Nu behöver jag hjälp!
Vi har flera i stallet som vid denna årstid får kraftig diarre. Vet inte om det är för alla leriga hagar, men det brukar uppkomma i samband med att hagarna blir leriga iaf.
Har gett MagTarm och det har blivit hyfsat bra efter ca två veckor, håller sig bra i magen en vecka och sedan är det kört igen!
Har någon något bra tips mot detta?
Det är inte precis billigt att köpa MagTarm stup i kvarten. Vet ni något annat man kan ge?
Tacksam för alla svar man kan tänkas få. För varken hästarna eller jag tycker det är kul när det rinner ur dem!
Köp vanlig bakjäst och ge, betydligt billigare än MatTarm!
Ett paket/häst och dag om det är stora hästar, minska lite för ponny.
Såvitt jag förstått går det lika bra med torrjäst som med färsk. Och med de kunskaper jag numera har så vet jag att detta är samma jäststam som även Protexin innehåller och denna jäststam är bevisat stabiliserande för hästmagar.

Vad får de att äta? Är det ensilage? Har sett att hästar som får det ofta är dåliga i magen.
Min veterinär rekommenderade alltid koltabletter. Har aldrig haft någon häst med dålig mage så jag har inga egna erfarenheter.

Jag brukar ge mina hästar proviva nyponsoppa, och det fungerar alltid..

Kan koltabletter ha någon effekt ? på smådjur är det i alla fall dålig hjälp med kol, det enda som händer är att avföringen färgas svart. Inte ens i jätte stora mängder har det effekt mot lösa magar. Kol är däremot bra hjälp om djuren ätit något mindre lämpligt, kol neutraliserar bra.
Kanske värt att prova Diarsarnyl ( ev. felstavat ) som är ett preparat mot lösa magar för häst och smådjur.

#5 Jag har använt kolpulver på hästar som fått diarre, och det har hjälpt jättebra. De har fått en påse och redan efter ett dygn brukar det vara ganska mkt bättre. Efter tre dagar helt okej. Men, jäst funkar bra det med och Protexin.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

# 6
Ok,Det kanske är skillnad med gräsätare. Har aldrig haft någon med lös mage själv, på alla år. Mina får foderjäst dagligen, kanske därför de klarar sig.
Jag använder ett foder som jag varmt kan rekommendera som heter Irish Mash som stabiliserar tarmmiljön och främjar tarmfunktionen. Det är en säck på 15 kg som kostar ca 225 kronor och räcker i en evighet. Man skall ge (till shettis) ca 2,5 dl… som man blöter upp med lika delar varmt vatten och låta stå i 10 minuter en gång per dag. Redan efter dag två så var träcket fast på min ponny. Detta fodret ges i några veckor eller så länge man tycker det behövs… sedan ger man det bara 2-3 gånger i veckan i några månader.
Blir betydligt billigare att ge än kraffts mag och tarm och är man fler kan man ju dela på en säck. Om du vill kan jag kolla om det finns någon återförsäljare inom det län där du bor.
Irish Mash kan även ges till fånghästar och är betydligt billigare i längden att fodra med än det som man brukar få av veterinären. Jag har användt det till ett av mina fångston med gott resultat.
Jag har tur och har min återförsäljare relativt nära i Timmele utanför Ulricehamn.
#2 Ja de får torrt hösilage, det är nästan som hö.
Men det är bara under nov,dec som de brukar vara dåliga i magen. Under den kalla (frusna årstiden) är det inga problem med avföringen.
#8 Ja tack, det skulle jag uppskatta. Uppsala län, bor i Enköping.
Tack alla för de svar jag fått! Kommer nog börja med jäst och se vad som händer, annars provar jag något annat alternativ.

#9 Kan ju vara så att de går och rotar i marken och får med sig jord eller sand i magarna och att det är de som gör att de får diarre , de kan ju faktiskt få lite sandkolik av det och inte ovanligt med diarre då. då kan det ju vara bra att göra en liten tarmrens bla med loppfrö som drar med sig sand/jord ut.
#10: Skulle också tro att det är så. Hade ett sto förut som alltid var lös så fort det blev lerigt o hon var en riktigt pigg på att rota i marken efter rötter etc. Sen när marken frös till blev det bra.
#10 Kanon! Det ska jag ha i åtanke och köra om jag inte får något resultat efter jästen.
Jag misstänker ju att de får i sig mer än de ska i leriga hagar.
våra unghästar har alltid fått diarre när vi gått över till ensilage och vissa har haft problem halva vintern sen. Även vid torrt ensilage. Bakteriefloran slås ut. Prova också ge filmjölk eller proviva med snälla bakterier i. Blanda det med lite betforvatten så går det ner. Billigare än mag och tarm och skonsammare än vanlig bakjäst som kan svälla över i tarmen. Blåbärs proviva!

Inget kraftfoder,fri tillgång på ett bra hö med ett inte alltför högt proteinvärde,halm att stå på så att hästen kan tillgodose sitt behov av kostfiber.
Detta "botade" en ponny vi hade och som innan denna kur hade provat "allt" utan resultat.

Jag har en ponny (äldre) som blivit bättre i magen efter att jag bytit ut hösilaget ( mitt var också väldigt torrt) till hö.. innan var hon också dålig, men bara vintertid när hon fick hösilage…så det kan ha varit de på henne..
Du har PM…

#8 Vet du var man kan hitta information om återförsäljare. Bor i Trelleborg i Skåne och skulle vilja testa detta foder.
Har en ettåring som har haft diarre i princip hela sitt liv. Tycker vi har provat allt. Ibland blir hon tillfälligt bättre, men det har tyvärr endast varat i kortare perioder. Ensilaget får hon inte äta, utan får hö istället. Svårt att veta hur lång tid hon ska få på sig att bli bra, men för tillfället är det en väldigt pigg ponny men att hon alltid är dålig i magen är väldigt otrevligt.

#8: Hakar på här: Vet du om det finns någon återförsäljare i Stockholmstrakten? Tack på förhand!
#18 +#19 http://www.hippolyt.se/menuSV.htm

Då finns en återförsäljare bara 20 minuter härifrån. Där var jag bara för ngn vecka sedan.
/Cattis

#20: Tack! 
#22 vassego =)

#20 Tack. Ingen i närheten där hemma :-(

#24 Nä, men här. Ska du åka bil hem så kan du ju plocka upp hos mig.
/Cattis

#25 Tack. Planerar dock inte att köra hem förrän till sommar eller ev påsk. Kanske kan få hämta upp lite så vi kan prova? Det kan jag isf ta med på flyget.

#25: Var köper du det? Funkar det bra, tycker du?

#27 Jag har det inte nu, men jag tror att det är det jag haft. Det finns i Åkersberga/Vaxholm, inte alls långt från stallet. Jag var där av andra orsaker, men det var tjejen som är ÅF som jag var hos menade jag :-)
/Cattis
#26 & 28 om det behövs frakthjälp nån gång mellan V-tuna U-sala när jag råkar vara i förbifarten kan ni hojta till! ;)
Min vetrinär gav mig rådet att ge proviva. vet ej ännu om det funkar
Tips…
Jag kan rekommendera Hippolyts foderföreläsning om det är så att eran återförsäljare har någon sådan inplanerad.
Jag var på en sådan föreläsning tidigt i höstas där föreläsaren (en dansk sådan) berättar om hur hästarnas magar fungerar och bl.a. vad man skall tänka på vid utfodring för att undvika de s.k. välfärdssjukdomarna, men även vad deras forskning kommit fram till. Vi fick även hagtips…hur ser en bra hage ut, ur en hästs synvinkel.
Väldigt proffisionell föreläsare som på inget sätt försökte pracka på en att köpa just deras foder utan pratade allmänt vad man skall tänka på till just sin häst.
Själv fodrar jag nu med deras "slankekost" Equi Gard som är framforskad speciellt till våra små hästar och som är helt utan spannmål och har mkt lågt innehåll av stärkelse och socker. Använder även Irish Mash vid behov.
#23 är pålle så dålig än kanske det är värt resan till Höör och hämta för att prova? Kan ju knappast bli värre