Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 845 ggr
Miija
0

Sällskap till hingst.

Funderar ju på att skaffa sällskap till Coffee. Han har såå gruvligt tråkigt i hagen…

Vad tror ni? En kompis (föl/unghäst) eller två? Busar en ensam unghäst med en äldre hingst? Eller, blir det bättre om det är två unga och han får ta hand om dem med fostran m.m.?

QuickStep
0

Hur gammal är Coffe? O han är hingst?

I min hage så ser d ut så här för tillfället..
en minihingst på 13 år. han är äldst och är ledaren.
Sen har vi en standard shettis på 3 år men han är till salu o åker iväg så kvar blir då mitt halvblodshingst på 1½ år.
Så självklart önskar jag att minihingsten var lite yngre så kaske dem leker lite mer…

MEn åh andra sidan. Han är en sån bra ledarhäst o tar verkligen hand om sin flock.
På sommrarna så kan man se han när han vallar ihop alla o så tar han med dem till andra sidan på hagen där d e mera gräs..

Vissa dar så busar dem rejält alltså.. minihingstens ben går som små trumpinnar för o hinna me i galopp när halvblodsfölet sätter fart!

Miija
0

#1. Det du skriver är väl ungefär som mina funderingar går.

Då Coffee är född -99 så är han kanske inte en lekkamrat. Däremot har han gått med både föl och unghingstar hos förra ägaren.

Om jag har två små busar så har de kul med varandra och blir sällskap till Coffee+ att han får en uppgift att ta hand om dessa och fostra och hålla reda på. Skrattande

Det är just det att Coffee ska ha något att göra som jag vill uppnå.

Milla
0

Det tycker jag låter som en super bra ide. Jag ser ju själv här hemma i vår lilla grabb flock hur stor nytta dom har av varandra.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se