Stoets skenben
Har läst på SSS hemsida idag 19/11 under nyheter
Rasvisa krav - revidering Ston
**Mätning
**Stoet skall mätas på avelsvärderingsplatsen avseende mankhöjd och skenbens omfång. Detta skall göras vid varje avelsvärderingstillfälle. Mätintyg godtages ej. Mätning skall utföras på plant underlag.
Mankhöjd och skenbens omfång skall anges på bedömningsprotokollet.
Är det något som har informerats om eller diskuterats på höstmötet eller tidigare - att stoets skenbensomfång ska mätas och anges på bedömningsprotokollet ?
Såg också att mätintyg ej godkännes. Det betyder att det måste finnas både veterinär och godkänd mätman på plats. 
På våra premieringar finns endast en man (mellan 80 och döden) som inte ens KAN mäta (ej heller godkänd mätman). Har därför alltid med mig ett mätintyg. Får se hur det blir nu då.
Det är väl märkligt då, eftersom mätreglementet är gemensamt för SPAF, SPTF och Ridsportförbundet. VARFÖR gäller inte mätintyget? Det SKA det ju liksom göra!

Jo, det var väl tal om på höstmötet. Själv tycker jag det är bra för att ha lite koll på skenornas grovlek, man ser ju att de tenderar att bli gracilare och det vill man ju inte. Kanske man även skulle mäta skenans längd..?
#3 Fast skenbensmåttet behöver ju inte nödvändigtvis indikera att skelettet blir klenare.
Zeb till exempel är en hingst som verkligen uppfattas som grovbent, men hans skenbensmått är inte över medel för det… Fråga mig inte varför….
#1varför veterinär och godkänd mätman?
Det står inget om det.
Veritas odium paretFörvånad
#5 - jag förstår Ingers kommentar och det gör du säkert också…
VARFÖR litar man inte på mätintyg som utfärdats av godkända mätmän tillsammans med veterinär? Tror man att mätning på premiering är mer korrekt utförd?
#6 Nej jag förstår faktiskt inte, det har inte krävts tidigare, varför skulle det vara förändrat nu. Det har inte shetland krävt.
Vi har representanter i länskommitteerna som är med och besluta genomförande på plats, de kan påverka vem som mäter på premieringen.
#7 men du svarade inte på frågan - VARFÖR kan man inte lita på mätintygen? VAD är det för mening med att ha utbildade mätmän som gör detta och dessa mätintyg är godkända även av avelsorganisationen SPAF, om shetlandsrasen helt plötsligt inte omfattas av det+ DET förstår jag inte?
Eftersom jag själv råkat ut för en mätning på premiering där min ponny - som året efter slutmättes som 105,0 cm - blev mätt till 109 cm och mätmannen tog stickan och gick därifrån, så ser jag verkligen att det finns ett problem. Nu lyckades jag hejda den mätmannen ochtvå minuter senare var stoet 107 cm, som jag näjde mig med då. Men om en mätman inte kan fatta att hästarna kan vara spända på en premieringsplats och däermed bli flera cm högre än de egentligen är, HUR kan man då lita mer på dessa än på de mätintyg som finns till JUST för att man ska lippa såna här situationer?
Det handlar inte om att inte lita på mätintygen. Även andra raser kräver mätning på plats.
#9 VAD handlar det om då?
VARFÖR vill man ha det på detta viset? Och nu brýr jag mig inte om vad de andra raserna gör, jag vill veta VARFÖR detta förslag är lagt för shetlandsponnyer och varför man inte kan lita på mätintygen.

Jag tycker idén är jättebra, särskilt detta med skenbensmåtten på ston. Men, alltid ett men, detta med dem som mäter… Suck säger jag bara.
Jag har två ston som är visade som treåringar. Den ena mättes som 103 efter att först ha mätts till 105. Nu är hon ju inga 103 heller, men det kändes där och då som att det var skit samma då vi slapp få 105 på lappen.
Året efter kom jag med ett sto i samma stl. Hon mättes till 106 hon med, men kom sedan ner på 102 (vilket stämmer) då premieringsförrättaren själv tog över mätstickan.
En kamrats treårssto mättes till 106,5, men kom ner på sina 105 efter ommätning. Hon ÄR bara 105 och för ett treårssto är det ju ganska viktigt att inte vara över 105.
I somras åkte jag med andra vänners treårssto, och hon var enligt stickan 104,5 först, men till slut, efter mkt om och men hamnade hon på 102 (eller var det 101?). Hon har visats under sommaren, bla precis veckan innan, och mätts till 100-101 alla ggr, varav flera ggr av gdk mätman från ponnytravet.
Alla dessa ggr är det tjejerna som jobbar på/för SH som mätt. Och det har, förutom att de blivit tjuriga, då man begär att de mäter om dessutom varit svårt att få dem att förstå hur viktigt det är med dessa extra cm.
Så, jag undrar hur detta skall gå iaf här på våra premieringsplatser. Det är ju ganska trist om skenbensmåtten här blir mindre än på andra ställen, eller för den delen grövre (man vill ju att det skall vara rätt).
Jag sitter med i fältkommittén i mitt län, men där händer inte mkt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Tycker det är dåligt att man inte har godkända mätmän och vetrinär när det mättes. Har själv varit med om när min Viking blev mätt och jag har då aldrig vetat att manken sitter halvägs uppe på halsen
Det gjorde det tydligen på honom. Ja jag vet att manken kan sitta en liten bit upp men inte 17 på halva halsen.
Jaja han blev inte för hög i allaflal.
Om det var godkända mätmän eller ej som mätte honom vet jag inte men lite skrattretande var det allt.
Det är stor skillnad på 107 och 106.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag har sett många hästar (alla raser) mätas av folk som inte vet var mankens högsta höjd är och den är inte precis framför svanken och inte heller uppe på halsen.
Bara DET är ju en källa till fel.
Mankhöjd ÄR inte ett statiskt mått, eftersom frmbenen sitter fast i kropen enbart med ligament, Det är DÄRFÖR det kan variera så mkt med mankhöjder. Men eftersom man nu har valt att använda just mankhöjden för storleksmätningen så måste man också acceptera att det ÄR på detta sätt och mätning måste genomföras KORREKT.
Bevisligen är det fler än jag som har varit med om mätningar med stora skillnader…
#12 jag skulle vilja säga att det faktiskt inte är så stor skillnad på 106 och 107cm. Det är inte alls lätt att mäta korrekt.
Vår mätman här är jätteduktig men nån utbilning vet i tusan om han har. Dock har han gjort detta på våra hästar och ponnyer här i 40 år så jag antar att det uppväger det mesta. Han är kanon! Behövs inga veterinärer som för övrigt aldrig mäter en häst.
Ännu svårare är det väl att mäta skenbenet. Inget mått jag för övrigt bryr mej om då för min del kan dom lika bra struna i det. Tar heller aldrig hänsyn till det när jag väljer hingst åt stona.
Tycker det är jättebra att även skenbenen mäts men det är oroande om mätningarna kommer utföras som de har varit hittills i samband med mankhöjderna.
Sist vi visade treårsto så var det helt okej att tala om mankhöjden i sekretariatet och gången före dess så blev ett sto 104 cm som var mätt till 96 cm ett flertal gånger innan.
#15 det där är lustigt för jag köpte ett sto där det står 100 i pappren och på syds utställningar får man henne max till 97, flera olika mätt och alla där är eniga

Ja detta med mankhöjden och mätmänn kan man älta i all oändlighet. Inget öga ser lika, inte heller när det gäller mätmän. Vårt 97 cm sto blev mätt till 103cm på premieringen, jag påtalade detta ( vår mätmann är inte så lätt att kritesera ) då frågade han vilken höjd vill du ha då ? inte bra, då säger vi 100 cm då sa han, och så blev det.
Kan ju aldrig bli helt rättvist när det är olika personer som mäter, förmodligen blir det lika med skenbens måttet. Tycker ändå att det ÄR bra att det görs även på ston.

Det är förvånansvärt att så många mätmän är öppna för att "förhandla" om ponnyns höjd. Så skall det väl ändå inte vara?
Dessutom, jag kan förstå att det kan skilja 1-2 cm från gång till annan men upp till 5-6 cm, det är väl ändå knappast möjligt?
#5 Är inte det självklart för en giltig mätning?

Jag tycker det är helt okey att de måste mätas på premiering så har det alltid varit i Halland även om du haft mätintyg så har du fått mäta din ponny på plats .
Vet om att det kan fuskas en del ibland och även att en ponny som mäts i Januari kan ha växt ett par centimeter i juli och augusti när de premieras och det är ju höjden vid premierings tillfället som gäller eller ??????
Russ har så bland annat att mätingtyg inte gälls men slutmätnings intyg gör det .
Där jag har visat så har det faktiskt stämt jättebra med våra mätintyg som vi har haft med våra ponnyer.
Skenben är ju lika viktigt på ston som hingstar.
#20 Mätintyget är ju ett ÅRS-intyg. Ska alltså gälla hela det året.

#21 Jo det är sant men det har ju faktiskt inget med premiering att göra. Där har det eg alltid varit att ponnyerna ska mätas , är väl bara i vissa län som man sluppit även om man har mätintyg tror jag .
För har du en ponny som är gränsfall så kan den mycket väl växt över när den ska premireras och då våra ponnyer inte får vara över 105 cm så stämmer ju inte det i såfall . likaväl som att de som är 105 cm inte växer mer.

Jag tycker också det är självklart att de skall mätas vid premieringstillfället. För det finns ju ändå de som mäter i början av januari, som Gonkan skrev, och då lyckas hålla sig under 105 - men sen är ponnyn likväl över det i augusti i vissa fall och klarar sig då igenom ändå. Det tycker jag är fel, för är gränsen 105 skall den gälla alla, där och då.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag tror att problemet ligger i att en del utnyttjat att det är ett årsintyg. Att man "klarat" höjdgränsen med att ha ett mätintyg som gjordes 1:a januari.
Så jag tror att den bestämmelsen är ett sätt att försöka ta sig runt det. Allt för att man inte ska premiera ponnyer som inte uppfyller de rasvisa kraven med avseende på mankhöjden.

Jag tycker det verkar ganska opålitligt med mätningarna både på premiering och utställning. Vi visade en treåring på premieringen i somras och den mätmannen fick henne till 98 cm, vilket jag protesterade högljutt mot. Hade mätt henne hemma innan vi åkte och fått henne till 92! I protokollet blev det dock 98.
Sedan visades hon på unghästutställningen i Gråmanstorp, och där mättes hon till precis 92 - efter flera mätningar på min begäran.
Jag hade tänkt skaffa ett mätintyg för att få ändrat i hennes papper, men det lär väl bli svårt om det inte längre godtas ?!

Ja, det optimala vore kanske att ha en godkänd mätman + vetrinär på premieringsplatserna för att få mätning som regelmässigt korrekt. Men! Jag tror inte att ägarna till ponnyerna (såväl sto som hingst) är beredda att ta dom kostnaderna.
Vet bara att här i Värmland betalar vi redan 400 kr per ponny och det är dåligt med anmälda ponnyer. Så om kostnaden höjs mer kanske det blir ännu färre som anmäler. Man kanske blir mer selektiv och bara visar det som man absolut tror kan få diplom, resten visar på utställning eller inte alls.. Och då har vi i alla fall bitit oss i vår egen avelssvans..
Känner att jag svammlade iväg lite men hoppas ni orkade följa resonemanget.
En liten undran….hur kan en mätning för t.ex stamboksföring godkännas om mätmannen inte är godkänd och kanske inte ens KAN mäta (som vår)?

#25 Men sen är det ju så att vissa hästar faktiskt växer ett par cm när de är iväg på tävling/utställning och då ska du kunna få mäta om din ponnyer efter en viss tid tex så den slappnar av.
Även kan premieringsdomaren vara med om det är ett gränsfall har jag för mig att det sas på mötet.

Men visst är det en godkändmätman som mäter på hingstpremieringen?

#29. Ja, så har jag uppfattat det. Kristin har ju mätt där och hon är godkänd.
#25 mitt ena sto står ju som 100 men är 97 så nästa gång jag ska premiera henne mäter vi om och så får det ändras då

#29 Har faktiskt varit blandat både godkända och inte godkända
Vill också poängtera att jag tycker det ska mätas på premieringsdagen,.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Det måste väl gå att lämna en motion till SH, från SSS och deras lokalavdelningar inför kommande årsmöte,angående rättmätiga krav på godkända mätmän framöver på alla avelsvärderingar. Anmälningsavgiften är stor redan nu för varje individ som ska avelsvärderas och det måste vara ett rimligt krav att man då använder utbildade mätmän. Det kan ju vara mycket som står på spel för treårsstona om de ligger i gränslandet för den övre mnhgränsen.
Har samma erfarenhet som flera här innan har skrivit, de tjejer som har mätt hästarna på årets avelvärderingstillfälle har inte haft/eller fått den rätta kunskapen, om var man mäter mankhöjden. I Örebro i år så mättes det fel med bred marginal.Innan SH tog över avelsvärderingen här i Örebro,så hade Örebro ponnyavelsförening alltid en godkänd mätman vid dessa premieringar,en vetrinär behöver inte delta eftersom det inte ska utfärdas ett mätintyg vid de här tillfällena.
#29 Inte här hos oss (Wången)

Var inte själva idén med att ha mätintyg godkända från SPAF, SPTF, och Ridsporten att hästanra inte skulle behöva mätas på t.ex premieringar?? Men om SSS inte är med is PAF står de ju utanför de godkända mätintygen.
SSS är med i SPAF. Tex så har SVRAF också de reglerna att mätintyg inte gäller på premieringarna även de är medlemmar i SPAF.
#36 - det var ju det jag också försökte fråga om tidigare i tråden…
Och jag har fortfarande inte sett någon motivering till VARFÖR man inte tycker att mätintyget ska gälla. ÄR det ingen som kan svara på det?
Att andra rasföreningar gör så är ingen motivering, för mig.

#38 Därför att hästarna hinner växa från jan till juli augusti tex och då det är den höjden som de har vid premieringstillfällena som gäller och inte som de hade i januari. Kan inte förklara det på annat vis än så…
#39 En ponny som vid stamboksföringen "håller måttet" (sto eller hingst), men som sedan växer ur. Hur går det med den?
Löjligt att snacka om några månader, när man inte gör något åt urvuxna ponnyer senare. OBS! ej riktat mot dig Gonkan!

#40 det är lugnt men det görs faktiskt kontrollmätningar på tävlingsbanor både inom ridsporten och travsporten. Men som sagt du ska väl eg ha 2 timmar på dig at få hästen att slappna av när det gäller sådan mätning och när det gjordes på EM(tror jag det var) så var det ett par cm tillgodo som de fick vara över eftersom hästarna var rätt laddade så nog görs det kontroller ändå.
Men jag tycker ändå att inom travet är det fortfarande lugnt med de övervuxna ponnyerna värre inom ridsporten.
#41 Framförallt inom AVELN tänker jag på…..