Mer fart!?
Jag har ett shettis sto på fyra år som jag skulle vilja ha mer fart i vid vissa tillfällen, nån som har nått bra tipps?
När jag ska longera eller tömköra.
Så är det som om hon inte orkar/tycker inte det är kul.
Därför skulle jag vilja ha råd om hur hon skulle kunna tycka det va roligt att bli longerad/tömkörd…
Hon får eggersman kraftfoder går på lösdrift med höboll
Fungerar fint med vagn.
Hon tycker kanske inte det är skoj? Eller kan hon ha ont någonstans? Longering är ju mest slitsamt för hästen om man bara har den på volt. Då jag longerar brukar jag följa med hästen runt så det inte blir en "fin" cirkel. Det sliter inte lika mycket på hästen och dom brukar tycka det är roligare.

Hej, jag har den erfarenheten att vissa hästar blir lite tröga när de inte förstår varför de ska jobba. Tömkör eller longera aldrig några längre stunder, utan bara några minuter i taget, och byt varv ofta, longera med lite övningar. Byt varv, byt gångart, över en bom, rygga mm. Jag brukar som Pheobe "gå med" när jag longerar, låter hästen göra skänkelvikning, leder nästan mer än jag longerar, longerar många gånger på en bana där vi brukar träna agility och bakar in de övningarna i longeringen. Helkul både för häst och linförare..

Jag har faktiskt ett halvblod som tycker att det är det tråkigaste som finns att bli longerad och därför gör jag inte det så ofta på henne, men eftersom hon är så ung så blir det lite longering innan hon ska ridas och då gör vi det bara i ena varvet och då i hennes bästa varv :-) .
Tömkörningen kan vara så att hon inte fattar riktigt vad du menar , men det vikitgaste är att man varierar så mycket som möjligt, kör slalom, över bommar osv allt för att få hästen att tycka det är kul.