Inför utställning?
Behöver passet vara helt färdigt om hästen ska visas? Eller räcker det att det är inskickat? Det skulle vara kul att få vara med senare i sommar, men det är inte säkert att passet hinner komma till dess.
mvh Sanna

Du behöver inte visa pass på utställning väl?
Har jag aldrig gjort men däremot om man vill få passet stämplat måste det ju vara med..
Jag har alltid med passet när jag åker iväg på utställning osv. …jag har för mig att jag alltid fått visa de….är dock inte säker
#0 Du behöver inte ha med dig passet för att ställa ut, däremot är det som #1 säger, vill du ha stämpel så måste passet vara på platsen, det går alltså inte att få stämpla vid ett senare tillfälle, risken med att du inte har passet klart kan vara att det står "fel ägare" i katalogen.

Pass behöver man inte ha med sig, mer än som ovanstående har sagt - om du vill ha stämplat i passet efter bedömningen.
Vill man at tdet skall stå rätt ägare i katalogerna måste man ha gjort sitt ägarbyte senast vid anmälningstidens utgång - för att vara säker. Annars skriver den som gör katalogen bara en extra rad under den fortfarande registrerade ägaren, att hästen har ny ägare och dennas namn.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Lite spinnoff - förlåt, men varför ska passet stämplas, resultatet finns ju i webstamboken om någon ev köpare är intresserad av pållens meriter, eller vad är det som stämplas i passet *nyfiken*…

#6 Det som stämplas i passet är om hästen får guld, silver eller brons. Blir hästen sedan Champion, BIS, res-BIS eller BIM stämplas även detta. Är helt frivilligt så man måste alltså inte göra det.

#6 Jag är lika frågande som du. Dessutom är det ju ganska ointressant vilken valör den fått om man inte samtidigt kan se kritik, poängfördelning, placering och domare. Så jag är mer intresserad av att se utställningsprotokollen.
Dessutom är ju stämplarna jättefula! När det började pratas om stämplar tänkte jag att det blir väl något snyggt med loggan eller så…
Men det är många som stämplar sina pass, så intresset måste ju finnas. Jag skulle möjligen stämpla om ponnyn blev champion eller BIS/BIM/Reserv
.

Jag stämplar bara när det blir guld.
Och som sagt, det är ju frivilligt.

något som kan reta mig ibland just på det här med stämplarna är ju att man aldrig nästan kan stämpla fölens pass för de har ju oftast inte kommit när man visar och man får inte stämpla i efterhand ens på de..
jag glömde passen i fjol. Hade inte en tanke på det. Kanske därför jag fick två guld =)
Hm…
En följdfråga - hur ska passen stämplas?
Har varit med om lite olika. Vid ett tillfälle stämplades Guld Champion BIS och vid nästa "bara" BIS - vilket är rätt?
Våra pass är stämplade i den ordningen du skrev först.

#12 Alla delarna skall stämplas. Plakettvalör, ev championat och ev titel.
/Cattis
#14 Då har man gjort fel i ett av mina pass… 

Jag vill ju bara veta var ponnyn står sig konkurrensmässigt.
Så då kan man anmäla sig iallafall.

#16 Visst kan du anmäla utan att ha fått passet från stambokföraren.

#15 Det går ju att korrigera isf. Rätt skall vara rätt. Ta med det nästa utställning, så skall vi fixa till att det är korrekt. Ta för sakens skull med en kopia på protokollet också, så ingen kan säga att man stämplar ngt som inte finns.
Det är många som inte har riktig koll på hur det skall funka. Det är ju ganska nytt än så länge.
/Cattis
#8 HEJA! Pernilla, fula som stryk…..

Vilken tur att det inte är obligatoriskt att stämpla då, så slipper de som tycker de är fula och de som vill ha dessa i sina pass kan göra det om de så önskar.
/Cattis
jag tycker att passen är så sköra att det nästan är dumt att ta med dom överallt. Sidorna lossnar ju hur lätt som helst.
#21 Ja! bäst är ju när man ska kopiera passen…..hm! då har man plötsligt flera delar i sin hand, det är mycket bättre kvalité på de utländska passen..

# 22 Karlssons klister funkar, och så kan man montera ihop delar från olika åpass oxå. Jag har ett med tre olika, lika underskrifter.
#18 Okej det ska jag göra, det är inte "ni" som gjort fel utan Nord 
Fult eller inte, jag tycker att det är en smart grej. Vet inte hur andra länders stämplar ser ut (om de har det alls?) men holländarnas är inte så mycket snyggare och som sagt, det är ju frivilligt att stämpla.

#22 I agree!
/Cattis

#24 Spelar ingen roll, vi kan fixa till det ändå. Det är ju synd om det blir fel. Och det är inte lätt ibalnd då det är nya funktionärer som sitter och blir förvirrade då ngn kommer o "kräver" TRE stämplar plöstligt - då de haft fullt sjå att traggla med EN per pass innan. 
/Cattis