Skimmlar - hur vet ni??
Ni som får konstantskimmlar, hur vet ni att de kommer bli skimmlade? Jag menar, en del vet ju redan när de föds, att fölet är skimmel. Men, vad tittar ni efter?? På avblekbara brukar ett säkert tecken på grundfärgen fux vara att de är mörka runt ögonen, och inte rosa, som fuxfölisar brukar ha… Men konstantskimmlar då?

Man brukar få vänta lite tills fölen blir lite äldre, då börjar de skifta i färgen. Oftast hittar man det vita då på korset och nära mankammen, det är bara att börja gräva i pälsen när fölungen blivit ca 4 - 6 veckor gammal. Men en del kan dröja ännu längre innan man ser det på 6-10 veckor.
på konstantskimlar ser mna lite grå hår redan från början på de flesta. Runt bakdelen eller i huvudet, ljumskarna också.

Hur är det med rosa/svart runt ögonen på en fux som kan bli rödskimmel? Har konstantskimmelanlaget samma effekt som avblekbara skimmel-anlaget att ge svart "kajal" på nyfödd, röd bebis?
Funderar eftersom vår fem dagar gamla Mona-Lisa ju mycket väl kan bli rödskimmel som pappa. Hon föddes med rosa runt ögoen och ser idag ut som vilken fux som helst.
Likaså har jag en fundering kring ett annat föl (inte mitt och inte shetland, men färg har den hur som helst):
Far: född fux, har konstantskimmelanlag, har skimmelanlag (heterozygot), lämnar ofta stickelhåriga helfärgade på de avkommor som varken blir konstantskimlar eller skimlar.
Mor: brun
Föl fött igår: Fux med svart kajal runt ögonen, en hel del vita stickelhår, framförallt på rumpan.
Min undran är alltså om detta föl kan bli rödskimmel, och inte blekas av trots att han inte är rosa runt ögonen?
Jag har inte så stor erfarenhet av konstantskimlar, och det hela försvåras av att min hingst har båda skimmelanlagen så de flesta blir vanliga skimlar oavsett om de är konstanskimlar under eller ej.
#3 men det beror ju på hur hingsten ser ut också. Är han rödskimmel eller är han avblekt? han kan ju vara avblekt rödskimmel.
Låter som fölet blir kontantskimmel då man sällan ser de avblekbara skimlarna som nyfödda. Det brukar synas senare om dom blir avblekbara.

#3 vilket av fölen är det du svarar om?
Det är alltså två föl med två olika pappor jag nämner.
Pappa 1 med genuppsättning ee gg Rnrn = Rödskimmel (fux med ett konstantskimmelanlag).
Pappa 2 med genuppsättning ee Gg Rnrn = skimmel född fux (fux med ett konstantskimmelanlag och ett skimmelanlag). Att han har ett konstantskimmelanlag är bekräftat genom att han lämnat ett flertal konstantskimlar med helfärgade mödrar.
Båda mammorna till de två fölen är bruna utan vare sig G eller Rn.
Min fråga till er som har mer erfarenhet om nyfödda konstantskimlar är alltså främst om Rn påverkar röda individers ögonlinje på samma sätt som G?
men på pappa 2 så har jag förstått att hans ena förälder är avblekbar skimmel och den andra är konstantskimmel? på PAPPAN till fölet dvs ? MEN vad jag undrade var om han är avblekbar konstantskimmel eller han är konstant? En konstantskimmel kan inte ge avblekbara avkommor.

#6 pappa 2 har BÅDA skimmelanlagen, dvs ett anlag för konstantskimmel och ett anlag för avblekbar skimmel. Han är helt vit (avblekt), så ja, han är avblekt skimmel. Men han har även konstantskimmel-anlaget i sig i alla fall, dvs han kan ge konstantskimlar, som inte får anlaget för avblekbar skimmel. Han har runt 200 avkommor och ett 10-15-tal är konstantskimlar med helfärgade mödrar.
#7 intressant att se bilden med de ljusa håren på rumpan. Blev denna alltså brunskimmel?
Det är ungefär sådär ett hingstföl fött igår ser ut på rumpan, men han är röd har svart runt ögonen, och har "pappa 2" till far och därmed kan han ha anlag för avblekbar skimmel, konstantskimmel eller både och.
Det jag undrar är alltså, finns det en möjlighet att det svarta runt ögonen betyder rödskimmel, eller är det helt säkert att han blir avblekbar skimmel (oavsett om han även har ett konstantskimmelanlag eller ej)?
#8 jag trodde inte att en avblekbar skimmel kunde ge konstantskimmelföl. Det går väl inte? Visst är en av föräldrarna det men han måste väl vara det själv för att kunna ge det vidare till avkomman? dvs då bör han ju vara avblekbar konstantskimmel.
Den lille på kortet är konstant brunskimmel (tror jag iallafall, ler)
Skimmlar är jättesvårt tycker jag, skickar ytterligare en bild på två helbröder 2 och tre år gamla på kortet
pappa svart mamma avblekbar skimmel helt vit nu morfar konstant skimmel.
Den ena ser ut att bli konstantskimmel den mörka han är 3 år på kortet
den andra blir nog avblekbar……eller är jag helt ute och cyklar.
#10 Jo då, den till höger på fotot ser ut att vara konstantskimmel. Om du tittar på huvud och ben och jämnför med den till vänster, så är skillanden ganska markant. Men, jag kan ju ha fel… Hur ser han ut på vintern? Blir han svart, eller grå??
Tycker också det där med skimmlar är riktigt svårt. Har avlat en hel del på skimmel, men inte haft turen med färgen riktigt. Fått en skimmel totalt på 7 avkommor. 

#9 Precis, en vanlig avblekbar skimmel kan inte ge ett föl som blir konstantskimmel, om inte den andre föräldern är det. Men denna hingst (Bostorp Bravad RW 73) har förutom ett anlag för avblekbar skimmel även ett anlag för konstantskimmel, dvs han ger konstantskimmel till de föl där han inte lämnar avblekbara skimmel-anlaget (han lämnar g istället för G) utan endast konstantskimmel-anlaget (Rn).
Avblekbar konstantskimmel tycker jag inte är något lyckat namn på en häst med båda anlagen, då det rör ihop begreppen. En häst som benäms med någon av konstantskimmel-färgerna är aldrig avblekbar.
Vid alla de färgkurser jag gått, har jag fått lära mig att en avblekbar skimmel benäms enbart skimmel (undantag skimmelskäck), och därefter födelsefärg inom parantes. Bravad borde då alltså benämnas skimmel (född mörk rödskimmel), även om han ju inte var färdig mörk rödskimmel när han ploppade ut utan en mörk fux enligt uppfödaren. Begreppet skimmel (född mörk rödskimmel) rör definitivt till det för de flesta.. Därför säger jag skimmel (född mörkfux) med konstantskimmelanlag.
Nu är jag verkligen långt från ämnet…
Som sagt, det är det där med ögonen och konstantskimlar jag undrar över, någon som vet?
#12 tufft med en hingst som kan lämna båda delar iaf.
#10 den till höger är definitivt konstantsskimmel. Du ser att den är ju inte alls grå i hivudet vilket är en av de första ställen dom fäller på och blir grå om dom är avblekbara. Den andra är mer jämngrå. Vilken tur du har haft som fått två så olika individer.