Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2721 ggr
Underbarastebaby
0

min shettis-36 år

Hejsan alla hästälskare!!! Nu är min shettis en glad pigg 36-åring! Man kan rida/hoppa honom. det enda lilla är hans tänder men jag hoppas att dom håller för jag älskar honom MEST!!! (o mi kanin)

susanne-s
0

Grattis till en så gammal herre. -Var rädd om honom.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

kajsa-kavat
0

Grattis till en så´n gammal shettis. Har du inget foto på honom ?

Pheobe
0

Rida en häst som är 36 år, är inte det lite taskigt? Skritta kan man väl göra men hoppa??

AusaBausa
0

När min shettishingst var 35-36 red vi honom knappt alls…kunde vara att grabben som var 5-6 år satt på honom, skulle inte hoppa honom…MEN han var verkligen kass o hade inga muskler alls…avlivades som 37- åring pga sina tänder, kunde inte äta längre o hans livsgnista fanns inte längre kvar…när vi väl avlivat honom så var ngr kindtänder borta o ngr var lösa..Älskade honom så….

[Rebecka]
0

Grattis te en så gammal ponny.. Ta väl hand om honomSkrattande

Turnado
0

var rädd om gubben! han sjunger väll på sin sista vers nu.

Canonball
0

Jag skulle gärna villja se en bild på gubben! är nämligen skötare på en 31-årig welsh! Gå i på www.nogg.se/april för att se bilder på henne!

Underbarastebaby
0

nää, han tycker det e jättekul att hoppa. han älskar attt galoppera o springa ifatt med mig. han vinner forfarande

Hennum
0

oj, så häftigt med en så gammal och fortfarande pigg pojk. det kunde jag aldrig föreställa mej att det var möjligt. hoppas han fortsätter vara pigg och frisk länge till. han kanske blir världens äldsta häst, men det är väl ett tag kvar till dess fortfarande. ^^

grattis :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

sara-ek
0

jag blir lite sur på er som skriver att det skulle vara taskigt. Märker inte ägaren själv hur hästen mår, vissa hästar vill ju inte sluta arbeta… Hade en häst i ett stall här hemma som skulle sluta ridas men han började matvägra tills han började ridas igen, ganska självklart vad han tyckte;)

VeronicaP
0

Är väl inget fel att rida en gammal häst om den är pigg och alert är ju ofta så att en del gamla hästar vill hålla igång och varför inte låta dem göra det . Tror också att ägarna vet själva vad den tål.

Grattis till en sådan trotjänare .

Pheobe
0

#11 Ingen har sagt att dom inte vet, vad vi däremot vet är att många hästar far illa och frågan måste få ställas… Har själv sett folk rida hästar som inte är i skick och en 36 år gammal häst borde inte ridas. Går ju inte ens att räka ut vad hästen skulle vara i människoår men det blir nog närmare 150 år. Då skulle man nog inte vilja gå på promenader Fundersam

Annette
0

#12. Hur kan du uttala dig så utan att ens ha sett hästen?

Det står ju inget om hur de rider och vad hoppa innebär, det kan ju lika gärna vara skritt över en bom på marken, med ett litet barn på ryggen. Hästen kanske är i jättefint skick, det är inget vi vet.

Pheobe
0

#13 har inte uttalat mej om hur denna hästen är i skick. Bara att JAG anser att den inte ska ridas. Detta är ett forum där man skriver hur man känner det i de olika trådarna. Alla är visst inte välkomna här märker jag! Åsikt som åsikt, bra som dålig. ALLA har rätt att utrycka sina åsikter även om alla kanske inte vill höra att ens älskling på 36 år inte bör ridas. Kanske ska ni börja välja vem som får lov att svara på vilka trådar? Inga "dåliga" åsikter får lov att skrivas… Det kan ju såra någon… Ja inte minst hästen man rider…

Underbarastebaby
0

tack så mkt nummer 10, 11 och tretton ni är BÄST!!!

Annette
0

#14. Om du inte har sett hästen, vad grundar du då ditt påstående på att den inte bör ridas?

Jag tycker det är trist att du ofta tolkar motargument mot dina åsikter som något personligt.

Ellen89
0

inga bilder pa killen? *nyfiken*

andaloce
0

Det sägs ju att hästar håller, mår bättre och lever längre vid regelbunden "motion", så jag tycker det är bra att man inte pensionerar en häst bara för att den är "gammal". Sen är det ju upp till hästägaren att se och veta när en häst oavsett ålder inte är kapabel till att användas, vare sig det gäller skada ålder eller något annat.

Så jag tycker det är helt rätt att använda sin häst så länge den mår bra av det.

Pheobe
0

#16 ålder!

[LinneaDahlberg]
0

#14 Detta är inte menat som något slags personangrepp, men nu försvarar du din åsikt väldigt hårt. ALLA har rätt till sin egen åsikt, det betyder inte att den åsikten alltid är rätt eller fel.

Grattis till en pigg herre. Det är inte ofta man får ha dem kvar i gott skick så länge!

jecki
0

Gratulerar till en så gammal herre. Att han är så gammal talar väl för att han trivs o mår bra. Flört. Lycka till i fortsättningen

Hennum
0

ja, det vore kul att se ett foto på gubben! :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grattis till gamlingen! Ta väl hand om honom! Du får nog ut med digitalkameran, det är många som vill se honom på bild… Glad

I Hästfocus nr 10 kan man läsa om Moffe, han är 40 år och vill inte heller gå i pension. En bild från artikeln, säkert inte tillåtet att lägga ut här, men kan inte låta bli… Generad

KimL
0

Ta väl hand om den herren.

entill
0

Det kanske är just för att han har fått fortsätta att jobba och vara med på allt han tycker är roligt, som han har blivit så gammal, och fortfarande är aktiv. Vårt russto, som "bara" är 30 år, vägrar också att gå i pension. Vi har försökt att pensionera henne, men hon blir så lessen när hon inte får vara med och jobba. I somras var hon med på uppvisning på ELMIA och var piggare än de yngre kamraterna.

Ta väl hand om din gamling, han kommer nog att tala om när han inte vill vara med längre

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Ellen89
0

#25 vilken harlig bild!!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Underbarastebaby
0

ska skaffa foto på honom snart:)

Charlotte-Aveback
0

Håller med #21: Tycker att åldern talar för sig själv!

#0: Grattis till en fin gammal kompis! Glad

fiorano
0

Grattis! Har du nåt foto på honom?

Lulan
0

#14 Men kära nån!! Gläds åt att han är 36 år istället för att komma med obefogad kritik när ni inte ens sett hästen. Varför tror folk det värsta om allt?

Kimpa
0

#25 En riktigt tjusig bild!

Appropå tråden tror jag också att ponnyn mår bäst av att hållas igång, lite lätt.
Men självklart får man ju lyssna till hur den ställer sig till att "jobba". Det lär väl ägaren märka om den tycker det är kul eller om den inte verkar orka.
Tror många ponnyer/hästar som bara ställs av tvärt och pensioneras blir gamla fort och går bort.

Sasser
0

Jag ställer mig i ledet och lyfter på hatten! Grattis till en sån gammal vän:) var glad och gläds åt den tid ni har haft och framför allt den tid han har kvar… Att han är så gammal är bara ett gott tecken på välmående i form av god frisk mat, välvårdnad och massor av kärlek! Fortsatt lycka till!

Underbarastebaby
0

nu kommer den efterlängtade bilden på min sötis… bilden togs i somras (det kommer fler) och då var han ganska smal (problem med tänder) men nu är han "stor" igen

susanne-s
0

Tack vad roligt att se, ser fram emot fler bilder, -gärna från sidan! Flört

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Underbarastebaby
0

det kommer fler snart

RebeckaSvensson
0

Vad härligt att få ha sin vän i så många år! Det är en dröm för många!

Tusen
0

Lägger ut en bild på Bonnie som "bara" blev 33 år gammal. Hon var det enda shettisstoet som vunnit SM i ponnytrav tills Ramona Mustang vann för några år sedan. Hon had dessutom det svenska rekordet för ston i auto i hela 15 år. (Det slogs då hon var 30 år). Hon har dessutom vunnit guldstoet.

Håller också med om att det är livsfarligt ( i ordets rätta bemärkelse) att ställa av en gammal trotjänare helt. Självklart tar man det lugt med hästen. Dock finns det dom som inte vet om hur gamla de är.

Kan berätta om Bonnie att dagen innan hon dog var hon ute med min systerson (som då var c:a 6-7 år gammal) på en lite tur med vagn. Då de var på väg hem körde de över en stubbåker och Bonnie blev lite glad och drog iväg i full galopp hemåt.  Efter den vilda turen såg Bonnie väldigt nöjd ut. Hon gick ut i hagen åt upp sitt kraftfoder och hö och tidigt på morgonen, dan därpå, lá hon sig i en snöfri skogsglänta och somnade in. Jag tror hon var väldigt nöjd med livet då hon dog.

Tusen
0

Lägger även ut en bild på Galax. En annan trotjänare som var godkänd som hingst och gick tillsammans med Bonnie de senare åren av deras liv. De var verkligen bästa kompisar. Han blev "bara" 30 år gammal.

Anette
0

#39  Läser med tårar i ögonen…….En så´n underbar historia!!

Annette
0

#39. Det är så man önskar sina gamlingar får sluta sina dagar.

Berit.i.Finland
0

Underbart med gamla välmående vänner!

#40 Så roligt att få se en bild på Galax! 

Han är min hingsts mors farfar…päronet har inte fallit långt..

Min ponnys morfar heter Clay och är alltså son till Galax, så här såg Clay ut som yngre:

http://www.sukuposti.net/galleria.php?rotu=3&image=43424

Clay är nu 26 år.

kicki80
0

Jag såg Galax när han gick i Norrtälje en fin och trevlig herre…

[LinneaDahlberg]
0

#40 så vill jag också att det slutar med mina gamla älsklingar. Lyckligt, lätt och fridfullt… Tänk om vi alla kunde ha det så bra

Kimpa
0

#39 kan det bli bättre?

Travtokig11
0

Grattis till den gammle herren, min shettis är 13 år , hoppas han också håller ut länge  annars skulle jag bryta i hop , Han är ju mitt allt <3

Charlotte-J
0

Åh vad kul att få se Galax!! Det är ju vår Porfyrs pappa.

Amor vincit omnia Kyss

Berit.i.Finland
0

# 48 nejmen, då är vi ju släkt, nåjaa våra shettisar är det i alla fallFlört

Här är min killes släkt

http://www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=183303

Underbarastebaby
0

Idag var han hos tandläkaren. Tänderna behövde slipas;) det gick "bra" förutom att han stegrade, sparka bakut på vet. så han fick lugnande. Det  va en flicka där 3 år typ som ville rida honom för hon tyckte han var såååå söt så hon red på honom i ridhuset efteråt så han inte skulle somna i transporten av lungnadet. Nu är det iallafall över o så kan han äntligen äta hö ordentligt igen:) <3<3<3<3<3

Jessika87
0

Gud va skoj.! ju mer man håller igång dom desto längre lever dom! så e de med oss människor med

kicki80
0

#50 kul att få ha kvar sin ponny så länge.. kanske skulle låtit MIN ponny vila och vara ifred om den är så pass gammal och fått lungnande men men det är jag.  Eller ingen skulle sitta på min ponny alls om hon fått lungnande men som sagt alla är vi olika..

Underbarastebaby
0

de va bara en liten tjej på tre år o han behövde vakna upp efter lugnandet så han inte somnar i transporten

kicki80
0

#53 Ja alla resonerar OLIKA jag tycker att det är fel mot ponnyn…