seriöst?
Vad är seriöst hem? Vad är seriös köpare? Läser detta i många annonser och då kan det vara för hästar som varken har stam eller pass… Vad är SERIÖST egentligen???

Ja, det kan man verkligen undra. För mig är väl seriöst att man ska vårda den och se till att den har det bra. Och även bli korrekt riden förstås. Då är man seriös i mina ögon.

och det allra viktigaste att de kan häst har hästvana och att är de hästhandlare stå för det och att de talar om det då är de ju faktiskt seriösa
För mig är det olika för olika hästar. För vissa hästar är det att få hästsällskap, bra hovvård, fri tillgång på stråfoder/bete och att hästen trivs. Därför lämnar jag gärna ut mina tillsaluhästar på foder först.
För vissa kräver jag motion flera gånger i veckan och vissa inte alls, beroende vad hästen tycker om och passar till. Vissa hästar passar till barnfamiljer vissa inte. Är det mindre seriöst att inte kräva daglig motion?
Vissa hästar trivs i spilta, vissa i box och vissa på utedrift… Är det mindre seriöst att inte ha hästen inne varje natt?

Jag tror att vad man kan mena när man efterlyser "seriösa köpare" är spekulanter som är seriöst intresserade av att köpa hästen om den passar dem. Det är otroligt många som hör av sej, framförallt via mejl, som egentligen inte alls tänker köpa häst. Hur konstigt det än låter.

#4 Ja och de är envetna hur mycket som helst vill veta allt och hästarna kommer att få det sååå bra som helst hos dem osv osv och när man ber dem ringa så hör man inget mera *ler*

För mig är en seriös köpare/säljare en som beskriver en häst vad den ska användas till och hur den skötts/ska skötas och att detta sen överensstämmer med verkligheten. Tex om en utställningsponny säljes till seriös köpare så ska ponnyn ha bra exteriör och köparen ska om den lovat det ställa ut ponnyn. Eh, fattar ni ??? Blev lite luddigt.
Men vad jag menar är att man ska hålla det som överenskommits, både från köparen och säljaren.
Imitt fall har jag köpt en islänning, unghäst med bra stam. Hon såldes inte till nybörjare och det är inte jag. Säljaren talade om vad/hur hon blivit uppfödd, foder, skötsel hovvård etc… Jag håller lite kontakt via mail hur hon har det. Hur det går med sadelvänjning, när vi åker till ridhuset (miljötränar) mm.
Min shettis har jag köpt som sällskap. Han såldes "till nån där han blir pysslad med". Sökte en unghäst till rimligt pris. Han är väluppfödd och välhanterad, gått med en annan unghingst. Jag sköter honom dagligen (naturligtvis!) Han blir borstad, ledd, tränad med täcke, han står i box och går ute ca 12 tim/dag. Bifogar bild när vi tränar att ha täcke.

#6. Vilken härlig grön färg på väggarna! Den skulle jag kunna tänka mig också.

Når jeg annonserer hest henger jeg alltid på "kun seriøse henvendelser". Dette er fordi det BESTANDIG ringer en masse mennesker som egentlig ikke er interessert i å kjøpe hest i det hele tatt, men bare skravle hest - ensomme mennesker osv…Ikke det at jeg ikke kan slå av en prat- men i lengden kan det bli slitsomt! Også er det jo dem som ringer til alle døgnets tider! Det samme har jeg opplevd på hund.."Hundesnakkere" kaller vi dem… De kan henge med på valpelistene til valpen er 8 uker og skal leveres, for så å ikke dukke opp.. Gjerne etter å ha sett på valpen flere ganger! Deposetum er tingen ;) vel.. det var kanskje litt på siden..

Jag hade en köpare här idag. Hennes väninna ansåg att mitt pris var för högt för en 2-års hingst. En annan bekant till vänninan hade köpt en hingst med superstam för bara 1500kr.
Min köpare ansåg inte att det var en seriös säljare som sålde för sådana summor och hon föredrog att betala mer eftersom jag är mer mån om hur min häst får det. Med mitt "högre" pris hoppas jag på att sålla bort dom som inte har koll på vad dom vill ha utan bara går på priset.
Sedan beror det väl hur snabbt man är beronde av att bli av med hästen/hästarna. Två av mina har nog varit tillsalu 1,5 år…Bara för att jag vägar att sälja dem billigare än 4.000:-. Behöver jag tala om att det är unghingstar det handlar om? Börjar mer och mer fundera på om de ska kastreras.
#8 Precis så där är det!
Man ska skicka bilder, berätta allt om hästen, om föräldrarna, osv men dom kommer aldrig ens och tittar på den….
Eller så har dom bestämt sig för att köpa den, men samma vecka som den ska hämtas, så har alltid bilen gått sönder eller datorn packat ihop så dom tyvärr inte har några pengar……..

Häst säljes till seriös köpare. Pris 1500:-.
Kanske köparen är seriös, men inte säljaren, till det priset.
Någon som hört talas om en kund som presenterar sig som oseriös. Någon som hört talas om en kund som inte kunnat sälja vidare påföljande dag. Någon som kan vara säker på att inte bli duperad. Utbudet får inte bli för stort. Låga priser gynnar skojare.