Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 1348 ggr
Miija
0

Rasvisa krav.

Vad betyder rasvisa krav för Er?

T.ex om en hingst är godkänd i annat land än Sverige. Skulle han då inte vara godkänd enligt rasvisa krav?

Förklara då gärna varför han inte skulle vara det och vad det landet i så fall annars går efter i sin bedömning. Tack!

AnnaLundin
0

För MIG - rasvisa krav = de krav vi ställer för godkännande i Sverige.

Man gör helt enkelt OLIKA bedömningar i olika länder.

Miija
0

#1. Jo, det kan nog skilja en del. Men det finns även de som är lika våran bedömning.

Du, personligen, tycker med andra ord att en Internationellt godkänd hingst är detsamma som icke godkänd?

Jag vill inte provocera, utan bara höra hur resonemangen går.Cool

Frågar dig, Anna.Skrattande Vad kallar du de andra ländernas krav? Rasvisa eller vad skulle du kalla dem?

carl-gustaf
0

Alla länder har samma verbalt skrivna text att utgå ifrån.

Här tolkas dessa rasvisa krav ihop med domarnas totalsyn på hur en idealhäst skall se ut. Därför skiljer synen och tolkningen av raskraven mellan de olika dotterföreningarna.
Tokigast är när någon dotter tycker sig veta mest om hur en shetlandsponny skall se ut än modern.

Bedömningarna är olika mellan länderna och över tiden.

Bästa rasvisa kravet är att individen skall stamma från renrasiga shettisar. Annars har shetlandsponnyn en ovanligt bra rasbeskrivning.

Av övriga c:a 50 raser står det i de flesta rasbeskrivningarna att hästen skall ha ett vackert huvud men inte mer??? Goddag yxskaft.

Roa er med att ta fram rasbeskrivningar och gissa sedan vilken ras det är. Inte lätt. Skrattande

Kallar det ibland rasismkraven.

AnnaLundin
0

#1 - För mig är det så att en bra hingst når de rasvisa kraven när den avelsvärderas i Sverige på det sätt som är tradition här.

En hingst som är godkänd i ett annat land, som visas fram här, blir godkänd för avel här, det vet du också. Men jag skulle nog inte betäcka mina ston med den om den inte är så bra att den uppnår de krav vi har ställt för godkännande av de inte tidigare godkända hingstarna. Inte för att jag betraktar den som "icke godkänd", utan för att jag litar på Avelsvärderingsnämndens bedömning att hingsten helt enkelt inte är tillräckligt bra. Min egen kunskap är inte tillräckligt bra för att kunna avgöra det själv i alla lägen, därför litar jag på dem som kan saken bättre än jag.

Andra länders rasvisa krav är just deras rasvisa krav, enligt den bedömning som är tradition hos dem och deras sätt att se på shetlandsponnyer. För att vi de facto HAR lite olika syn på hur shettisar ska se ut kan man om inte annat se genom att besöka de större internationella utställningarna där såväl ponnyer som domare av olika nationaliteter möts.
Jag var på internationella utställningen i Danmark, för evigheter sedan (var det 2000?) och blev då förvånad över den stora variationen i typ som fanns mellan olika länders ponnyer. Och Hur domare från andra länder dömde - vissa rangeringar minns jag fortfarande hur förvånad jag blev….

carl-gustaf
0

Hur bra är det när alla individer även inkluderat andra raser ser likadana ut.

Se på våra svenska russ, vilket år försvann den rasen?

Styrkan med shettisen är att det finns många olika typer inom familjen.

Pheobe
0

Eftersom vi är i sverige så försöker jag rätta mej efter det.

AndersA
0

#5 en intressant fråga , när försvann russen?

Miija
0

Jag förstod inte vad du svarade på…

Pheobe
0

#8 om de rasvisa kraven. Jag går efter våra riktlinjer

carl-gustaf
0

# 9. Pheobe. De rasvisa kraven är lika i alla länder!
Våra plan och riktlinjer behandlar inte rasutvärderingen.
Den bedömning som görs är personlig av de domare som dömer vid det visade tillfället utifrån hur de tycker en shetlandsponny skall vara och hur de tolkar den av moderlandet utgivna rasbeskrivningen.

MrsM
0

Rasvisa krav, rasbeskrivning och plan & riktlinjer är olika saker.

Plan & riktlinjer är nationella för en stambokförande förening och  innehåller bl a rasbeskrivningen. Rasvisa krav är ett inhemskt begrepp inom avelsvärderingen som innebär eventuella tillägg el avvikelser i reglementet för en ras från avelsorganisationens (SHs) grundreglemente.

Allt detta styrs/påverkas i sin tur av  moderstambokens regler och internationella regelverk för de olika raserna.

Miija
0

Jag har nog inte fått i mig tillräckligt med kaffe ännu…Generad

Betyder ditt svar att rasvisa krav är lika i alla länder eller att de är olika?

Houdini
0

Allt detta styrs/påverkas i sin tur av  moderstambokens regler och internationella regelverk för de olika raserna.

På vilket sätt har SSS låtit sig påverkas av alla brev från jordbruksverket (som förmedlar Hemlandets regler) och Moderföreningen?

kicki80
0

Rasstandarden är inte så lätt att tyda då det oftast verkar dömas efter domarens personliga åsikt mest.   Annars borde det inte kunna skilja 4-5p på en och samma ponny med 3 dagars mellanrum…  Och då är inte poängskillnaden på rörelserna för de kan ju ändras på en kvart…

men rastyp från 8 till 6 på 3 dar det låter konstigt om vi följer en rasstandard..eller??

Jag skulle vilja ha flera utställningar där ponnyns identitet är okänd för domaren.. skulle vara kul att se.

Kratern
0

#14 Jag håller med dig till 180% i allt. Nåja, i alla fall det du skrev i ditt inlägg. Flört

carl-gustaf
0

#12 De rasvisa kraven/ rasvisa bestämmelser reglerar det tekniska handhavandet för rasen, bara mankhöjden om max 107 cm för shettisar regleras där.

Rasbeskrivning är något som resp moderland för rasen bestämmer. För Shetlandsrasen är vår rasbeskrivning identisk med moderlandet.

Hur stor hänsyn som tages till rasbeskrivningen beror på vilken domare som dömer. All bedömning är subjektiv.
Utöver rasbeskrivningen för rasen finns ingen beskrivning/bibel för hur man värderar en häst vid bedömning. Märkligt!

Denna kunskap förvaltas i arv från person till person precis
som bland djungelfolken. Skrattande Inget fel i detta.
Men det gör det nästan omöjligt för någon att konkret förstå vad som menas med bra ben t ex.