Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 4489 ggr
[Anna-N]
0

Utfodring av åldrande hästar

När hästarna börjar bli gamla, tänderna blir dåliga och de kanske har svårt att hålla gott hull. Hur löser ni det, då hästarna är pigga för övrigt.

Vad utfodrar Ni med för att det ska fungera på ett bra sätt?.

Vet en avelshingst ( av annan ras) som levde på lusernpellets och filmjölk för att hålla hull och mage i trim. Han var nog en bra bit över 30 år!.

nallebjörn
0

ush, jag skulle inte kunna hålla en häst så. När dom inte kan äta hö så får det vara slut tycker jag.

Äldsta hästen hos mej är idag 16 år. Han är tjock som en gris =) inga problem än iaf. Men jag anser honom ändå lite till åren kommen. (han blir nog 30)

Martina. N
0

Håller inte rilktigt med nallebjörn, om hästen ser bra ut och håller hull på lucernpellets, som ju är ett pelleterat grovfoder så why not?

En annan sak är det om hästen är mager eländig och och endast kan hållas vid liv med specialdiet, då är det nog dags ta sig en funderare om vad man håller på med.

Annette
0

Vår äldsta blev 34 år. Hon åt hö och lucernpellets. På somrarna gick hon på bete. Anledningen till att hon fick lucernpellets istället för havre var att hon fick foderstrupsförstoppning 2 ggr. Vi avlivade henne när knäna började säga ifrån.

Nu har vi en 26-åring och en 24-åring. De går på vanligt foder. 26-åringen har jag haft i 25 år, hon har aldrig varit sjuk och aldrig fått sina tänder raspade. Hon är jättefin i pälsen och i (för) gott hull. 24-åriga Ardennern har vi haft i 20 år. Samma sak med henne som med den andra. Hon börjar dock att åldras nu, ser man. Men hon tar sig en galopp i hagen och är som vanligt.

Cattis
0

Mina äldre ston får samma som de andra. Hösilage, det funkar ju bättre på "sämre" tänder än hö… Sen har jag haft äldre ston som inte riktigt klarat sig bara på grovfoder och de har fått/får tillskott i form av musli ("Sixteen +" från Dodson & Horrell) när det behövs.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

Lucern kan man ju även ge yngre hästar i bland så varför inte äldre och håller hästen hull och mår bra i övrigt är det inte fel , vi slänger ju i våra andra *yngre* hästar en massa konstiga foder hit och dit Oskyldig

Jag tycker iof sig att 16 år inte är någon ålder direkt om jag ska vara ärlig de får ju tävla i ponnytrav hela det året de är 15 år och många hade kunnat fortsätta länge till.. Gamla hästar är när de börja bli 20+ tycker jag

Själv avlivade jag mitt halvblod förra veckan och hon var 25 år åt vanlig mat inga problem med tänderna där …..

nallebjörn
0

#5 min gamle har väl flyttat runt för mkt. Han är grå i hela huvudet vilket man sällan ser på en 16 årig häst. Många större tävlas ju till över 20 år och ston fölar ju när dom är 20+ också. Kolla bara hingsten Killen som är över 30 år och betäcker. Visst är 16 en relativt låg ålder men man får se till hur dom mår också. Min är skranglig redan

VeronicaP
0

Sant , men mitt 25 åriga sto hade bara precis börjat få gråa hår i huvudet , fast hon har haft ett tufft liv innan hon kom till mig , och då var hon 15 eller 16 år så lite beror nog på hur de är i övrig eller i sig själva ….

hon fick föl som 24 åring och hade kunnat betäckas igen men jag hade inte råd tyckte jag *S*

nallebjörn
0

#7 jag tycker det ser hemskt ut att han redan är så grå men inget göra åt det. Lite stel i lederna och allmänt trist tycker jag. Men så är han ju valack också. Dom ser inte alltid så roliga ut

VeronicaP
0

Nä men det gör ju inte alla hingstar och ston heller , ser roliga ut menar jag ..

VeronicaP
0

#0 Men tillbaka till svaret på din fråga Lucern är jättebra kan ju ges blött, lika dant med kraftgrov och håller med Cattis om Müsli fodret det är kanon bara .. Sen är ju ensilage lättare att tugga med..

nallebjörn
0

fast jag tycker inte man ska glömma bort hästen i allt mixtrande… En gammal individ kanske borde tas bort istället. Man måste vara realist. När den dagen kommer då hästen inte kan tugga har det gått för långt tycker jag.

sonja
0

Killen är ju 31 år i år. Han har väldigt dåliga tänder, och lever på lucernpelllets och havre, i stort sett. Har skrivit hans foderstat på annan tråd. Just nu betäcker han och har blivit sämre på att äta sin mat. Han betar i hagen, men hagen är full med "bollar" av gräs som han tuggat samman, som han alltså inte får i sig. Jag har haft vet som har kollat tänderna på honom, men det var ett tag sedan. Det är bara det att det finns inte så mkt att ta på, de tänder han har ska man vara rädd om. Jag tycker att det är otroligt att han klarar sig, han är rund över ryggen och är pigg o fin. Så länge han ser ut att trivas kan jag inte ta bort honom, även om utfodringen lite känns som konstgjord andning, han hade ju definitivt inte klarat sig utan. Han kommer inte att gå på bete, utan jag ska försöka få honom att äta kraftfoder hela sommaren. Gräs har han i hagen, men just nu nu tror jag inte att det är mer än terapi. Det är klart att man funderar mkt på vad som är rätt och fel i detta fallet, det är svårt att avgöra vad som är livskvalitet. Därför tyckte jag att detta var en bra tråd, intressant att se andras synvinkel. Kanske finns det fler tips om utfodring.

# 1 Jag håller egentligen med angående att de ska kunna äta hö, men vad gör man när de är pigga o fina ändå? Det klarar jag inte.

# 2, kan man se lucernpelletsen som grovfoder? Det är ju i så fall det enda grovfodret han får. Då känns det lite bättre.

# 11 Det blir ingen sondmat i alla fall :-)

Milla
0

#12 ja lucern är grovfoder

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

SannaHolmgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min gammelhäst som fyllde i 26 år, (en lipizzaner iof) har jag just tagit bort. Han har levt hela vintern på lucerngröt med betfor, kli, havre och rapsolja. Drygt 10 kg/dag har hållt magen i trim och humöret på topp. Han har knaprat hö, kanske fått i sig nåt kg/dygn men annars har han spottat bussar i mängder.

Rund och pigg och fullt ridbar ända tills för några månader sen då han plötsligt tappade mycket hull. Vid en snabb tandkoll så var tänderna nedslitna till tandköttet på flera ställen.

De sista veckorna hade han svårt att resa sig och rullade sig bara på ena sidan, så då var det bara att invänta det försenade passet och anmäla för avlivning så fort det kom.

Hade han inte minskat i vikt så hade jag haft kvar honom.

hippoteket
0

Lusern kan ges som enda grovfoder, om man får i hästen det. Uppblötta pellets ger ju inte direkt tuggbehovet någon match, men om Killen dessutom går och i alla fall försöker tugga i sig gräs på dagarna så är det nog okej. Men du kanske ska se till att han får något som han kan svälja ett par gånger på dagarna så att han inte går med tom magsäck hela dagarna utom när han får lusernpelletsarna…

Sherlock
0

Har du provat KRAFFT Luzern strå? Hackad luzern som jag tror är lättare att tugga än hö och gräs. Kan även blötas. Dodson&Horrells 16+ som Cattis nämnde och D&H Mobility för lederna. 16 år är väl ingen ålder speciellt om han är pigg och glad.

Sherlock
0

Måste skriva igen - har nog missuppfattat åldern på hästen. Hur gammal är din häst Anna N?

nallebjörn
0

#12 jag tycker det verkar som han lever livet…. tänk att betäcka och vara så gammal. Super! tog honom sm exempel då han är en bra förebild.

Har du provat nåt som finns att köpa  på lantmännen som är plastat hö i liten bal? Det är jättemjukt. Luktar jättegott. Kostar en del förståss. Lucern i hackad strå har jag också fodrat med. Är jättebra. Sen finns det ju höbricketter som är små och lättuggade. Gräs är ju förståss det optimala just nu.

[Anna-N]
0

# 17  Jag har ingen gammal häst….Räcka ut tungan Den äldsta är "bara" 18.

Intressant bara att föra en diskussion kring detta och höra vad och hur hästägarna gör, tycker och tänker osv.

Skulle den dagen komma, så får det bli lusern och sådant som går att tugga bra.

nallebjörn
0

MEN jag tänkte på det. NÄR har man egnetligen nått gränsen? NÄR är det dax?

Själv vill jag att hästen ska kunna äta och se nåt så när bra ut i hullet. Inte ha ont på för många ställen. Lite värk hör väl gamlingen till men den ska defintivt inte vara halt. Jag vill att hästen ska få ett bra slut med lite lidande. En häst som har ryggraden utpekande och som knappt kan stå upp har lev sldeles för länge tycker jag. Det är elakt att ta bort dom när dom mår som sämst också på nåt vis. Då har det gått liite för långt.

[Anna-N]
0

# 20 Ja, det måste finnas gränser. Men har man en gammal trotjänare som man haft i¨många, många år så tror jag man märker den dagen livsgnistan försvinner..

nallebjörn
0

#21 visst är det svårt att ta bort dom. Oavsett ålder men det måste ibland göras. Själv försöker jag inte tänka på mej själv så mkt. Hästen eller djuret måste få komma först. Sen får man vara lessen ett tag. Funderar över min 16 åriga valack som är så lessen. Tycker jag iaf. Han har inte mkt gnista i ögonen men vad gör man när han är go och rund, äter som en häst iaf. Men han har allmänt tråkigt. Blivit lite riden men ändå inte så han njuter av det. Känns som han fösvann när han blev valack. Så trist att gå och titta på.

VeronicaP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan ju bara tala för mig själv det svåra valet har jag gjort 3 gånger nu  i mitt liv.

Den första var min New Forest som jag fick när jag var 8 år och han var 6 månade , han fick avsluta sitt liv när han var 23 år och det när han fick en hovböld som inte ville läka ordentligt och det var det svåraste valet av de alla men sen i gengäld så har jag ju bara fina minnen av han då han fortfarande var väldigt vacker när han fick avsluta sitt liv (alla tänder i behåll)

2 hästen var hans halvsyster som vi också köpte som föl och då var jag 9 år , samma sak där hon skadade gaffelbandet i hagen *brallade* för mycket  och detta var året efter vi gjorde av med Madgic (new foresten) så det var 2 tråkiga år kan man sägar , fast hon var också i fint hull och mådde kanon även hon blev 23 år.

Nyss så var det Gazelle och hon avlivade jag pga hon hade fått Astma här på vårkanten och den här hästen har ju aldrig varit sjuk så länge jag har haft henne och jag hade bestämt innan att börja hon bli dålig så ska hon avlivas innan det är försent. Hon var i kanon hull fin och fräsch i ben inga problem med tänder åt hö och hel vanlig foderstat, men även om det var skittufft att göra det så har jag ju bara psotiva bilder av henne med. Gazelle blev 25 år.

Jag hoppas att alla här är sådana hästvänner att när ni hamnar i ett sådant här beslut gör av med hästen innan det är för sent även om det inte skulle gå igen försäkringen..

Jag fick inte ett öre för Gazelel men det bryr jag mig inte om hade ev kuknnat få det om jag hade behandlat henne och sådant först men det är inte värt de pengarna.

Bilden på henne är tagen dan innan hon avlivades..

nallebjörn
0

#23 jag tycker du gjorde helt rätt!

Annette
0

Jag har avlivat en ponny med soleksem en gång. Fick inte ett öre från försäkringem, men det struntar jag i. Hästen mådde inte bra, men försäkringsbolaget tyckte inte det var en orsak att döma ut henne.

nallebjörn
0

#25 men om veterinären gör det ska det ju räcka.

Annette
0

#26. Det är längesedan och veterinärerna visste nog inte så mycket om saken då. Jag orkade inte krångla, 10000:- hit eller dit kan jag inte låta hästen få lida för.

nallebjörn
0

#27 nä man vill inte låta dom lida. Jaha var det så länge sedan. Fast jag avlivade en då ungefär och det krävdes på henne två veterinärer som dömde ut. Idag räcker det med en.

Muszimba
0

Jag har stått i samma stall som en Angloarab som blev 30 år. Han käkade Luzern med betfor och kli utöver det lilla han käkade i höväg. Han kom med i Ridsport och Hemmets veckotidning för att han vart den äldsta hästen som då var pigg fram tills 1 månad innan han dog -98. Han hette Stjärnex.