Gruvor på Österlen
Nu har det blivit klart att det skall tas prover på österlen för att bryta skiffer. Detta betyder slutet på fina österlen. Jag och min familj bor mitt i smeten. Det ska borras på vår mark!
Fy fasiken för sånt här säger jag bara. Hoppas dom köper hela vår gård och inte bara ska ha marken för då kommer man ju bryta ihop
Blir kanske som Kiruna då:) Snart flyttar dem alla hus… Men i Kiruna var det väl ett måste ingen gruva inget Kiruna..

Jösses vad jag läser illa. Jag tyckte det stod Gunvor på Österlen och trodde du efterlyste någon ;)
Det låter verkligen inte roligt.
usch vad tråkigt!

Får hoppas att det inte går så långt så att de kommer mer än till provborrningarna (önskvärt att det inte ens går så långt). Att bara tänka tanken på att förstöra delar av Sveriges bästa åkermark är oförsvarbart. Med tanke på den växande befolkningen och all missväxt runt om vi världen samt att det inte längre finns något i spannmålsförråden kommer vi att behöva all vår åkermark i framtiden.
Ska de bryta skiffern på Österlen kommer de troligtvis att få stora problem med svavel eftersom det är ett högt svavelinnehåll i den. På 40-talet när det bröts så förstördes mycket i området runt om och rostade sönder just pga svaveln.
#2 känner ingen Gunvor =)
#4 Egentligen bryr jag mej inte så mycket om hur mkt och vad som ska brytas och/eller vad som händer. Vill ju veta när, och hur det kommer beröra oss. Undrar om det är tänkt att dom ska köpa upp hela gårdar för det berör väldigt många gårdar. Vi bor på den högsta delen kan man säga, vårt hus ligger precis där som borrningen ska påbörjas. Kanske måste jag ta bort alla mina hästar och ha dom någon annan stanns. Jag har inget att säga till om trots att det är min mark. Dom kan kräva att jag flyttar hästarna och var 17 gör man av dom då? Kan få en dag på mej att göra detta. Avskyvärt vad dom kan göra intrång på ens liv
Vi fick ett sånt beslut för 2 år sen. Än så länge har vi inte hört det minsta knyst om att det ska borras. Det är ett företag i Canada som ansökt om rätten att provborra här men om dom sen gör det är en annan fråga. Hur det än är så har vi som markägare inte ett knyst att säga till om då vi bara äger typ 50 cm, eller vad det är, av det översta lagret mark, allt där under är statens. Och säljer staten sin del så kan man inget göra. Det var demokrati i Sverige va, eller har jag missat nåt?? ;-)
Amor vincit omnia