Natural Horsemanship
Är det någon som är intresserad och-/eller utövar Natural Horsemanship med era Shetlandsponnyer?.
Vore skoj om Ni som har någon slags erfarenhet av N H på Shetland vill berätta lite. Shetland Nord hade någon "föreläsning" om detta för några år sedan.
Vi var på NH-kurs i helgen med vår minishettis, jättekul! Detta var första gången, det blir fortsättning snart. Kursledaren använde sig av Pat Parellis övningar. Alla sorters hästar kan vara med på detta. Denna första gång lekte vi "friendly game" dvs bygga förtroende. Kan rekommenderas, man har nytta av detta i all hästhantering.
vi har varit på ett par kurser med våra shettisar och det var riktigt bra. rekommenderas speciellt till envisa och "starka" shettisar och deras små skötare och ryttare! mkt användbart för alla i all hästhantering.
Jag tror att de flesta använder sig av horsemanship utan att tänka på det. Det handlar mycket om att använda kroppspråket på samma sätt som hästarna gör.
Exempel: jag tycker att en häst är för enveten på mig så backar jag, lyfter ett ben och "skriker/piper". På detta sätt säger jag "flytt på dig, jag vill inte ha dig här" på hästars språk.
Om en häst är rädd för något, går jag först förbi flera gånger för att visa att det är helt ofarligt. Jag visar tydligt att jag är ledaren och att jag är inte rädd. Om man själv visar rädsla så förvärras det för hästen.
Vi tränar regelbundet för tränare. Vanlig hantering, och så har vi börjat med lite konster,jätteroligt. Kan rekommendera det till alla.