Föl försäljning
När brukar ni sätta ut era föl för försäljning??
Skall sätta ut våran men ja tror ingen nappar nu på vintern men de kanske folk gör ändå??

Du kan väl egentligen annonsera när som helst efter det att fölet är fött och du har bestämt dig för att sälja det. Kom bara ihåg att tala om när fölet planeras vara redo för leverans om det t.ex. ligger några månader framåt i tiden.
Inte sålt föl hittils då jag vill behålla dom och se vad det blir av dom

Jag sätter väl ut dem på annons när jag har bestämt mig för att de ska säljas och när de är leveransklara i så fall .
har jag bestämt mig för att fölis ska säljas så kan jag sätta ut dom samma dag dom fötts.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#4 då måste jag bara fråga, varför ta fram föl för att sälja? Frågar alla… Om man säger att man bestämt ska sälja fölet då det ligger i magen, varför betäcker man då?
#5 tja för min del var det att han hade kraftig underbett, inget jag ville spara. Har liksom inte någon användning av en Valack och han fick ett bra hem där han är uppskattad.
Många som säljer fölen redan när dom föds, varför betäcka alls om man överhuvudtaget tänker sälja fölen???
#7 va han? Handlade väl inte om ett speciellt föl utan överlag.
JA! varför tar man föl om man bara ska sälja direkt dom ploppar ut? Finns ju dom som säger att fölet är till salu redan i magen. Varför?
#7 ja Celmas första fölis hade kraftig underbett och han sattes på annons dagen efter han föddes.
Du hänvisade till mitt inlägg och då svarade jag dig varför jag sålde Arnie och varför jag satte ut honom så snabbt.
Vad är det för skillnad på att sätta fölis på annons en dag gammal eller 6 månader eller äldre?
#9 Du skrev om du hade bestämt för att sälja, inte för att du bestämt sälja just honom. Var så jag tolkade det.
Jo, för om man betäcker med avsikt att sälja eller om man ser fölet och vill sälja, är ju två skilda saker. För mej är det det. Jag betäcker för att se vad det blir. Blir det inte vad jag förväntat mej kan jag sälja men jag betäcker inte med avsikt för att sälja. Var så jag menade med det
#10 men om man "beställt" en hingst och det blir ett sto, eller tvärtom, då ser man det ju direkt när fölis kommer, så då kan den ju åka på annons samma dag enligt din åsikt? Det kanske är så det för många?
#11 Jo på ett vis men man är väl medveten om innan att det kan bli en hingst även om man vill ha ett sto el tvärt om. Var inte riktigt så jag menade. Menade att jag iaf inte betäcker stoet enbart för att sedan sälja fölet
#12 jag gör inte heller så själv. Jag har behållt båda mina föl än så länge.
Men man måste väl alltid vara medveten om att det inte blir som man tänkt sig eller hoppats på?

#12: Även om du kanske inte tänker på det viset (vilket är helt OK) så kan det ju finnas andra som gör det (vilket också är helt OK).
Jag tycker att man generellt sett får ha en lite större ödmjukhet inför att alla avlar på sitt sätt med sina mål för ögonen och det är inte upp till mig att värdera det.
Det viktigaste är att jag gör på det sätt som jag tror på, sedan behöver jag inte övertyga hela världen om att mitt sätt är det bästa. För det är det kanske bara - för mig. 

Jag har aldrig sålt något av mina föl. Vill helst först se hur de utvecklar sig och hur väl de lever upp till förväntningarna jag hade vid betäckningen.
Om det visar sig redan vid fölningen att de inte lever upp till förväntningarna (som tex Millas exempel med underbett) så kan jag sätta ut fölet på annons redan när den är nyfödd. Sedan ska man kanske tänka på att det inte alla gånger är så lätt att hitta rätt köpare med en gång. Därför är det väl inte, som jag ser det, något fel att börja annonsera tidigt om man redan bestämt sig för att sälja fölet.

Det är väl tur att nån vill sälja, eftersom jag vill köpa…
#14 absolut men man måste kunna få ställa frågan varför folk gör som dom gör, sen får man givetvis göra som man vill. Själv vill jag kunna se vad det blir av dom få föl jag själv tar

Men avlar gör man ju för att förbättra och att sälja , tänk om alla avlade bara för att behålla alla själv då hade det ju sett ut.
Klart att vissa avkommor som man betäcker är tanken på att fölet ska säljas , även om man behåller en del av dem, vi avlar i allfall för att utveckla våan avel och även för att sälja dem vidare så att andra får glädje av våra uppfödningar.

#17: Man får absolut ställa frågan och även tala om hur man själv gör och tänker. Det är ju det utbytet som är hela finessen med detta forum. 
Sedan behöver man kanske inte gå ut så hårt med att försöka övertyga andra eller försvara varför man tycker att det man själv gör är det enda rätta. Det kan ju finnas tusen och en anledningar till varför andra gör just som de gör och oftast känner vi inte till några av dessa anledningar …
#19 det är väl också en bedömning… att kunna se om någon försvarar sej starkt eller inte… Jag kan försvara mej starktmen bara då någon inte förstår vad jag menar eller inte vill förstå

#20: Visst är det en bedömning - och alla gör vi våra egna bedömningar och väljer vilket "klimat" vi trivs bäst att vistas i.
#21 ha ha, ja…

#22: Och själv föredrar jag Karibien! 
#23 ush det låter varmt nu måste jag bara omvända dej… ha ha….

#24: Inte ens värt att försöka! 
#25 lite trubbel får man ju…. =)