Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 20-föreningsfrågor-sss
Läst 3357 ggr
zettan
0

SSS mötet idag

hejsan

ni som var där kan inte ni berätta lite vad som sades och vad som bestämdes? Vore intressant. HAde ni trevligt?

Miija
0

*putt*   Är ju vansinnigt nyfiken…Glad

Annette
0

Ingenting bestämdes.

Saker diskuterades i smågrupper som sedan redovisades.
Ämnena var allt från generalmönstring till bruks. Ordet var fritt inom grupperna, så det är svårt att sammanfatta. Men det fanns en som skrev ner så det kommer säkert en sammanfattning till tidningen.

Camilla
0

#2 Smågrupper, det låter som en bra ide, funka det?

RebeckaSvensson
0

#3 Det fungerade bra tycker jag. Bra eftersom inte alla känner för att prata inför hela mötet och så är det lättare att diskutera när man inte är alltför många.

Marta
0

Jag tycker också att det var en bra idé att i mindre grupper disskutera olika saker. Det är bara så synd att med ett medlemstal på runt 1000 så är det i princip bara mer eller mindre samma 40 tal som kommer.  Tänk om det hade kommit ett hundratal… Vilka spännande diskussitioner kunde det då inte blivit ?!

Det var några tappra riktigt långväga. Heja Er! Glad

Även vid detta möte blev vi påminda om hur viktigt det är att jobba för gemenskapen kring allas vårt intresse.

Det ska vara KUL med Shetland!

Camilla
0

# 4.Kanske något vi kan ta efter?

RebeckaSvensson
0

#6 Ja, om det kom lite fler personer. Som det är nu hade det väl bara blivit en grupp, tyvärr.

Camilla
0

#7 Ja det är sant, men vi kan ju kanske vara mindre gupper! Ja vi får se hur det ser ut när det är dax med årsmöte!

RebeckaSvensson
0

#8 Får hoppas att fler medlemmar tar tillfället i akt att komma när vi har möte, för då är det en riktigt bra idé att göra på det sättet.

[Hagalyckan]
0

Påståenden mot varandra på höstmötet; vaccinerat eller ej på treårstest resp. kvalitetsbedömning.

Enligt Propositioner från SPAF står det i punkt 10 i båda propparna att: SPAF rekommenderar att samtliga startande ponnyer är vaccinerade.

Alltså inget tvång utan fortfarande frivilligt.

Håller med att vi kunde ha varit många fler på mötet.

Tänk alla som har Shetlandsponnyn som gemensamt intresse; Det skall vara kul och en trevlig gemenskap.

Pheobe
0

Mkt tjat om att fler medlemmar bör infinna sig…
Kanske blir man mer aktiv i föreningen när barnen blir större. Känns som man har fullt upp med två små barn, heltidsjobb samt gård. Finns säkert flera hundra som jag i en förening på 1000…

Lite spännande med det man fått höra om mötet. Att inte ha generalmönstring ex. Fanns visst några som tyckte det skulle bli av men många som var emot. Varför?

#10 kommer så pass lite hästar på både treårstest och kvalitén om man jämför med en utställning. Det året dom inför vaccinering då blir det nog glest med utställare iaf.

VeronicaP
0

Var väl eg i såfall att Generalmönstringen skulle vara på fler platser så skulle det i såfall nästan bli som en hingstvisning i den regionen som hingsten står, blir det av så blir det i såfall 2009 men mer info kommer.

Det som diskuterades också var hur man snabbare kan kunna avelsmeritera hingstarna snabbare vi fick se hingstar som blev godkända -93  och hur lite de hade kunnat höjas på 14 år tex. bla så var frågan om inte fölens utställningsresultat tex skulle räknas med i hingstligan .

Var väldigt trevligt möte och kul att sitta i små grupper och diskutera, väldigt givande.

Houdini
0

Oj vad roligt med fler hingstvisningar lokalt.

Jättebra idé.

Miija
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*nyf* Togs det upp på mötet ang. utställningarna RIKS kontra Valla? (De inföll samma helg.)

RebeckaSvensson
0

#14 Riks kommer att anordnas den helgen. Vet inte om även Valla kommer att anordnas.

Annette
0

Valla arrangeras 16 augusti, alltså samma helg.

Troligen blir det holländska domare på riks.

RebeckaSvensson
0

#16 Och svenska.

VeronicaP
0

#14 Det togs upp och gavs också en väldigt bra förklaring till varför det råkade krocka med Valla.

Annette
0

Jag tycker inte riktigt om den motivering som gavs.

SSS arrangerar EN utställning om året. Den borde ligga på en fast helg. Det är inte schysst mot lokalföreningarna, som är de som gör det verkligt stora arbetet och arrangerar många utställningar varje år, att sno åt sig en helg där det i många år alltid arrangerats en välbesökt lokalutställning. Av praktiska skäl är det inte alltid lätt att byta helg.

Jag anser att SSS skall gynna och underlätta för sina lokalavdelningar. Många utställningar ligger alltid på samma helger. Det är väldigt bra. Så se till att riks får en egen helg och marknadsför den. En riksutställning skall vara något extra, man skall inte behöva välja mellan en riksutställning och en lokalutställning. Det ger bättre reklam än att helt sonika köra över lokalföreningarna, som är de verkliga grovjobbarna när det gäller utställningar.

Min åsikt.

VeronicaP
0

Fast jag tycker det var ett bra sätt då det samtidigt sparas pengar tid pga allt alla redan är på plats och det kommer säkert vara mycket folk då det sammanfaller med en massa andra häst *saker* samtidigt och hur man än gör så krockar det oftast alltid med något och ja Valla är speciellt och populärt för dem i öst Ev någon region till men  för mig har ju risk krockat med annat flera gånger så man får välja vilket så är det går inte att anpassa för alla.

PP
0

Jag håller med Annette. Det är inte heller första gången det händer, och förmodligen inte sista heller.

För att svara på frågan i #14, så var motiveringen att de inte vill ha en särskild helg bokad för att de vill kunna lägga riks i anslutning till olika andra engagemang för att marknadsföra shetlandsponnyn.

Charlotte-J
0

#19 Håller med dig Anette.

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

#20. Det spelar ingen roll om riks krockar med Valla, Bjärsjölagård  eller om det är en lokalutställning i Haparanda som drabbas. Det är lika illa vilket som.

En utställning är ofta ett väl inarbetat arrangemang. Att hoppa över ett år är inte bra. Se bara på Skaraborga Ponny Avel, de hade inte sin traditionella utställning förra året. I år återkom den, men det var väldigt få anmälda. Det kommer att ta tid och krävas mycket arbete för att få igång den igen. Det är samma med lokalutställningarna.

Om man då kör både riks och en lokalutställning samtidigt? Då måste dels folk välja, dessutom utestängs en hel drös med människor från riks = arrangörerna från lokalföreningen. Jag tror det blir pannkaka av alltihop, de båda utställningarna tar från varann och det gagnar knappast någon.

Om riks skall vara en utställning värd namnet skall den ha en egen helg, vara öppen för alla och vara något utöver det vanliga. De två riks jag varit på, Axevalla -03 och Örebro -05 var mycket bra. Kort sagt, riks skall vara en folkfest som lockar ALLA shetlandsintresserade och skall därför inte krocka med något annat SSS relaterat evanemang.

Min åsikt.

Charlotte-Aveback
0

#21:

"För att svara på frågan i #14, så var motiveringen att de inte vill ha en särskild helg bokad för att de vill kunna lägga riks i anslutning till olika andra engagemang för att marknadsföra shetlandsponnyn."

Jag undrar faktiskt om det är någon fördel med dessa stora samarrangemang. Tanken är god - men det kan t.o.m. bli mindre fokus på just shetlandsponnyn då de "oinvigda" ofta går runt och försöker hinna med att se så mycket som möjligt av allting medan de är där.

Charlotte-Aveback
0

Var senast och besökte RIKS i Tingsryd 2004. På en stor travbana skulle 5 raser samsas: Ardenner, Dartmoor, New Forest, Russ och Shetland. Naturligtvis fick shettisarna hålla till längst bort, på "andra sidan" så det var många och långa promenader tvärs över hela mittenområdet för att komma till och från bilen, till och från serveringen och försäljningsområdet, m.m. Dessutom var det ingen direkt mysig inramning av området och inte mycket utrymme till sittplatser, m.m. Undrar just hur många "nya" shetlandsentusiaster vi fick till det året? Flört

Tycker nog att våra egna utställningar överlag är mycket trevligare, mysigare, personligare, och verkligen inriktade på shetlandsponnyn och inget annat.

PP
0

#24-25 Svarar eftersom du riktade dej direkt till mej: Jag bara förde vidare vad de sa på mötet, så det jag skrev har inget med min egen åsikt att göra.

Fast jag håller med både dej och Annette, ifall någon skulle undra… Flört

VeronicaP
0

Fast här var ju nu både utställningsringar kvar och boxar med så lite plus är det  ….

Tingsryd är ju inge bra ställe eg tycker jag att ha utställningar på då vi är där och tävlar och där är väldigt långt till allting så är det väl inte första stället som jag tänker att jag vill åka till på utställning (gäller nu när det är på travbanan)

carl-gustaf
0

# Kanske bara 40 som tycker det är kul att komma,
Om bara 4% av medlemmarna kommer så kanske det inte är så kul att komma. Kanske visar övriga 96% sitt missnöje och misstro med mötena genom att utebli?
Avvikande åsikter brukar ju kallas
"störande av gemenskapheten" och
vem vill störa de som har så kul.

Själv kommer jag när diskrimineringen av shettisar och medlemmar upphör.

carl-gustaf
0

Hände inget?
Hade inte styrelsen kul?
Informerade man om Jordbruksverkets ställningstagande till de vita passen?

Annette
0

#24. Jag tror du har rätt. Det är väl bättre att ha egna arrangemang och kosta på dessa lite annonsering, tex i lokalpressen.

VeronicaP
0

#29 Det hände mycket och många givande diskussioner , lite kommer säkert att stå med i medlemstidningen.

Annette
0

På Nords hemsida finns en sammanfattning om vad som diskuterades på höstmötet.

http://hem.bredband.net/shetlandnord/SSS_hostmote2007.doc

Minsanne
0

På höstmötet framgick också att kassören Maria Pettersson avgick med omedelbar verkan, liksom Stina Wessmark. Samarbetssvårigheter i styrelsen var orsaken.

Mycket tråkigt att två så kompetenta personer avgår.

Annette
0

Ja, det är verkligen tråkigt.

Charlotte-Aveback
0

#33: Jättetråkigt!

[LinneaDahlberg]
0

#33 Nej! Det hade helt undgått mig (jag var på annat ärende den helgen). Så tråkigt…. De har ju lagt ner så mycket tid på det här…

Kris_J
0

Som en kommentar till ovanstående skulle jag vilja säga.

Allt är inte alltid vad det ser ut att vara….

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

#37. Och när locket läggs på och man uppmanas tll tystnad så undrar man ju varför……

RebeckaSvensson
0

Jag säger som Kristin, det är inte alltid som det ser ut att vara.

Pheobe
0

#37 precis, så är det ju med allt. man får ju vara tacksam för det dom tillfört iaf… Nu får ju nya människor chansen

[LinneaDahlberg]
0

#37 där låter det som att de inte lagt ner tid alls?!
Visst har det lagts ner mycket tid (nu menar jag inte att ingen annan gjort det) men du (och fler nedan) kan ju inte mena att jag bara TROR att de lagt ner tid när de inte har det?

[LinneaDahlberg]
0

#41 STOPP!! såg mig själv…. det var väl kanske inte just till MITT inlägg…. sorry

Lord_Of_The_Rings
0

#33 - #42 Kan vi inte ta och sansa oss med kommentarer om vad vi tror är rätt och fel i det här sammanhanget, tills styrelsen kommit ut med allmän information? För så blir det. 
Det är också att visa respekt för de inblandade…

[LinneaDahlberg]
0

#43 tror inte att någon påpekade att något var rätt eller fel. som flera skrivit ovanför är det roligt att nya får chansen. det spelar egentligen ingen roll varför de inte skulle vara kvar. man har väl rätt att tycka att det är tråkigt ändå?

Annette
0

#43. Det är väl alltid tråkigt när det är samarbetsproblem och det är det ju ingen hemlighet att det var orsaken, det sades ju faktiskt på mötet. Vad som är rätt och fel har inte ens diskuterats i denna tråd. Vi har beklagat att två ur styrelsen valt att avgå.

Velvet70
0

Vad menas med:

Allt är inte alltid som det ser ut att vara…

Vad är det som ser ut? Varför är allt så kryptiskt?
Varför finns det inte redan information på SSS hemsida om Stina och Maria avgick för över en vecka sedan?

Lord_Of_The_Rings
0

Okej, det var ett tafatt försök att få allihop här att ligga lika lågt som de som faktiskt är inblandade. Ingen av dem skriver ju faktiskt här. Vi behöver ju inte klyva hårstrån, när alla ändå vet vad som menas…

SJÄLVKLART kommer det information från styrelsen!
Det är ju inte frågan om någon mörkläggning, utan helt enkelt om att sätta ihop informationen och få ut den på ett vettigt sätt. Det i sig tar en viss tid. Ha tålamod nu.

VeronicaP
0

Fast det sades inte heller att det var samarbetssvårighet med styrelsen . Maria sa eg inte alls vad det var mer än att det var personligt bla och varför Stina avgick sas inte överhuvudtaget så det ska vi inte heller spekuleras i och då inte Maria själv ville säga varför så tycker jag av respekt för de som det berör så har vi inte ens med det att göra om jag ska vara ärlig för snackas det är så blir det sådant där trevligt skitprat igen och ingen av oss vet vad de gäller utan bara de beröra personerna och allt har 2 sidor……………….

[LinneaDahlberg]
0

#48 absolut! men är det då förbjudet att uttrycka att man tycker det är tråkigt? det är väl BARA en positiv åsikt?

MariaP
0

Jag hade inte tänkt att kommentera detta men jag måste rätta till de felaktigheter som står i inlägg 48.

Jag sa verkligen inte att jag avgår pga personliga skäl. Jag berättade vad saken rörde sig om, jag avgår pga samarbetssvårigheter med en person i styrelsen. Jag har det sista halvåret mått så dåligt att jag inte har någon ork att fortsätta lägga ner jobb på kassöreriet eftersom det är väldigt krävande. Jag poängterade också att de nyinvalda suppleanterna ska lämnas utanför allt som hänt, många av dom fick inte reda på vad hela grejen handlar om förrän efter höstmötet på söndagen. Vidare tackade jag Stina och Ulricha i styrelsen för att dom brytt sig så mycket om mig under den här jobbiga tiden.
Jag är ledsen att jag har svikit det förtroende jag fått av medlemmarna när dom röstat på mig på årsmötena men detta var ett nödvändigt beslut.
Stina skickade ett mail till styrelsen den 4 oktober där hon meddelade att hon skulle avgå i samband med styrelsemötet den 20 - 21 oktober med motiveringen "Efter det som hänt den senaste tiden känner jag inte längre någon glädje och energi att fortsätta jobba vidare"

Tyvärr kände jag mig tvungen att göra detta inlägg då fel information skrevs…….

Annette
0

#50. Då hörde jag rätt ändå. Det var precis så här jag uppfattade det du sa på mötet. Du har inte svikit någon.

Marta
0

#50 Mycket rakryggat av dig att skriva här. Hoppas du mår bättre framöver!  Kram

Milla
0

Nu kan inte jag heller hålla tyst längre. Var på mötet och jag tycker väl att det är upp till dom som är inblandade att bestämma om man vill berätta för alla andra eller ej.

Maria Jag känner inte dig alls, men jag hoppas du snart kommer att hitta tillbaks till glädjen igen. Jag förstår dig fullt ut att du väljer att inte gå ut med vad som har hänt.

Tycker det är lika bra att man accepterar detta. Men det är ju bara vad jag själv tycker.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Lord_Of_The_Rings
0

Okej. Med full respekt för alla inblandade: Är det möjligt att den fortsatta debatten här (om den alls behövs) kan fortsätta EFTER att informationen kommit från styrelsen?
Jag tror att det kan bli mycket svårt att få informationen objektiv om detta forum fylls med tyckanden, gissningar, påståenden och dylikt som gör att vi alla har "skapat" en giltig uppfattning, utan att ha tillräckligt med fakta.

Detta mina vänner är att betrakta som ett personärende och skulle i vilken annan styrelse som helst belagts med sekretess tills styrelsen lämnat information. 
Att tänka på: Det är människor med känslor inblandade.

Annette
0

#54. Skall det behöva ta över en vecka att få ut den informationen?

Dessutom var det vid ett medlemsmöte som informationen lämnades ut.

Marta
0

"Att tänka på: Det är människor med känslor inblandade."

Det får mig osökt att tänka: Hur hanterade styrelsen detta för att förhindra den fullbordade katastrofen? Det har väl hela tiden handlat om människor med känslor?

Det är nog så aktningsvärt att man vill förhindra spekulationer och skvaller men är inte det något man borde aktivt förhindra redan på ett mycket tidigt stadie i en styrelse? Man får kanske aktivt ta tag i problem redan på ett  tidigt stadium och inte tro att det går över av sig självt.

VeronicaP
0

#50 Fel uppfattat av mig sorry, men det var ju inte hela styrelsen heller som det skrevs ovanför och jag tycker också att det är tråkigt men jag tycker faktiskt ändå att det är personligt mellan dig och den som det gäller och inget som jag har med och göra utan att ni ska lösa det själv utan en massa andra förvetna människor som vet och kan och bestämma  hur ni ska lösa det.

Tycker fortfarande inte att vi har med det och göra det sas tydligt också på mötet att information skulle komma ut och att det helst inte skulle *snackas* på nätet då vi alla vet hur fel det kan bli när man inte prata öga mot öga allt kan misstolkas och läsas mellan raderna och det räcker att man skriver ett ord fel så blir allt fel.

SOM SAGT DET FINNS ALLTID 2 SYNER AV DET HELA.

Jag brukar inte skriva att trådar ska ta bort eller låsas men detta kanske kan vara ett tillfälle att göra det då det är så lätt att allting blir fel och snacket går…..

Annette
0

#57. Finns ingen anledning att vare sig låsa eller ta bort denna tråd utifrån det som hittills skrivits i den.

VeronicaP
0

#58 Kan du ha rätt i ! Men sen är ju namn nämna utan deras vetskap från början  och att det började diskuteras människors förehavanden .

Kan man ta bort momstrådar utan några eg skäl så kan man väl ta bort en sådan här tråd. (bara en spontan tanke om att ta bort trådar)

carl-gustaf
0

Som ledamot i en styrelse skall man i alla lägen arbeta aktivt för föreningens bästa.
Som ledamot i en styrelse har man inte bara rätt utan man har också en moralisk etisk skyldighet att arbeta för det man själv tycker är bäst för föreningen och dess medlemmar.

Styrelseledamöter som är av avvikande åsikt mot ordförande eller den rådande majoriteten skall visas tillbörlig respekt annars visar föreningen dålig aktning mot våra demokratiska spelregler. Majoriteten bestämmer men den har ingen rätt  att pådyvla eller påtvinga andra sina åsikter eller arbeta på ett sådant sätt att ledamöter känner olustighet i sitt styrelsearbete eller att vara medlemmar i föreningen.
Det är också ordförandens roll att verka för att samarbetet fungerar smidigt i styrelsen.

VP #57: Styrelsens arbete är något som berör alla medlemmar i föreningen och är därför inte en personlig tråd såsom momstråden som bara berörde enskilda individer och deras förehavanden.

Medlemmar i föreningar har rätt att få korrekt information i tid från sin styrelse.

Såsom jag har hört, informerade styrelsen inte om SJV:s förfrågan angående "vita pass" utan förnekade att de omgående skulle inkomma med information om varför vita pass inte är diskriminerande. Kanske någon som vet något mer om detta?
Flört

Silenos
0

Detta är ju ett Forum för shetlandsponnyer i allmänhet. jag vill nog säga det jag sagt förut när det kommit upp specifika föreningsfrågor. Är det inte bättre att ta det inom respektive förening ?

VeronicaP
0

#60 Tror nog att du hört en del fel , men så blir det ju ibland när det går från mun till mun alla tolkar svar som de själva vill.
Fast momstråden berörde inte  enskilda personer(såg inga specifika namn nämnas i den) , jag hade gärna läst i den och ev kunnat lära mig lite om hur det funkar med moms från de som kan det.

#61 Kan instämma med dig faktiskt för här löser vi inget .

Cattis
0

#62 Jag tror att du har missat att momstråden ligger ute, utan personliga namn (de är borttagna) och med den fakta du efterlyser.

#Jag tycker att alla spekulationer skall lämnas utanför denna tråd och detta forum. Maria Pettersson har skrivit hur och varför detta skett från hennes sida, och styrelsen kommer att lägga ut info om detta på föreningens hemsida (inte här). 
Spekulationer leder ingen vart. Diskutera är givetvis okej, men att spekulera i vem som gjort/sagt vad, hör inte hemma här.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

#63 Vart då , jag har inte hittat den och den jag har sett har varit låst.

Cattis
0

#64 Ja den är låst, men den går att läsa. Sök på momsregler.

/Cattis

VeronicaP
0

#65 har gjort det och jag får faktiskt inte fram den när jag söker på moms hm men jag gör säkert fel *S*

Cattis
0

Nej, söker du bara på moms kommer den inte fram, men söker du på ordet "momsregler" så ser du den.

/Cattis

VeronicaP
0

#67 Se där jag gjorde ju fel ;-)

Denna kommentar har tagits bort.
kristina-axtorp
0

#50 Beklagar verkligen att du inte orkade jobba kvar i styrelsen! Har ett stort förtroende för ditt arbete i styrelsen och det mycket efter förra årets höstmöte, då du på ett professionellt och neutralt sätt ledde diskussionen vidare. Du såg även till att alla fick svar på sina frågor! Hoppas att du snart kan få energin tillbaka!

Camilla
0

#50 Hoppas att du snart återfår energin!

paparatzi
0

Vad tråkigt att så kompetenta personer ska tvingas lämna sitt/sina styrelseuppdrag, det är verkligen ett nederlag för föreningen.

Vad beträffar förfrågningar som kom upp på detta möte om tex: skrivelse till SSS från SJV så kan jag upplysa om att detta brev som "styrelsen aldrig fått" besvarades av samma styrelse den 10/11 2007

tycker också att saker och ting borde komma ut till medlemmarna och inte försöka tystas ner.

paparatzi
0

#37 Kristin, med stöd av ovanstående inlägg håller jag fullständigt med dig i att "allt är inte alltid vad det ser ut att vara"….Fundersam

jojjehanna
0

#50 vill önska dig styrka och hoppas att du får tillbaka din lust och ork framöver även om det inte leder till nytt styrelseengagemang. Tycker att du alltid har skött dina uppdrag snabbt och smidigt och ingen skugga bör falla över ditt arbete. Man måste alltid lyssna på sina känslor, sin kropp och själ. Du gjorde alldeles rätt som avgick.

Styrkekramar från Johanna

carl-gustaf
0

Tydligen framkom inget av intresse på höstmötet eftersom ingen har skrivet något av värde här utom att Valla kan falla, kanske någon kunde ge styrelsen en almanacka till 2008.

Döm inte allt du hör Tro inte allt du ser
Säg inte allt du vet…..utan vänta först på vad som står i shetlandsponnyn.    Flört

AnnaLundin
0

Hade man prompt velat veta precis allt som avhandlades på höstmötet så skulle man nog ha varit där. Då hade man dessutom kunnat framföra sina åsikter.

Lauth
0

Det är jättesynd att fler inte hade möjlighet att närvara vid mötet, men Sverige är ett avlångt land med stora avstånd.

Tycker det var strongt gjort av den Nord-medlem som åkte nästan 60 mil enkel väg för att vara där. Jag personligen hade nog inte gjort det.

Eftersom några har efterfrågat vad som hände på mötet så kommer en kort resumé från min sida.

1. Kort film om vetrinärmedicinens grunder, visste ni att de hugade vetrinärasspiranterna skulle även ha en god sångröst! Ty de utbildades parallellt till klockare..

2. Information från de olika kommitterna, bruks och utställning med siffror från utställningsåret -07

3. Ordförande pratade "fritt från sitt personliga hjärta" om avel (dåtid, nutid och framtid) för att ge disskusionsgrupperna inspiration

4. gruppindelning och samtal inom grupperna ( olika saker togs upp i de olika grupperna)

5. "redovisning" av vad som diskuterats i grupperna

6. Några förslag från regionalföreningarna (bl.a. champion Veteran och höjd kvalgräns till champion föl) diskuterades.

Har säkert glömt/missat nåt som var viktigt, men i stora drag såg höstmötet ut så här.

carl-gustaf
0

#80 Tack Lauth men det var inte agendan jag efterlyste utan mera konkret information, såsom:
Vad avhandlade grupperna? Vad hade man för åsikter?
Vad kom man fram till i sina redovisningar??
Också väldigt nyfiken på vad ordförande hade för tankar om aveln i framtiden?
Samt hur kommenterade styrelsen de förtida avgångarna av ordinarie ledamöter, vilka lösningar presenterade man fram till nästa årsmöte.  Eller kallar man till extra föreningsstämma?

Kratern
0

#78 Dumt sagt!

Nog måste man kunna få information om vad som händer i SSS utan att personligen åka flera hundra mil (tur och retur)

Lauth
0

Ska låta bli att försöka nästa gång när mitt försök i alla fall blir fel.

VeronicaP
0

#81 Du får väl vara nöjd med det du får när du inte själv var på mötet , även norr hade ju lagt ut finns i en länk ovanför och duger det inte så tycker jag att du hädanefter får åka på mötena själv .

#83 Jag tycker det dög jättebra men vissa blir aldrig nöjda ;-)

Annette
0

#81. Ang hur avgångarna skall lösas visste man nog inte, men det är så jag uppfattade det.

Gruppernas diskussioner presenteras i länken i inlägg #32, i korta drag. Jag gissar på att en utförlig sammanställning kommer i SP nr 4, som utkommer i december. Det var ju just diskussioner, så inga beslut togs är väl värt att nämnas. Ordet var fritt inom grupperna, så ämnena var blandade. Generalmönstring, fertilitet, bruks, kvalitets, domarkonferenser mm mm.

Vad ordföranden hade för tankar om morgondagens avel har jag glömt bort. Men det kommer nog i SP det också.

AnnaLundin
0

#79 m.fl - jag hade OCKSÅ sådant som hindrade mig att delta på höstmötet (arbete), så jag undrar VARFÖR det är absurt att konstatera att man borde ha varit där om man hade velat veta allt som diskuterades och om man hade åsikter att framföra.

VI som inte var där får nöja oss med den information vi får från dem som deltog och kan vi inte nöja oss med det så får vi invänta nästa Shetlandsponnyn. Och allt lär vi inte få veta förmodligen, eftersom jag tvivlar på att det finns en ordagrann utskrift på allt som sades under dagen.

Jag tycker det är jättebra med detta forum där vi kan få snabb info, men nog sjutton är det några som verkar vara bortskämda, som bara kräver att folk här ska ge dem alla svar.

carl-gustaf
0

Denna tråd handlar om vad som hände på höstmötet. Se ovan.
Men bara ett mindre antal inlägg i hela tråden handlar om vad som avhandlades.
Men flera tyckte att det var bra och det är ju bra, ändå bättre hade ju dock varit om dessa också hade velat informera oss som inte var där. Tackar Lauth en gång till för den visade vänligheten att återge de punkter som togs upp och övriga som framfört info i denna tråd om detta ämne.

Men jag förstår inte varför folk som inte var där eller inte vet/minns något om höstmötet gör negativa uttalanden i denna tråd. Vetlöst och vettlöst är alldeles för många inlägg här. Penga mun

Cattis
0

Denna tråd innehöll allt för mkt som inte hörde till ämnet, så nu är dessa inlägg borttagna. Jag kommer att fortsätta plocka bort sådant som allt för mkt avviker från ämnet. Och/eller som bara är till för att skapa misstro/osämja.

Att man har tyckanden om hur styrelsen sköter sitt jobb är en sak, men det får man isf ta med just styrelsen. Detta är inte föreningens forum. Att diskutera generella saker som gäller föreningen, eller styrelsens arbete är en sak. Men kritik och klagomål till denna, får riktas till dem direkt via mail eller brev (eller tfn - välj själva).

/Cattis

Kratern
0

Nog tycker jag att man kan få klaga på en styrelse i ett forum som detta.

Att däremot klaga på enskilda personer (t.ex i en styrelse) hör inte hit.

Ett forum är ju faktiskt delvis för att man ska få klaga på saker man tycker är fel, likaväl som att sprida glädje när något är bra.Flört

Cattis
0

#90 Ja man kan få klaga på saker, det tycker jag också. Men det har klagats på enskilda personer/grupper och det är ju inte okej. Vi måste vara hårdare på att ta bort sådana kommentarer.
Generella diskussioner om saker man vill ändra på, tycker är fel, eller kanske till och med tycker är bra (för väldigt mkt är ju bra) kan man gott diskutera.

Men inte heller skall man vända sig till styrelsen på detta forum, för den kommer inte att svara på sådana frågor här. Därför menar jag att man måste vända sig till styrelsen direkt med frågor, direktriktad kritik osv. Vill man få till en ändring ex, så är inte denna väg den rätta att gå.

/Cattis

Jannie
0

Kritik ska styrelsen ha när en så kompetent och omtyckt person som kassören tvingas avgå i förtid p g a trakasserier.

Cattis
0

#92 Skriv då ett brev till styrelsen och framför dina åsikter/din kritik. Om du vill att de skall kunna ta till sig av kritiken.

För övrigt har jag läst att det handlat om samarbetssvårigheter mellan två personer, inte att "styrelsen" trakasserat någon. Starka ord.

/Cattis

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.