Inridna två- och ettåringar?
För några dagar sedan brusade jag verkligen upp i telefonen när en spekulant ringde och frågade hur mycket riden en tvååring var. Hon ställde så dumma frågor att jag blev riktigt otrevlig tillbaka, och talade om för spekulanten att hon inte borde köpa häst över huvud taget. Inte ens det fattade hon, utan hon undrade då om jag kunde tipsa henne om vad jag tyckte hon skulle skaffa för ras och ålder på häst.
Har nyligen fått förfrågningar om hur riden en ettåring är också. VAD är det för människor som funderar på att skaffa häst utan att ha någon som helst grundläggande kunskap?
Jag brukar inte ens ha mina treåringar inridna, snarare sätter vi igång vid fyra års ålder - i bästa fall.
finns en del männsiskor som kanske skulle lära sig lite mer om hästar innan de skaffar en.
Vi har fått förfrågningar om vi kan köra in ettåringar. Det har vi sagt nej till.
Har även fått förfrågningar om hur viktbärande en av våra shettisar var, Mamman ville rida även hon. Det mailet svarade vi inte ens på.
ja vad säger man?? man slutar aldrig förvåna sig över folks dumtristighet eller man ska kanske säga okunskap
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Härom dagen hörde jag en som skickat sitt 1-åriga halvblod på inkörning. Alldeles för tidigt, tycker jag.
Tycker jag händer alltför ofta.
Får alltid minst ett sådant svar för varje unghäst man säljer…..vet inte vad folk har för idéer, men det är skrämmande….
Jag hade annons ute på att låna ut min shettis på foder fick ett svar från en mamma som ville låna min shettis till sin 14-åriga dotter till ridning…hon talade dessutom om att de hade haft egen häst men nu ville de låna istället för det var så dyrt att ha egen häst…trodde de att jag skulle stå för alla kostnader?
En bekant låter till min stira fasa barnen sitta på deras nyinköpta tvååriga shettis…det är visserligen små barn, men jag tycker ändå man kan låta dem vara med ridningen tills de är minst tre gärna fyra år. Varför stressa?