Motionera dräktigt sto
Hur långt in i dräktigheten rider/kör ni era ston???
När börjar ni efter motionera dem igen efter fölning??
Jag menar självklart vid en normal dräktighet där stoet mår bra och är pigg..
Och efter en normal fölning..
om hon får plats i vagnen kan man ju göra det tills 1-1.5 månad innan fölning men givetvis i ett skonsamt tempo och kortare stunder. Det är bara bra om man ändå har dom igång. Men ge henne minst en månads vila innan fölningen.
Mina ston gör oftast inte mer än att gå i hagen och möjligen bära runt ett litet barn en liten runda då och då. Men OM jag motionerar dem så gör jag det tills de själva "säjer ifrån", dvs att jag märker på dem att de börjar tycka det är jobbigt.
Håller med #2 och #3.
Efter fölningen ,dagen efter,kan jag longera några minuter utan fölet, så stoet får ropa lite efter fölingen så hon snabbare drar ihop livmodern och får igång magen om den nu inte kommit igång.
Sätta igång och köra med vagn gör vi en-två månader senare, beroende på hästen, men de brukar tycka det är kul att göra något efter lite vila.
#4 kör du stoet så fort efter fölningen? Det är inte alls bra. Liksom på alla människor och djur ska man vila och ta det lugnt efter en förslossning för att inte få komplikationer. så har jag lärt mej iaf. En månad efter fölning är ju väldigt tidigt. Varför får hon inte vara mamma ett tag?
Själv tar jag aldrig ifrån fölen heller från modern då det stressar både sto och föl. Inte om modern mår bra.

ja motionerar mina hästar så länge som de själva vill inför en fölning. Men självklart drar ja ner på arbete. Sen brukar ja promenera en liten runda 15-20 minuter sista veckorna för ja vill att dom ska röra på sig lite granna
#5 Köra och köra…vad ska jag kalla det. De får röra sig i ca 10 minuter på plan mark utan motstånd, och då pratar vi 1-2ggr i veckan. Ibland inte alls beroende på hur mycket annat som finns att göra i veckorna. Tar med dem på promenad ibland också.
Vill inte ha bukiga hästar pga att de bara får föl efter föl utan att röra sig lite.
Visst ska man ta det lugnt efter en fölning, liksom förlossning, men man kommar igång snabbare av lite lätt motion.

Intressant tråd för mej som är nybörjare inom fölning…
Har några funderingar som ni förhoppnigsvis kan hjälpa mej med. Mitt häst ska få sitt första föl, hon är 6 år och alltid varit i full träning tills i sensomras då jag äntligen fick henne dräktig. Sen dess har hon nu bara gått, men nu vill jag sätta igång henne igen då hon börjar bli otålig och smått elak vilket hon blir av vila. Men hur mkt kan jag träna henne? Tänkte börja utbilda henne i dressyr, är det för krävande för henne? Vill att hon ska må bra och det gör hon inte över att vila så hon måste igång och tränas så ordentligt som går, men jag vill inte göra för mycket. Hur mycket är lagom?

Hästar mår precis lika bra av att röra sig ända in i fölningen precis som vi människor mår bra av att röra oss när vi ska ha barn ;-)
Man kan lätt skritta hästarna hela tiden och man märker om hästen inte orkar längre eller om den tycker det är kul , kolla en dräktig märr i hagen de kan springa och lägga av sådana riktiga kanon brallor i hagen ;-)
#8 Visst kan man jämföra människor och hästar till viss del. Ingen skulle väl i dagens samhälle säga åt en gravid kvinna att inte göra något i 9 månader och sedan be henne ligga i sängen i minst 2 mån för att ta det lugnt efter förlossningen. Men precis som vi människor är hästar olika. (Har en bekant som dagen efter förlossningen tog en tur på c:a 5 km. Hon var världsstjärna i gång och naturligtvis i god kondition)
När Madicken Engström väntade föl kördes hon tills hon hade c:a två månader kvar till fölning. Sen ville hon inte länge. (Hon är väldigt tydlig på den fronten). Likadant var det efter fölningen. Efter c:a 1-1½ månad sa hon till att hon ville ut. Naturligtvis hängde "fölisen" med.
Tejas Monita däremot har alltid varit en träningsnarkoman så henne red Malena ända in till fölningen. (Är inte säker på om hon red samma dag men helt säker på att hon gjorde det dagen innan). Efter c:a 3 veckor hade Monita vilat färdigt och ville ut. Även då följde "fölisen" med.
Självklart blev turerna varken långa eller hårda men tillräckliga för att göra stoet nöjd. Monitas föl smet dessutom genom stängslet varje gång någon skulle ut med sina hästar, så hon var alltid med på turerna den sommaren och hösten. Måste ha sett kul ut för utomstående.

Jag ser framför mig bilderna på Nordsvenskar/Ardenner som drar vagn och arbetar med fölet vid sidan om.

Ja hade jag haft ett dräktigt sto (har aldrig haft det) hade jag tagit det väldigt lugnt och verkligen känt av hästen. Jag tror nämligen för mycket motion var anledningen att hästen i vårt stall kastat nu igen, liksom föra året med nästa fullgånget föl i magen. Inget fel hittades förra gången och nu står hon fortfarande på hbg djursjukhus.
På ridskolan där jag red som mindre var dräktiga ston med på lektionerna fram tills dess att inte sadelgjorden gick runt längre ;-) Om det var nyttigt eller ej vet man inte men det föddes då fullt friska individer o stona såg då inte ut att lida.
Hur gjorde de förr när märrarna väntade fölen. Inte kunde de hålla uppe med arbetet för att stona var dräktiga. Säger som #11. Fölungarna var inte gamla när de fick följa med ut på slåtter m.m.
Vi hade ett sto på stallet där jag red som liten som ingen ens förstod var dräktig (hon blev aldrig särskilt tjock om magen, inte mer än att folk trodde hon var lite rund). Hon reds som vanligt tills man en morgon fann ett föl bredvid henne i spiltan.
Detta är kanske inte att rekommendera, men de ska röra på sig så mycket som är möjligt för dem innan fölning. För visst är det så att det underlättar fölningen?!
Jag har inte själv kört mina nära inpå fölning, för de har inte fått plats i vagnen, men promenader tar vi, och båda mina har setts springa små dårar i hagen (precis som Veronica säger) samma dag som fölet fötts.
Försöker också gärna se saker i sådan naturlig miljö som det bara går, och ett dräktigt sto måste (likväl som alla andra) kunna ta sig ifrån rovdjur precis innan och efter fölning.
Tror personligen att stona mår bättre av att vara i gång om dom är vana vid det. Sen måste man ju se till individen själv, är det en mycket trött märr som har det jobbigt då låter man ju inte den motioneras.
Tror också att dom stona som rör på sig har lättare fölningar.
Men som sagt det viktigaste är ju att man ser till individen. Det handlar ju inte om hårdträning utan lite lätt motion.
Två av våra ston ska köras så länge dom orkar. Ett av stona ska vi börja lite lätt med att vänja vid träns och tömköra ev hinner vi få henne i vagn innan fölning. Gammel mor ska inte jobbas alls även om hon mycket gärna vill.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Den hästen jag syftade på drog en stor fyrhjuling (som vanligtvis dras av ardenner), samma dag som hon kastade. Visst mår hästarna bra av att röra på sig men man ska nog inte öka intensiteten på träningen samt vara väldigt lyhörd på hästen.
Vill bara inlägga till #5 att turerna som körs görs med fölen vid sidan, så man får ju se lite till vad de orkar.
Att "ställa av" ett sto bara för att det blivit dräktig tror jag inte ett smack på. Det är ju inte precis en sjukdom att bli dräktig, det konstaterar ju bara att stoet är frisk och välmående.