Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1181 ggr
Karin84
0

Hur stor box har ni?

Vi ska äntligen börja renovera vårt gamla kostall, och göra om det till häststall.. Då jag vill ha några shetlandsponnier oxå, tänker jag ha några lite mindre boxar.

Hur stora boxar har ni till era shettisar? 

Ngn som har bra lästips (tips på bok el, liknande) om att bygga nytt/om stall?

[Emmelo]
0

Mina shettis boxar är ungefär 4kvm lite större, och 4 är väl minimi kravet på shettis.

Hanna-D
0

9 kvm dvs 3x3 meter har våra ponnyer.

HanniBunni
0

ca 6kvm har jag och jag tycker det är precis lagom. Men sen måste man ta i akt hur stallet ser ut och om man vill ha stora hästar ochså,givetvis…Jag har bara shettisboxar.Cool

sanne
0

Våra shettisar har boxar mellan 5-6.5 kvm, har även fullstora boxar i stallet, bra att ha till fölningar osv. dom har gott om plats i sina boxar!

Tänk på att begära förprövning så ni inte får problem sen att det inte blir godkänt..

Sehvrin
0

Tror våra ligger nånstans mellan 7-9 kvm

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Carita
0

jag har 2 stycken ihop på 30 kvm

CindYY
0

Jag har box för en b ponny ca 8 kvm tror jag.

susanne-s
0

7-9 kvm
Används dock väldigt sällan
Samt en stor box som är 14 kvm

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Frida-E
0

Mina boxar är 6,5-9 kvm.

Ett "måste" när man ska bygga stall är boken "Att bygga häststall" av Michael Ventorp och Per Michanek. 316 sidor med precis allt man behöver tänka på, den är hur bra som helst!

Lindbygarden
0
Ammiii
0

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hastar/stallmiljo/mattbestammelser.4.394d9f45113e42376618000676.html
Regler för mått på boxar

På www.jordbruksverket.se hittar du den mesta infon för att bygga stallet korrekt(enligt deras regler) förprövningsansökan mm

Pheobe
0

4 kvm är det misnta man får bygga åt shettis

Houdini
0

3 kvm är det minsta till minishetland enligt de nya reglerna.

Alla mina är drygt 7 kvm utom en fölbox som är  4 kvm.

VeronicaP
0

De flestar är 9 kvm hemma hos oss , har en som är 4 , sen är det 2 st som är mellan 5 och 6 kvm ( tror jag ) , Fast som det ser ut nu så används ju ingen av boxarna *S* då alla går ute både stora som små

Ulla L
0

Vi har två stora boxar, ca 9 kvm, fem på ca 8 kvm och fyra på ca 6 kvm. Det är det gamla kostallet som ändrades om när mjölkkossorna såldes 1991, och boxarna fick anpassas efter bjälkar och annat som fanns - därav den varierande storleken. Nu står 8 av dem tomma eftersom vi bara har 3 hästar kvar…

Pheobe
0

#13 var hittar du det? Står ju A- Ponny 4 kvm som jag hittat

Karin84
0

Tack för alla svar.. Nu ännu en fråga.

Hur höga är boxarna? Man vill ju gärna att hästarna ska kunna se ut.

Hanna-D
0

#17 Vi har nu shettisanpassat alla våra boxar, väggarna är 70 cm och galler ovanpå det.

[Croneld]
0

Hon går ute men har en box i stallet om vi behöver ta in som är 5,3 kvadrat. Men har också två som är 10,5 kvadrat.

Houdini
0
Äsch det kom inte med någon lista men det finns under:
Boxar för individuell uppstallning

> 85 cm.

Detta mått får dessutom minskas till 85% om det gäller korttidsuppstallning (= 2,55 kvm).

Under länken hos jordbruksverket:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hastar/stallmiljo/mattbestammelser.4.394d9f45113e42376618000676.html

Cattis
0

#16 Ja, men det gäller bara minishetland (eller andra som är under 86 cm), inte alla A-ponnyer. Anette skrev också minishetland i sitt inlägg :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Pheobe
0

#21 Jo 4 kvm gäller alla A ponnyer

Kimpa
0

Vi har tio boxar, allt mellan 6-10kvm.

RebeckaSvensson
0

Våra går på lösdrift, och de boxar som vi har vet jag inte hur stora de är. Boxarna i det gamla grisstallet är runt 4 kvm tror jag, och de har vi fått godkända för att använda om vi skulle behöva av ngn anledning. Kan tillägga att vi aldrig har använt dem till hästarna.