Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 20-föreningsfrågor-sss
Läst 1601 ggr
Prästmyren
0

Kastrering och stamboken

Jag ska kastrera två av mina hingstar imorgon och nu började jag fundera över om jag efteråt måste meddela SSS att detta har skett? Eller spelar det kanske mindre roll? Det känns så himla krångligt och ytterligare en kostnad att reka iväg passen på posten :/ Antar att SSS också tar ut en avgift för att ändra? Kan man strunta i att anmäla, eller får det tråkiga konsekvenser? Mvh Catherine

Kesoneso
0

När jag kastrerade min skickade jag ett mail till SSS om det, och då svarade de att de registrerade kastreringen men att jag kunde vänta med att skicka in passet till en annan gång det ändå skulle in. Tex vid en försäljning eller något.

ThiffannyJ
0

Ja, vi har också meddelat och sedan skickat in vid t ex ägarbyte. Vill man ställa ut och att det ska stå valack i katalogen måste de vara anmält till webbstamboken.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Prästmyren
0

Åh, det lät ju sjukt mkt smidigare det. Så får det bli! Tusen tack för svar ♥️

Tusen
1

Måste säga att shetlandsförbundet är otroligt osmidiga. Inom andra raser kan man låta veterinären fylla i att han har kastrerat och sen meddelar man bara rasföreningen. Varför i hela världen måste man hålla på och skicka in passet i tid och otid? Mycket klumpig hantering kan jag tycka.

hippoteket
1

Det är passförordningen som ställer lrav på att passet ska in för att föra in kastrering. Varför andra föreningar kan göra annorlunda är det nog bäst att fråga jordbruksverket om…

VeronicaP
0

#5 Man måste skicka in i alla raser nu när man kastrera, som sagt även på Gotlandsrussen ;)

Tusen
0

#7 Det har jag aldrig behövt göra. Jag har meddelat organisationen och sen har veterinären skrivit i passet. Inget annat. 🤔

Annette
0

Det är nytt sen en tid.

Tusen
0

Osmidigt i alla fall. Sen är det väl bara att gilla läget.

VeronicaP
0

#8 de kom väl i år eller i förra hösten ? , jag har inte fått in Gurras ännu men ska se till att de blir inskickat, även om det är inskrivet i passet av veterinär ;)