Oljor
Finns det någon här inne som vet om man kan ge "majsolja" till shettisar ? har hört att det skulle vara bra till hästar som har svårt att hålla hullet, tex digivande ston..
Man kan ge majsolja till alla hästar som behöver energitillskott.
Digivande ston har ett behov av energi som är dubbelt så stort som underhållsbehovet, men viktigt är att komma ihåg att behovet av protein ökar ännu mer vid digivning: proteinbehovet är tre gånger så stort som underhållsbehovet av proteiner. Så ska man ge tillskott så bör det vara av proteinrika fodermedel - och till dem kan inte majsolja räknas eftersom dess proteininnehåll är = NOLL…

Tack för ditt svar..
Mitt sto får idag 8 dl hel havre, 1 kg kornkross, 5 dl vetekli & 1 l uppblött betfor.Har nu även börjat på & smyga in 2 dl muzli orginal för att se om det hjäler till lite men vet inte hur mycket mer man törs stoppa i henne ? (hon har även fri tillgång på hö men jag tror inte att värderna på det är så bra, har inte kollat bara tror) hon ger mycket di till sin fölis nu (han är idag 4 mån)..
Väldigt tacksam om någon har tips på annat hur jag kan gå till väga

Har du provat att ge lucern? Innehåller mycket protein och fibrer.
Hejsan!
Jag brukar ersätta en del av kraftfodret med olja..mest använder jag ryps- eller raps- (heter det så?)-olja. Ger mera olja då när hingsten har det jobbigare, träning eller utställningar osv. Är lite rädd för att ge mycket kraftfoder för det finns ju alltid risk för fång när det gäller shettisar och enligt de experter jag talat med så skulle olja vara tryggare energikälla.
Vår stallägare ger soijakross åt sina digivande ston. Stora hästarna har fått några (2-4dl) i dygnet. Det är små finnhästar, motsv. lätta små nordsvenskar skulle jag tro. Shettisstoet som har föl får just nu en dryg 1/2 dl soijakross i dygnet och hon ser bra ut och fölisen är pigg och i gott hull. Stoet är under 95 cm.
Jag ger Hedemoraolja. Tycker det fungerar lika bra som andra oljor om man vill åt energin. Dessutom är det prisvärt. Lite över 100-lappen för 5 liter.

Man får vara lite försiktig med olja och inte ge för mycket, det är ju 100% fett, kan ställa till problem med pancreas i stora mängder, samt att magen reagerar, Dela gärna upp givan på flera gånger.
Säger som Anna, Hedemora oljor är prisvärd men ska ju inte vara det bästa fett man kan ge.

Tack för alla svar
jag kommer nog att övergå till lucern om inte mustangen gör så att hon lägger på sej.

Har hört att linfröolja ska vara bra oxå för hästar som har svårt för att hålla hullet. Jag ger min lille det för glansig päls och smörjning av tarmarna
Själv ger jag min fölis linfröolja med omega -3 och det är en av hans "medicin" för hans knäppande hasleder och vi har märkt skillnad.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Så det finns olika linfröoljor? Trodde det var omega 3, 6 och 9 i alla..=)
Det är omega i Hedemoraoljan också, men den är baserad på rybs. Så länge man ger normala mängder är det inte farligt. Hästarna får oftast lösa magar om det är för mkt. Tror det är 1-2 dl /dag till stor häst. Tycker det är bra att ge olja om man har ett lågenergi grovfoder.
#7: Du kan ju ge lusern tillsammans med övriga fodret. Lusern är grovfoder så det är inget som man kan ge för mkt av till ett digivande sto.
#10 haha det finns kanske i all linfrö olja jag vet inte, läste bara på flaskan
alla matoljor är bra, smörjer tarmen
Christina Plank rekomenderade inte olja sist vi var på föredrag, då olja inte är ett naturligt fodermedel för häst.
Veritas odium paretFörvånad

#14 Fast det är ju inte alla pellets elelr sånt heller eg.
Men vad kunde det vara skadligt för?
#14 jag ger mina avelsston olja en tid innan fölning för att förebygga förstoppning. Ser inget fel i det, funkar det så kör jag på vare sig det sägs vara bra eller inte. Finns så mycket som inte sägs vara bra

Vanliga matoljor tas upp, smörjer inte tarmen nämnvärt, däremot parafin olja smörjer tarmen tas inte upp kommer ut lika som det tas in, men får inte ges under längre period då den täpper till porerna i tarmen och hindrar närings upptaget.
#17 min veterinär rekomenderade rapsolja i maten och det har funkat på mina

Ja det fungerar jätte bra som energi tillskott, men smörjer inte tarmen det tas upp till största delen.

#19 vem sa du till nu?

# 20
Jag svarade dig och alla andra, vanliga oljor fungerar bra som energitillskott men smörjer inte tarmen nämnvärt då oljan tas upp i matsmälltningen till största delen.

#21 Men man får ju inte ljuga på förpackningen…min häst bajsar mkt fastare och finare bajsar nu sen han började få linfröoljan..

# 22
Det jag egentligen svarade på var ATT olja hjälpte mot förstoppning, MEN den enda olja som SMÖRJER TARMEN är flytande parrafin. ALLA andra oljor tas upp i matsmältnings systemet och det blir inget över för smörjning av tarmen. Jag har aldrig skrivit något om att inte oljor är bra. Men rent krasst är väl inga oljor hästfoder. Hästar är ju gräsätare vilket innebär att de behöver äta mestadelen av dygnet för att deras matsmälltnings system ska må bra.
Jag har ALDRIG sagt något annat om ni läser noga.

#23 Så det är inte bra att ge linfröolja då? Det jag menade med att dom ljög på förpackningen var att det står nämligen att denna oljan är bra för smörjning av tarmen..=)

# 24
Linfröoljan är ju lite annorlunda än de övriga matoljorna, men även den tas upp i matsmältningen, det är väl därför man ger av diverse oljor för att man vill tilsätta energi. Linfrön är ju lite laxerande i allafall på humansidan, är väl kanske det man menar, vid kokning av linfrön bildas ett slem som är bra för tarmen sägs det.
Vill man enbart smörja tarmen är flytande parafin den olja som kommer ut lika dan som den stoppas in, den tas inte upp alls .

Linfrö ska ju inte vara bra för unghästar… gäller det oljan med?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#24 ofta förenklas saker på förpackningar som "allmänheten" använder. Det är alldeles för svårförståeligt och invecklat att dra hela den "riktiga" historien. Ser mycket bättre ut att säga "smörjer tarmen". Om man läser många andra saker noga och verkligen tänker igenom förstår man att det som står inte är riktigt det som händer..

Ok så risken är att han blir fet istället då av linfröoljan?

#26 Jag var också på en foderföreläsning där de sa att man inte skulle ge det till unghästar .
#26, 29 vad är det som gör att man inte ska ge det till unghästar?? Jag ger ju snart 7 månaders fölunge det dagligen
#28: Alla oljor är 100% fett. Energin är 2-3 ggr mer än i "vanligt" kraftfoder. Ren energikick men sen har de även positiv effekt på mjäll, hovar, leder, päls, mage osv…
#29: Har hört samma sak. Hade en unghäst förut som fick linfrö och fick upprepade koliker. Efter att vi slutade med linfröet så har det aldrig uppkommit mer. Enligt veterinären så var det ofta linfrö som var en bidragande orsak till kolik och magproblem på unghästar. Har även hört fler som haft problem.
#: Är osäker på om det gäller oljan. I linfrö som man "kokat" kan däremot blåsyra uppkomma. Vilket däremot inte är nyttigt. Tycker oljan hur som helst känns säkrare att ge och mer praktiskt.

Har även hört att man ska ge frystorkade linfrön som sen omvandlas till olja..alltså att ojlan består av frusna linfrön i stället för upphettade

Är det någon som kan säga vem eller vad som gör att inte unghästar ska äta linfrö produkter, eller är det bara det man "hört"och inte vet källan. Vore bra att veta vad som egentligen gäller. Varit på masson av foder kurser och föreläsningar men aldrig noterat detta. Tacksam för imfo.
skulle gärna också vilja veta om det kan skada unghästarna eller varför man inte ska ge dom det. Jag blir ju alldeles nojjig då jag ger det varje dag till 7 månaders föl.
Som Anna skrev så gäller det kanske inte oljan.

Varför skulle det vara någon skillnad på olja kaka och pellets.
Anna du brukar ju vara bra på att leta upp fakta, kommer det nåt ?
Enligt Hippolyts foderföreläsning i höstas:
Med för mkt/fel sorts olja störs tarmen och näringsämnerna tas inte upp. Med rätts sorts olja (då inte linfröolja) i rätt mängd så kan det däremot vara ett gott näringstillskott för hästar som har svårt att lägga på sig.
Man skall alltså inte, enligt Hippolyt, ge hästarna olja bara för att "hålla igång magen" utan endast till hästar som behöver lägga på sig.
#36 Intressant.
jag ger inte min för att han ska lägga på sig utan för att jag vill komma åt omega-3 . Jag ger honom det tillsammans med B-vitamin och glucusamin pga att han knäpper otroligt mycket i sina hasleder.
Ska kanske säga att han får 2 korkar linfröolja om dagen.
Finns det något annat som man kan ge som innehåller omega-3??
# 37
Fisk :)
Kolla på Ekohallen om du har den nära dig… de brukar ha det mesta… iaf i Borås
#38 hm fisk tror jag inte att jag kan få i honom hahahaha

Hade för massor med år sedan ett halvblod (unghäst) som fick kolik när han fick linfrö. Vet inte om det berodde på det, men kolik anfallen försvann när linfröna togs ur foderstaten.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Tyvärr har jag inte inspelat på band vad veterinären sa och jag kan inte heller veta vad denne fått uppgifterna ifrån men jag kan inte tro att det "bara" är taget ur luften.
Dessutom upphörde ju problemen när man gjorde som man blev rekommenderad att göra. Jag motsäger inte en veterinär som vill ge råd för att förebygga något som kommit upprepade gånger. Har gett linfrö i många år själv och aldrig hört att det skulle vara olämpligt för unghästar. Efter det här ger jag det inte utan håller mig till oljan isf om jag ska ge linfrö.. Även pga av detta med blåsyra.
Men både #29 och #40 har samma erfarenhet så det verkar ju inte vara något som inte skulle kunna vara påhittat. Dessutom har jag hört flera andra som har samma efarenhet. Kan tyvärr inte veta om det finns dokumenterat någonstans att det skulle kunna vara så. Allt behöver iofs inte vara vetenskapligt bevisat utan man lär så länge man lever även på att lyssna på andras erfarenheter och kunskaper.

Vilken veterinär var det då ? jag kan ju fråga den.
Enda anledningen till att ge olja är väl egentligen då man inte kan få foderstaten att stämma, att det fattas energi, i alla andra foder finns ju både protein och energi, då är ju olja ett bra komplement.
Linfröoljan däremot innehåller rätt mycket protein så den kan man ju inte använda enbart som energi tillsats.
Hästar är olika, alla får inte samma problem av lika foder. Jag är av naturen analytiker och vill gärna veta anledningen till det ena och det andra, inte bara på hörsägen.
Det är väl inte linfröoljan som innehåller protein utan linfrökakan.

Har aldrig använt linfröolja så kan inte med säkerhet säga, läste bara en produktinfo. om linfröolje framställning. Men du har rätt den innehåller bara fett. Linfrökaka, linfröpellets och linfrön innehåller protein.
Har i allafall diskuterat detta om linfrö med veterinären nu på jobbet. Hon är hästveterinär i botten har egen halvblods uppfödning sen tjugo år tillbaka. Vad gäller att ge unghästar linfrö eller linfröprodukter. Hon ger själv sina hästar från föl till gammal skållat linfrö under vintrarna och har så gjort i alla år. Hon har aldrig hört talas om att det INTE skulle vara bra för unghästar.
Jag har också gett mina hästar skållat linfrö så länge jag kan minnas, har haft egen häst sen 1964. Shetlandsponnyerna har fått linfrö sen jag startade med dom 1982. Två kolikanfall har vi haft under den tiden fram till nu. Så jag tänker fortsätta med den giva jag haft i alla år.

#44 Jag ger också skållade linfrön. Har inte haft problem med det jag heller. Men jag har hört veterinärer säga både och, att man ska och inte ska ge. En del säger att det bara gäller unghästar, andra att det gäller alla. Så det är nog svårt att säga vems veterinärer som har rätt?
Jag tror att vi helt enkelt får förlika oss med att det finns en hel del olika "läror"/erfarenheter angående detta som med allt möjligt annat. :-)
__
# Jag struntar i vem som har rätt tills jag ser en ordentlig studie som talar om att det är bevisat farligt, för det fungerar bra för mina hästar. Det fungerar bevisligen inte bra för en del andra, men varför skulle det inte kunna vara individuellt även för hästarna?
Man kan inte göra mer än att fråga andra om råd, sen väljer man vilket man tycker låter bäst/säkrast och gör det som funkar bäst för ens egna djur/hästhållning.
Det är många här inne som besitter stora och ofta olika kunskaper om olika saker, det är ju en himla tur att många är så ödmjuka att de delar med sig av det de kan/vet till oss andra.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

# 45
Det är just det som är problemet, att vi alla har fått olika uppgifter och alla tror vi att vi har rätt. Alla har olika erfarenheter, alla hästar är inte lika. Sen är vi som hästägare också olika, en del ser och letar orsaker till allt som händer. Jag menar kolik kan ju vilken häst som helst få av en ren tillfällighet, den kanske hade fått det även om den inte fått linfrön då som ex. att den inte fick någe mera då man slutade kanske också var en ren tillfällighet.
Det är därför jag efterlyst en vetenskaplig studie, jag vill gärna se på ett papper att så här är det.
#: Till att börja med är detta ingen "kunskapsbank" utan ett forum där vi diskuterar erfarenheter, egna kunskaper osv vilket jag tror det flesta vid det här laget är väl medvetna om…
#44: Men snälla du det spelar väl ingen roll om man varit hästägare hur många år som helst eller uppfödare av halvblod eller vad det nu må vara. Största kunskapen är väl att man som hästägare kan ta åt sig av vad andra har för erfarenheter, tips och råd när det är tex problem som uppstår. Fullärd blir man aldrig.
Anlitar man en veterinär så tror jag att denne iaf sett mer sjukdomsfall och kan koppla samman orsaker osv mer än vad en vanlig hästägare gör under hela sin livstid. Just denna veterinär hade ett flertal fall där det var kolik på unghästar och som ägaren gett linfrö. Vore ju märkligt om denne inte skulle tala om det då.
Jag säger INTE att man inte ska ge unghästar linfrö, men det var vad jag blev tipsad om att avstå med i detta fall och det fungerade och iom att det diskuterades här så skrev jag och några till här vad vi visste. Rätt eller fel?. Tja, det får vi nog aldrig svar på. Tyvärr vet jag inte om det finns någon vetenskaplig studie på detta. Känns inte så viktigt i sammanhanget heller. Upp till var och en att göra som man vill med sina hästar.
_Jag är inte främmande för att ge mina hästar linfrö. Men just nu behövs det inte då det ingår i det kraftfoder jag ger samt att det finns linfröolja om behov skulle uppstå.
_-"Ingen kan allt, men alla kan något"

# 47
Jag påstår nog att en person som är veterinär och har så varit i över 20 år och tillika har stor hästuppfödning kan sin sak,, Eller tycker inte du det. Jag har inte sagt att JAG vet men är av naturen en sådan person som SÄKERT vill veta innan jag påstår saker.
Största kunskapen får man av egen erfarenhet och av att lyssna på andras, så är det även för en veterinär vare sig den är häst, hunduppfödare eller annat. På veterinär högskolan får man en gedigen utbildning teoretiskt, men bristfälligt praktiskt, sen är det upp till var och en att skaffa sig mera kunskap i sitt yrke.
Om du nu har en veterinär som besitter kunskaper som de flesta andra veterinärer inte har så vore det väl värdefullt då att den personen fick förmedla sin vetskap till så många andra som möjligt. Därför ville jag veta vem den veterinären var så man kunde få veta källan till dennes kunskaper.
Som sagt att lyssna på andra och lite ödmjukhet skadar inte, men för mig är fakta viktigt. ( yrkes skada )
Denna diskussion har kommit lite utanför ämnet känns det som. Kommer ingen vart av att diskutera veterinärer hit och dit. men…
#48: _Jag påstår nog att en person som är veterinär och har så varit i över 20 år och tillika har stor hästuppfödning kan sin sak,, Eller tycker inte du det.
_
Har jag sagt nått annat? Jag skrev:_Men snälla du det spelar väl ingen roll om man varit hästägare hur många år som helst eller uppfödare av halvblod eller vad det nu må vara. Största kunskapen är väl att man som hästägare kan ta åt sig av vad andra har för erfarenheter, tips och råd när det är tex problem som uppstår. Fullärd blir man aldrig.
_Du svarar dig själv där = _Största kunskapen får man av egen erfarenhet och av att lyssna på andras, så är det även för en veterinär vare sig den är häst, hunduppfödare eller annat.
_Vilket är precis som den veterinär tydligen har gjort som behandlade min häst. Sen om det är rätt eller inte är en annan sak.#: Sen vill jag poängtera att jag inte sitter här som medarbetare annat än att det är ett uppdrag som jag fått förtroende för och inte för att verka vara duktigare än någon annan.

Sen är det väl så att det inte finns vetenskaplig forskning på allt.

Du säger alldeles lika om du läser dina egna inlägg.
Jag vill inte diskutera det här mera, men jag anser att kan man säga att den och den har sagt saker och inte kan säga ett namn så är man ute och syklar. Då är det nog bara egna funderingar som är bakgrunden i alla fall. Ja då kan jag också bara säga att DET ÄR BRA ATT LYSSNA PÅ ANDRA, men inte på allt som sägs som det inte finns belägg för utan bara är antaganden.
Det finns inte vetenskapliga tester på allt.

#51. Man kanske inte vill uppge namn på folk så här på nätet. Det betyder inte att man hittar på för det.
Jag avslutar också detta, för det ger absolut ingenting av intresse. Svaret på frågan har nog #0 vid det här laget.
#51: Jag namnger inga personer här som inte bett om att få vara med i det vi diskuterar. Dessutom tillhör vi samma distrikt du och jag och har/haft samma veterinärer skulle jag tro.

# 52
Ingen har begärt att namn ska läggas ut på nätet, men Anna det gick ju bra att PM:a för någon dag sen när det gällde omplasering av Fernandosonen. Ja vi bor i samma region, men jag anlitar inte distriktare utan har mina arbetskamrater som veterinärer.
Detta är sista inläggen. Besvarar inget mera.
Läs under rubriken "Fett som hästfoder" där står lite om olja
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder
Veritas odium paretFörvånad