Har storleken betydelse?
Jag har funderat på det här med storleksskillnaden mellan sto och hingst… Hur vanligt är det att man betäcker ett stort sto med mini för att avkommorna ska bli "lagom"? Vad ger dessa avkommor för storlek då de både bär stor standard och mini i sina gener?
inte många mini hingstar som betäcker superstora ston. Får ju vara lite realist i det hela. Han ska komma upp också. Jag har dock både mini och normalstort i mina stammar. Man ser ju lite vad hingsten och stoet ger och gör en bedömning utav det. Flera minihingstar lämnar stort och flera stora ston lämnar smått. Det är en bedömning på vad man vill uppnå.
Jag vet ett sto på 104 cm som betäckts med 3 olika minihingstar 82-86 cm… avkommorna har blivit 95-98. Men är de inte svårt att "räkna ut" vad det blir för storlek på avkomman och vilka storlekar de i sin tur kommer ge?
Jag vet ett annat exempel där det skiljt 13cm på sto och hingst (hingsten mindre) och det var inga svårigheter för hingsten… Ja, jag pratar om shetlands… När det gäller Halvblod kan det väl skilja 20 cm?
Haälvblod blir ju överlag seminerade idag och då kan det ju kvitta
Jag vet flera hingsthållare på mini som inte vill ta emot stora ston. Värre tycker jag när man betäcker ett litet sto med en stor hingst. Man vil ju inte skrämma stoet.
Visst är det svårt att räka ut. Jag har två avkommor efter det ena stoet. Hon var själv 94cm, båda hingstarna var 97cm och den första avkomman är idag 103 som 3 åring och den andra är 86 som två åring. Det är ganska stor skillnad. Nu finns det mini i mamman stam längre bak.
Det jag funderar på också är ju om ett sto är 87cm som har både mini och standard i stammen betäcks av en liten hignst låt säga 88-92 cm och avkomman kanske blir STOR… Kan det bli problem då?
#4 tror ju inte jag ska skilja så mycket. Jag menar det finns ju dom som har ston på 90-95 cm som betäcks med 105 cm hingstar.Fölet anpassar sej i magen. Finns ston som är normalstora som betäckts med ännu större B ponny hingstar och fölat utan problem.
Hingsten lär inte ha några större problem att ta sig upp, de brukar lösa det ganska bra själva… Det finns ju exempel på shetlandshingstar som betäckt betydligt större ston (travare t.ex.). Vill man verkligen så går det ju både att ligga ner och att leta upp gropar/nedförsbackar…
Däremot kan det ju bli väldigt ansträngande för hingstens ben och leder, och det är väl snarare det man får tänka på i så fall.
Sen är det ju, precis som ni säger, så att i nästa generation är risken att man får väldigt stora eller väldigt små avkommor igen, eftersom även mor- och farföräldrarna påverkar storleken på avkomman. (Tänk t.ex. på hur färgerna nedärver sig. En fuxgen kan ligga dold i flera generationer och sen plötsligt visa sig. Med mankhöjderna är det förmodligen samma sak, alltså ska man inte bli förvånad om två 95 cm-hästar får både miniföl och såna som ligger över metern.)
Dessutom brukar, efter vad jag förstått, inte storleken på pappan ha så stor betydelse för hur stort fölet är när det kommer ut, eftersom det, som någon sagt tidigare, anpassar sig efter livmodern. Istället kan de vara väldigt duktiga på att växa snabbt när de väl kommer ut. Även om inte jag personligen skulle betäcka ett litet sto med en väldigt mycket större hingst.
Men ni ser inga problem med att betäcka ett stort shettissto med en mini??? Inte ens med långsiktigt avelsplaner?
Det måste väl, om man gör en sån kombination, finnas någon mer anledning än just storleken. Om man vill ha in det blodet i sin stora stam, så varför inte? Jag tycker det finns faktorer som är betydligt viktigare än storleken.
Ur storlekssynpunkt, om det är så att man vill ha ner storleken, så skulle jag hellre betäcka med någon som bara är lite mindre, och ta det i flera led hellre än att betäcka med en mini, med tanke på det jag skrev i sista stycket i #6.
Men som sagt. Jag betäcker inte efter storlek, utan efter andra egenskaper.
Är det så att många mini har mindre huvuden? Det har väl en viss betydelse vid fölning eller?
Jag tycker jag att det finns betydligt fler hingstar 100-105 än 90-95… varför är det så?
Vill man minska storleken, bör man göra det i fler steg. Annars finns risk att man inte får den effekt man önskar.

Själv tycker jag att en bra höjd på en hingst ligger där runt 1m till 1.02 , då kan man betäcka med vilket sto som helt och det är eg samma med stona ..
Fast det måste ju finnas några små hingstar också ju *ler*
Jag vill helst ha hingstar som är mindre än stona, Då jag har tre ston 90-95 cm så om jag vill ha hingstar runt 90 cm så är det ju lätträknade eller?

Jag vill ha mina ston mellan 95-98 ca. Nu har jag ett par stycken som är 103, men idealet för mig är 95-98. Sen spelar hingstens mankhöjd mindre roll. Men jag föredrar hingstar runt 100-104.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag såg idag på ett större stuteri här i närheten en minihingst 86 cm som gick på fribetäckning med ett stort sto, ca 105cm.