Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1218 ggr
Prästmyren
0

Erfarenhet av kastrering & eftervård?

Jag har för första gången kastrerat hingst, två faktiskt och nu är jag lite rådvill över eftervården. Det var stående kastration på båda två som gick ua, timmen senare var vi hemma. Vet sa till mig att det var bra att de fick kvar på lösdrift och att jag bara aktie hålla koll på såren och ev göra rent med sårservetter vid behov. Gjorde detta igår (under stor protest från ponnys) och tyckte då att det såg ganska fint ut. Ikväll däremot var det mkt mer svullet och själva pungen kändes ngt varm, särskilt på den yngre. Men jag såg inget var på den stund de lät mig klämma. Den äldre av dem blödde lite ännu, vilket jag tolkade som bra för då dränerar det väl? Min undran är nu: Hur svullet får det bli och hur mkt kan det få "gegga sig' innan jag ska börja ge dem an antibiotikan som jag fick med mig hem? Vill ju inte ge antibiotika i onödan heller :/ Känner mig lite villrådig eftersom jagj inte har någon aning om hur det kan se ut efter en kastrering och ändå vara helt normalt 😳 Hjälp?

Kris_J
0

Har du tempat dem?

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
0

Även om de går på lösdrift kan det vara gynnsamt för dem att du går några raska promenader med dem per dag.

Veritas odium paretFörvånad

Prästmyren
0

Ska tempa nu på morgonen! De verkar pigga och glada båda två, men kan ju givetvis ha feber ändå.

Prästmyren
0