ev köper jag en "skogsmulle" ngn gång…Jag är för tillfället helt nöjd med mina små raringar!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#20 Jag har nog en gammal "idol-poster" med Peter och V65 Shoot någonstans i gömmorna…
Challe ägdes tidigare av Marie (Mölleholmen) och Mollis som du väl känner ganska väl? Han heter iofs Castro Chalimar egentligen. Jag tror tom att Marie köpte tillbaka honom som pensionär men jag är inte säker.

#23: Häftigt! Tänk att du har haft Trixon på väggen! 
Marie och Mollis känner jag väl! Vi började rida samtidigt, det var så vi lärde känna varandra. Träffar Marie lite då och då när jag är nere. Tyvärr har jag inte full koll på alla deras hästar … men det är två duktiga tjejer! De har hjälpt pappa med att rida in flera av våra unghästar efter det att jag flyttade till Norrland (läs: Stockholm!).
#24 Peter var en stor idol 
Om du träffar henne eller har mailkontakt får du gärna fråga om Challe. Han var Mollis tävlingshäst och såldes sedan upp hit (Stockholm/Norrland) och jag tror som sagt att de köpte tillbaks honom efter 10 (?) år här. Fantastisk häst!

Vad roligt att han hamnade hos Thott. Som barn hade vi våra ponnyer i Skabersjö och vår familj var även mycket aktiva i Skabersjö ryttarförening.

#25: Det skall jag göra!
#26: Kul att ni känner Thott! Jag hade Taikon uppstallad hos Fidde och Beppo på Skabersjö slott under några år medan Trixon var kvar där. Red många härliga ritter i Bokskogen!
På den tiden tränade Taikon och jag dressyr för Sten Rönnerling på Stensäters RF. Sten bjöd in lite andra tränare då och då, bl.a. Göran Lind (Flyinge) och Nina Schwaab (Casanova).