Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1269 ggr
[Anna-N]
0

Stalltips!

Dela med er av nyttiga och smarta stalltips!

Det kan innebära smarta vattenbehållare, redskapshållare, foderbord, höhäckar, transporter, bete, staket, utrustning, krubbor…..

Ja, sådant man kan åstadkomma med bara lite fantasi!.Flört

Hanna-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då börjar jag med en salt- och mineralstation som jag visat tidigare. Väldigt lätt att bygga.

Eftersom det är tak på så regnar saltstenen inte bort och hästarna når inte att sparka sönder mineralbaljan.

Ann-Christine
0

Min saltsten ligger i en tom mineralbalja som i sin tur ligger i ett bildäck (baljan kommer inte i kontakt med marken).
Mineralbaljan har ett antal borrade hål i botten så att inte saltstenen drunknar om det regnar.
Fungerar perfekt.

thira
0

Jag gör tränshängare av tomma konservburkar (sådana där små som det t ex varit majskorn i), som jag diskar ur och tar bort papperet på utsidan och sedan sätter fast med en skruv genom botten. Eftersom det går åt massor med hängare för alla ponnyernas träns, utställningsgrimmor och körhuvudlag, så är denna snålvariant bra, tycker jag!

Milla
0

#3 vilken bra ide!!!!!

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

nallebjörn
0

Som höhäck har jag en gammal sprutmedelsbehållare. Ni vet en sådan med en stor dunk i. Bort med dunken och såga hål i gallerna för huvudena. Fungerar perfekt. Bild kommer….

nallebjörn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kommer en bild på höhäcken

Cattis
0

#6 Är burarna tillräckligt stora för en hösilagebal? Det är de inte va?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

nallebjörn
0

#7 nej tyvärr. Ska man jämföra i storlek så får du i ett par vanliga höbalar i den som mest. Fungerar bäst till dom som inte sätter en hel bal i hagen. Kan stå minst 4 hästar runt den iaf.

Cattis
0

#8 Hmm… Jag har ju en sådan bur (med tank i). Kanske en bra idé till en hage där man inte ställer ut stora balar i vinter. Det går ju enkelt att sätta tak på buren till o med… Ska skaffa fler minsann! Räcka ut tungan

/Cattis

nallebjörn
0

#9 bönderna skänker säkert bort dom vid avhämtning…. Dunken kan man ju kasta. Är ju lite mixter om man vill att dom ska få in hela huvudet men jag sågade av några rör och så tejpade jag hörnerna med silvertejp. Fungerar jättebra. Den står på pall och är lätt att flytta om man vill. Burar som är anpassade för ensilage är ju jättedyra…

VeronicaP
0

Vi har också haft sådan och syrran använder en sådan men vi sågar inte av behövs inte , större risk då tycker jag att de fastnar i ¨såfall..

Hanna-D
0

Har pallkragar som foderhäckar, en vanlig pall under. Perfekt att lägga hö i, inget spill.

nallebjörn
0

#12 jag tror mina skulle ha mkt kul med den. Fäörsöka lyfta av kragen eller bita den i miljoner delar…. i brist på sysselsättning. Har ju inga träd i hagen *ler*

Hanna-D
0

#13 Peppar, peppar…

Däremot försökte en av unghästarna att klättra in i lådan (han hittar alltid på massa hyss!) då ramlade den översta kragen av men det känns rätt bra att veta att det lossnar om de skulle hända något.

Cattis
0

#14 Hur många kragar har ni på pallen?

/Cattis

Hanna-D
0

#15 Två men det finns ju i olika höjder.

[Anna-N]
0

" Puttar upp" denna tråd igen.Flört

Flera stalltips vill vi ha!. Dela med er av smarta och nyttiga lösningar.

Pablo
0

Sett opp en gjerdestolpe inne på beitet og skru fast div.børster rundt omkring på stolpen. Ponniene liker å klø seg, og her kan de ikke ødelegge pelsen;)

De fleste klør seg på stolpe/trær……dette er en super ting,så kast ikke gamle børster;)

hjarter_dam
0

Vårt stall är ganska litet, så eftersom vi ville ha så mycket utrymme som möjligt så har vi hängt upp nästan ALLT på väggarna.

Vi har t.ex andvänt oss av alla slags krokar, satt upp par med spikar som man kan hänga grepar, spadat och sopborstar på och satt upp korgar där vi kan lägga borstarna i så att inte man har en massa ryktlådor ståendes på golvet. på så sätt har vårt stall blivit mkt "större" och man kommer åt att sopa överallt, det är också lättare att hålla ordning.

bra för små stall alltsåFlört

cinna
0

Repen man binder upp hästen i när den står i stallgången; Sätt panikhakar i öglan i vaggen och karbinhaken i änden du sätter fast i grimman. Händer det något är det mindre risk för dig när du kopplar loss hästen!

Gummikrokarna från Bö***s, kostar inte många kronor och varken pållar eller täcken går sönder om de går emot, till skillnad från spiki, BURR.