Godkänd/visad hingst?
Såg idag en minihingst vid namn Bacardi Gold wom Ellerbrook. Vet ni om han är visad/godkänd för avel?

kan det vara denna du menade ?
http://www.shetlandsponnystam.com/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=103992
I såfall är han inte det…
såg att flera hingstar ligger ute för betäckning som inte är godkända. Ge er inte på nåt sådant. kostar lika mkt att ta en godkänd hingst.
#2 Vart såg du det?
annonsdirekt bla.. finns lite var stanns i annonser folk som annonserar om betäckningar
#4 kan du ge några exempel, vill du inte öppet, så skicka någon på min inkorg..

Varför inte gå in och läsa på http://www.annonsdirekt.se/ så lär du se det själv

Ordet "godkänd" kan ju vara lite knepigt att slänga sej med numera, eftersom avelsvärderingstvånget är borttaget och det därmed inte längre är olagligt att använda vilken hingst som helst - så länge licenser och stoavgifter sköts iaf. Eller?
Sen är det ju inte klart än vad som kommer att gälla för avkommorna.
#7 Knepigt, knepigt, men man får ej glömma det viktigaste av allt, att hingsten skall uppfylla de krav (godkänt) som finns i den internationella defektlistan, samt ha tre godkända led på föräldrarna, det räcker absolut inte med bara ett namn i stammen längre, utan det måste finnas nummer, precis som det står i moderföreningens regler på min dagbok, så kommer det att se ut, där hänvisar dom även till vilka eu-direktiv som gäller.

#8 Vem kontrollerar hingsten mot defektlistan, när veterinärundersökning inte är obligatoriskt..?
#9 som jag kan tolka av moderföreningens regler så skall hingsten vara vetrinärundersökt enligt den internationella defektlistan, så det måste väl vara en veterinär förmodar jag, om man inte väljer att veterinärbesiktiga sin hingst, då tror jag att man hamnar i en annan del av stamboken??
Som jag har uppfattat det hela så är själva hingstbesiktningen frivillig, men den har väl ingenting att göra med den veterinära biten…
Och även om man haft veterinärundersökningar, så verkar det ju ha gått bra även om man inte fått godkänt enligt defektlistan, så jag kan inte förstå skillnaden, annat än att nu läggs ansvart på den enskilde, inte på en premieringsnämnd.
Som C-G skrivit, så är det förenligt med brottslig handling att avla på djur med deftekter…
Tack för svaren, det bör vara den hingsten som hänvisades till tror jag, han var isabell. Jag har inga ston att betäcka men jag var på hingstvisning igår och då visades denna lilla herre och jag kände inte igen honom. Orkade inte riktigt engagera mig och jaga fatt på ägaren för att höra huruvida han var visad.

#10 Carola, kan du svara på om SPSB tagit tillbaka kravet på veterinärbesiktning av hingstarna?
Den togs ju bort, vad jag förstod pga att EU såg det som ett handelshinder, förra året. Men då hade de väl inte heller några "rasvisa krav" om jag förstod det som sades på vårt årsmöte rätt, så det kanske har tillkommit på nytt med dem..?
#12 Som jag kan tolka reglerna, så skall varje inspektions och prestationstest vara på frivillig basis, däremot så har jag förstått det som att hingstar som är veterinärbesiktigade enligt den internationella defektlistan, vara accepterade i alla länder…
Då måste det väl nästan vara extriörbedömningarna och visningar som är frivilliga.
Det finns ju även djurskyddsaspekter man måste ta hänsyn till, man "åker dit" om man avlar på bärare av defekter, eftersom detta kan skapa lidanden för avkommorna, rätt logiskt egentligen.
För hur kan man säga att en häst blir lidande för att den får 37 poäng extriört??
Så har jag iallafall tolkat moderföreningen, sen kan ju jag ha tolkat helt fel…
Ingen har väl påstått att veterinärbesiktningarna har varit orsaken till handelshinder, utan det är ju att vi tvingat redan godkända hingstar att genomgå ytterligare en avelsvärdering vid import hit..
Föressten så kommer ingen häst in i varandras länder utan att en länsveterinär besiktigat hästen…
Jag kan bara hänvisa till moderföreningens regler på min dagbok, det är dom som gäller, nu ska bara SSS skriva om plan och riktlinjerna så att dessa överenstämmer med dom, gör man inte detta, då kommer icket sjv att godkänna SSS som stamboksförande förening.
Ingen särbehandling eller diskriminering får ske, även licenserna kommer med största sannolikhet att skrivas om…..igen.
eftersom det inte får förekomma några särbehandlingar.

Ingen har väl påstått att veterinärbesiktningarna har varit orsaken till handelshinder
Jo, kravet på veterinärbesiktning ansågs som ett handelshinder av EU, vilket ledde till att SPSB tog bort kravet förra året. Finns beskrivet i ett "newsletter" som vi fick se när vi däröver i augusti -05.
De uppfödare vi pratade med skulle dock fortsätta veterinärbesikta sina hingstar ändå, på frivillig basis.
#15, Men då har vi ännu en gång snurrat in oss i felaktigheter emot de internationellt godkända hingstarna, jag vet inte en av dom som INTE fått godkänt på veterinärbesiktningarna vid import hit.
Hur kan det då komma sig att dessa blir tilldelade en avelsvärdeklass som inte ens existerar???
Utdrag ifrån ISPC-mötet 1-3 april i Wien 2005:
*The UK-Council had decieded to make stallion examination voluntary following correspondence from members. Stallions would still be vetted to the agreed International standard*
Någon som är duktig på att översätta??
Här ett ifrån SPSBS newsletter 2006:
* If a licensed stallion has passed Veterinary standards in any ISPC country, it shall be accepted in the mother Stud-Book and all other daughter Stud-Books as fully licensed whitout further inspection and must retain full rights and privileges of a breeding animal*
Nu finns den internationella defektlistan på min dagbok…

#11 Maken pratade med ägaren. Han är inte visad i sverige. Jag fick uppfattningen av att han skulle visas till hösten.
#19 tack för svaret! Vet du om han är visad utomlands? Jag är bara nyfiken nu…

#20 Inte en aning tyvärr. Skulle oxå vilja veta det.
Är DE 435350314002 bara ett regnummer?
Det är det tyska stamboksnumret, dom är så långa…!
#20 Har du prövat att gå in på SSS-hemsida och slå på länkar, där finns väl den Tyska föreningen, kan man inte leta där?
Veritas odium paretFörvånad
#24 Kanon bra!