Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 3345 ggr
maggan
0

kraftfoder

vad ger ni för kraftfoder till era hästar?

Milla
0

mina unghingstar och stoet äter krafft groov 125

stoet med fång äter safe and sound Dodsson & Horrell

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

sonja
0

Killen (som inte äter hö) får dagligen, uppdelat på 2 ggr: 
2 L lucernpellets,
1 L kli, 
6 L havre som är körd 2 ggr genom krossen, (alltså 6 L kross, inte 6 L hel havre)
1 dl soja,
1 dl linfrökaka &
1/2 L betfor.
Allt blandat o uppblött . Jag skulle tro att en häst som får så mkt kraftfoder och knappt får i sig något grovfoder, borde bli sjuk, men han klarar sig väldigt bra på detta. Han får hö, men det är mest terapi, han tuggar bara bollar av det. Han tuggar lite i halmen också och nu äter han av det första gräset. Så länge han mår bra så går det ju. En hel del går nog rakt igenom och en del tar fåglarna…men vad gör man?

Övriga hästar får hel havre & betfor.

susanne-s
0

Korn, havre betfor samt mineraler får mina förutom hö. Dom står på halm

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

nallebjörn
0

mina får musli, havrefri och betfor. Mycket lite får mina.

cinna
0

Kornkross, vårt dräktiga sto ska även få Fibergi müsli fr o m nästa vecka…

Hanna-D
0

Fri tillgång på salt och hö. Mineraler, morötter och betfor på kvällen.

När Epus tränas får han lite havre, mängd beroende på kondition och arbete.

Daladis
0

Vad är lämpligt att ge en 1-åring?

Ger min islänning hö och kraft grund samt äpple och morötter när vi tränar, tänkte ge shettisen det samma, verkar det bra?

Lilla_My
0

2 dl hel havre, 1 dl betfor (+vatten) lite vitlöksmineraler och ca 4 kg hö… Shetlandsponny, lättfödd sådan Glad

nallebjörn
0

#7 det beror ju hålt och hållet på hur den ser ut. Jag har en tvååring som inte får kraftfoder alls. Hon är så himla fet ändå.

Zebben
0

#2. Hur kommer det sig att han inte äter hö? *nyfiken*

Min får nu när han promenadrids/körs:

1 dl havre, 2 dl fibergi, 1 dl betfor, morötter, mineraler, glycosamin, b-vit. om dagen utöver grovfoder.

Milla
0

#10 det kan jag svara på. Det är en gammal (30) hingst som inte klarar av att tugga höet

JennyStaaf
0

vi ger krossad havre, krafft groov, lusernpellets, soja, betfor och matolja. sammanlagd mängd ca. 1-1,5 liter/dag till dräktigt sto. fri tillgång på hösilage i hagen, hö i boxen (inte fri tillgång).

sonja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 11 , 31 men tack i alla fall!

Milla
0

#13 Generad

susanne-s
0

Jättefin hingst!!!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Therese_Melberg
0

Mina får havre, betfor och mineral. Fri tillgång på salt. Dräktiga stoet får liiite tillskott av B- och E-vitamin också. De har inget bete i hagen kan tilläggas…

Förra året var den stora hästen ganska smal, höet var dåligt, så då fick hon majsolja också. Hon gick upp i vikt jättesnabbt och fick jättefin päls av detGlad I år är hon så fet ändå så hon behöver ingen oljaGenerad….

Daladis
0

Är det ingen mer som ger kraft grund till unghästarna? Jag ger det för att det är enkelt (lat !!!). Allt finns ju i det, så när man bara ska ha 2 små hästar slipper man släpa hem tunga säckar av havre, betfor och mineraler. Sen är det så att min islänning inte äter havre!? Konstigt men sant, hon ratar havren, äter inte den, så då blev det ju väldigt enkelt att bara köpa kraft grund. EN säck, skönt!

Läser att många ger tillskott på salt, är det mineraler eller bara ren salt?? Någon speciell sorts salt? Varför ger man salt som tillskott?? NYFIKEN!

carl-gustaf
0

#17 Salt skall ges i slicksten så att hästen själv kan välja.
Salt är farligt för kroppen om man får i sig mer än man behöver.
Stor försiktighet skall även iaktas med vitamintillskott och liknande. Tänk på att hästen är framavlad på gräs.
Endast om hästen presterar extra behövs tillskott av kraftigare foder. Fodertillverkare deklarerar oftast inte vad fodret innehåller utan enbart mängd protein etc. Tänk på salmonella fallen i Åhus.
Jag hävdari ordning, färskt gräs, hö, havre…….., gräs/lucernpellets, betfor, frukt, mineraltillskott så att hästen kan välja, var ytterst försiktiga med proteinrika ock fosfor höga foder.

sonja
0

# 17 På en kurs i hur man tränar hästar inför körtävling har jag fått lära mig att hästar som arbetar och svettas ska ha tillskott av salt, det går bra med vanligt löst salt som man anvädner i hushållet, har för mig att jag skulle ge ca 1 msk/dag till min shettis. Till stora hästar ger man mer. Detta är alltså för hästar som tränas och tävlas i körning på högre nvå (jag har ännu inte gett salt i fodret, vi tränar inte så hårt). Till vanliga hästar som utför lätt arbete eller bara går i hagen borde en saltsten fungera alldeles utmärkt. Jag har då också hört att man ska välja en ren saltsten utan något extra, mineraler ska de få för sig. Nu är jag nyfiken på hur ni monterar saltstenar i boxar och hagar, ska skapa en annan tråd.

Milla
0

Kan tillägga att en hårt arbetande häst är den som går trav/galopp lopp, trestjärnig fälttävlan, körning på hög nivå.

Ridskolehästar räknas till normal arbete

Bara så det inte blir fel. Många tror att just deras häst går hårt arbete men som sagt det är endast bara elithästarna som ligger där.

Bara en liten parantes alltsåFlört

Charlotte-J
0

I min skogshage har jag hängt en 10 kilos saltssten i ett grimskaft som jag fäst i en gren på ett stort träd, funkar kanonbra. Tänk bara på att inte hänga/fästa saltstenar på levande träd så att saltet kommer i kontakt med trädet, inte hälsosamt för trädet alls Flört Vet andra som slagit ner en vanlig staketstolpe och kapat i lagom höjd för att sen fästa saltstenen ovanpå. Själv gillar jag grimskaftstricket bästFlört I mina vinterhagar har hästarna lösdrifter så där inne har jag satt MÅNGA små saltstenar precis som man sätter dom i en box.

Amor vincit omnia Kyss

Daladis
0

Tack för info carl-gustav. Det är precis enligt jag lärt mig. Tyvärr äter inte islänningen havren, annars tycker jag att gräs/hö och havre samt mineraler är den bästa grunden för utfodring. Saltsten i hagen eller boxen naturligtvis. Har också lärt mig att salt till både djur och människor ska man vara försiktig med. Därför blev jag fundersam när det tas upp i foderstaten.

Milla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 jo jag ger mina krafft. Min 2 åring äter 1 kg krafft och ca 8 kg ensilage/dygn samt lite betfor och mineraler

VeronicaP
0

JO sonja våra som anstränger sig väldigt mycket och tex skummar enormt efter ett hårt pass kan behöva extra salt eller när man transporterar dem lång med för den delen , man kan ju antingen ge dem extra salt i maten eller ge dem något som heter svettersättning (tror jag det var) hm minnet är dåligt.

Maria_E
0

#18. Enligt undersökningar man gjort får de flesta hästar i sig för lite salt om de enbart har saltsten redan om man bara räknar på underhållsbehovet. Sen ökar behovet om hästen svettas mycket och arbetar. Så man bör egentligen ge saltet i fodret för att se till så att hästen får i sig tillräckligt mycket.

Överskott tål hästarna ganska mycket också och det som blir över går ut med urinen.

kacka
0

Mina år beronde på hull och temperament… De som får minst får bara 1 dl kraft Grov 125 om dagen. De som får mest får 5 dl havre, 5 dl Kraft Groov, 4 dl Betfor (alltså färdiguppblött ca 1,5 dl torr), 1 dl foderjäst, 1 dl olja. Några får inte havre för de är såååå pigga.

Hanna-D
0

#17 Jag har ett sto som missbrukar saltstenen. Hon sätter lätt i sig en två kilos sten på ett par dygn, därför får hon (endast) salt i maten för att reglera mängden så den inte blir farlig. De andra har saltsten i boxarna.

Therese_Melberg
0

Den stora hästen, som rids 6 dagar i veckan 1.5 timme/dag äter ganska mycket salt, men shettisen äter antigen väldigt lite eller inget alls. Tror inte hon tycker om smaken.

Funderde även över en annan grej. Våran shettis har alltid ätit mineral utan problem men på sista tiden har hon börjat peta ut det(mineralpellets). jag var tvungen att blötlägga mineralen och mixa det ordentligt med betforn, då åt hon men hon försökte peta bort det ändå… Någon som vet varför hon gör så, hon ska föla om några veckor så hon behöver ju mineralen, hon har alltid ätit det förrut…

roslagen
0

Idagsläget 1.5-2kg havre, tillskott och på gränsen till fri tillgång på hösilage. Detta är en hårt arbetande ponny!

maggan
0

våra shettisar petar också bort mineralerna i bland,efter ett kort uppehåll vill dom ha igen.

;

kacka
0

#26 … och fri tillgång på hö…

Sherlock
0

Dodson&Horrell har jag använt i 10 år på min frieserhingst som blev 22. Många av mina stallkamrater har också övergått till deras foder.

D&H har ett foder för alla. Avelshästar, föl, unghästar, gamla hästar, tävlingshästar, promenadhästar, fånghästar m.m. Dessutom det bästa vitamintillskottet jag har hittat - Surelimb - det är drygt, luktar gott och hästarna äter upp det.

Du kan få gratis rådgivning av Pia på Broogarden  som är importör av D&H produkter. 040-480758. Pia kan också hänvisa dig till närmaste återförsäljare.  Älskar detta foder!

RebeckaSvensson
0

Mina får fri tillgång på ensilage. Sedan får de havre, kornkross och betfor. Saltsten och Basiblock.

hjarter_dam
0

jag ger ca 6-8 dl krossad havre /dagen

1,5-2 dl betfor (innan det blöts) /dagen

ca 4 kg hö /dagen (beror också på årstiden om det är gräs i vinterhagen)

Hon får också tillskott av miniraler, vitlök och B-vitaminer, och självklart fri tillgång till salt….