Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2470 ggr
HanniBunni
0

Regn täcke?

Hej! Jag undrar vad ni tycker om att man har regntäcke på sina shettisar? Jag har använt det på min när det har varit riktigt slabbigt nu i vintras, för att jag tycker att vinterpälsen gör hästen genomsur. Är jag för pjoskig???? Jag har aldrig vintertäcke och använder det endast vi slabb och regn.Oskyldig

VeronicaP
0

Jan använder inte regntäcke på mina faktiskt går de ute dygnet runt året om så behöver de sin päls och den skydda klart mycket mer än ett täcke eg. Den enda gången vi lägger täcke på är om de har blivit ridna eller körda och är varma , då får de ha täcke tills de har torkat.

ElisabethA
0

Använder aldrig regntäcke på våra. Regntäckena används bara innan utställning om det är dåligt väder.

ThiffannyJ
0

Använder regntecke till vår 17 åring som brutit beckenbenet. Hon rör sig inte alls lika mycket och jag vill inte att hon ska se ut son en kall snöhäst. Hon får ha ett regntäcke på sig när hon går ut de värsta dagarna. Är det fint väder så slipper hon. Men sen får hon ju också gå lite in och ut som hon vill.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

SannaHolmgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om jag har badat hästen inför utställning tex så lägger jag på regntäcke ett par dagar efter badet om det är ruskväder då hästen inte har kvar det feta i pälsen.  Täcket åker av då pälsen känns normal igen. I början brydde jag mig inte, men då fick han förkylningssymtom istället, med lite hosta.  Om han tränas mycket får han regntäcke efter arbete tills han torkat.

Charlotte-J
0

#4 Oh så fint täcke! Vart har du köpt det???

Amor vincit omnia Kyss

Pheobe
0

Har bara täcke på om någon är sjuk. Hästens päls klarar de flesta väder

SannaHolmgren
0

#5 Ullared, kostade 175kr i en fyndlåda. Det är inte fodrat på något vis, så det blir ganska vått under om han går ute länge i regn, men med fleecetäcke under så är det kanobra. Jag har det mest för att använda som skydd när vi är ute på aktiviteter. Bra att ha mellan ridhus o transport.

Shettisar02
0

Lägger på regntäcke på min 23åring om det regnar och blåser. Men oftast tar jag in dom om det är ihållande regn med blåst.

zettan
0

ja lägger täcke på mina om ja ska ut och köra på eftermiddagen. För ja vill helst inte lägga sele eller sadel på blöta hästar.

Silenos
0

Mina har täcke när det är ruskväder, av samma anledning som #9. Har dock haft en ponny som fick gå utan. Hon tog alltid av sig täcket, provade olika modeller, men hon lyckades alltid…Försökte bifoga en rolig bild på hur dte kunde se ut, men det ville inte fungera.

MalinLarsson
0

Jag har regntäcke på mina hästar när det är kallt och regnar, en shettis o en islänning. Då kan man borsta och rida utan att vädret får bestämma.

HanniBunni
0

Det var ju skönt att höra fler som använder täcke vid vissa tillfällen! Då behöver jag inte känna mej som värsta hönsmor längre!Flört

Ahnna
0

Mina får regntäcke på sig om;

A) det regnar rejält i flera dagar i sträck under sen höst-tidig vår
B) de motioneras/svettas och det är ruggigt väder
C) de är krassliga i ruggigt väder
D) har badat nyligen

Men så här års, när temperaturerna håller sig över 0 grader hela dygnet (även om det ibland dippar ner på minus i några timmar på natten), så har de inte täcke. Inte ens fullblodet, men hon motioneras heller inte så mycket just nu, i alla fall inte så att hon svettas floder. När jaktsäsongen drar igång kan det hända att hon blir klippt och då åker täcket på också förstås.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ninnii
0

Min häst har jag alltid täcke på nu,  han går lika mycket som en stor häst. Ska klippa han i helgen och då, ska jag absolut ha täcke på han för att jag vill inte att han ska bli kall. genom att jag tränar han soppas mycket. jag står i ett stall med stora hästar och man ser riktigt på min lille att han är riktigt stolt när han kommer i sitt täcke. Jag tror han känner sig viktig!

Man kanske är lite pjoskig, men jag tycker om att ha det så här.

Berit.i.Finland
0

Måste ha täcke på min när det är regnigt/vått. Annars kan man inte ta i honom!

Han är av modellen GRIS ! Söker upp det mest smutsigaste och dyigaste stället i hagen och läggger sej där på rygg. Han är helt otrolig. Ingen annan i vårt stall är så smutsig av sej!

På sommaren är det inte så farligt när pälsen är kort, men nu är det hopplöst med vinterns björnfäll och blöt lera…här regnar det mest hela dagarna och har gjort det flera vecor redan och hagarna ser ut därefter.

Drömmen skulle vara ett regntäcke högt i halsen (lik det Sanna Holmgren visar i sitt inlägg). Har inte hittat något sådant ännu.

[Rebecka]
0

alla mina ponyer har täcken på sig.. den enda som inte har e fölet… Men mina e klippta så d behöver ju ett täcke och sen tränas d regelbundet och blir svettiga.. men e d fint väder med sol så slipper d sina täcken

[LinneaDahlberg]
0

Jag gör som #1.
Men jag tar in mina om det är typ blötsnö på dagen och minusgrader på natten. När de jobbats och är svettiga på vintern får de stå inne med täcke tills de torkat då de släpps ut igen.

RebeckaSvensson
0

Har aldrig regntäcke på mina shettisar. Den enda gången de får ha täcke på sig är när de är nybadade och ska på utställning (inte vinterutställning). I början när jag inte hade så många och de stod på box har jag för mig att jag la täcke på dem när de kom in för att de skulle torka upp bättre.

Halvblodet hade jag inte täcke på i vintras, men hon verkar ha svårt att hålla hullet i år så för att jag ska sova bättre står hon med vintertäcke på sig nu.