Högt hull
Hur avgör ni om ponnyn är i alldeles för högt hull för att delta på utställning? På visningskursen i lördags fick vi lära oss att mage på ett sto gör inget och dom får gärna ha en hel del över ryggen också. Men hur mycket? Risken är ju att det blir rena dominoeffekten på poängraden, ponnyn ser väldigt mäktig ut, p g a det ser benen gracila ut och den rör sig inte alls som den brukar.
Visar ni era allför runda ponnyer?
Japp jag har en benägenhet att alltid göra det tydligen
i allafall om man får tro domarna
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Har visat ett par gånger när de kanske inte varit i allra bästa form, men man lär sig se det med tiden hoppas jag. Längst ner på ena ponnyns bedömningprotokoll stod en gång "FÖR FET" och poängen blev allt annat än bra. När jag ser fotona på henne i efterhand förstår jag hennes poäng. Hon skulle inte varit med på ngn utställning, iaf inte för hästar utan snarare för typ flodhästar då.
själv tycker jag att många hästar är lite för feta men sen när dom får så fina poäng undrar man om man själv begriper vad som är rätt och fel. Själv har jag inte visat hästar som varit för feta, inte vad domaren sagt iaf. Inte förräns på treårstestet nu i vår då. men jag tycker själv inte hon var tjock och bilderna visar allt annat än en tjock ponny.
Jag har visat ett sto i högt hull på premiering etersom hon skulle stamboksföras…
Tung, lågställd, kort hals, mäktig bål, energiska men markbundna rörelser… hm… funderar på hur det skulle bli om hon INTE hade varit i så högt hull… Hur mycket av kritiken beror på hullet?
Jag har visat sto i för högt hull. Och precis på gränsen till för högt…
Jag har insett att jag nog måste lära sig att ta på mig de KRITISKA glasögonen innan jag bestämmer mig för ifall ponnyn får åka med resp stanna hemma den aktuella dagen… :P